فروش دلار در بازار غیر رسمی ایران - شرق پارسی

فروش دلار در بازار غیر رسمی ایران – شرق پارسی

در هفته ای که مجمع سالیانه سازمان بورس و اوراق بهادار به ریاست علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور سایر اعضای شورای عالی بورس برگزار شد، بورس تهران همچنان با آهنگی ملایم با روند کاهشی مواجه بود.هرچند که حمایت های دولتی در کند شدن سیر نزولی بورس موثر بود، ولی رشد قابل توجه سهام مربوط به صنعت خودرو موجب شد که شاخص کل بورس با رشدی مختصر هفته را به پایان رساند.

اخبار مختلف از رفع برخی تحریم ها گرفته تا حضور مدیر عامل گروه خودرو سازی پژو در ایران موجب رشد چشمگیر سهام خودرو سازان شد؛ به ترتیبی که سایپا فقط در ماه گذشته با رشد حدود ۶۰ درصدی و پارس خودرو رشد ۳۰ درصدی سهام را شاهد بودند و دیگر از بحران های گسترده سال ۹۱ خبری نیست.

سال طلایی خصوصی سازی با واگذاری شرکت های بسیار بزرگ دولت

درجلسه روز شنبه هیات واگذاری که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر دادگستری و سایر اعضا در وزارت اقتصاد تشکیل شد، فهرست شرکت های قابل واگذاری در سال ۹۳ توسط سازمان خصوصی سازی ارائه شد که پس از بحث و بررسی به تصویب رسید رییس کل سازمان خصوصی سازی گفت: «نام ۱۸۶ شرکت در فهرست واگذاری های سال ۹۳ قرار دارد که در این میان تعداد ۲۷ شرکت بسیار بزرگ، ۷۶ شرکت بزرگ، ۳۱ شرکت متوسط و ۳۱ شرکت دیگر به همراه سهام خرد دولت در ۹ شرکت بورسی و ۱۲ شرکت(بورسی و غیربورسی) قرار دارند.»

وی در مورد این دسته بندی نیز گفت: «شرکت های بسیار بزرگ، شرکت هایی هستند که ارزش سهام دولت در آنها بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و شرکت های بزرگ نیز شرکت هایی هستند که ارزش سهام دولت در آنها بیش از هزار میلیارد ریال برآورد می شود.»

رییس کل سازمان خصوصی سازی در ادامه افزود: «از جمله شرکت های بسیار بزرگ برای واگذاری در سال جاری می توان به پالایشگاه های نفت بندرعباس، لاوان و کرمانشاه و نیز شرکتهای ملی حفاری، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پتروشیمی دماوند، هلدینگ گاز ایران، مهاب قدس، صبا و نیروگاه‌های شهید رجایی، سهند، زاهدان، مفتح، خلیج فارس و آذربایجان اشاره کرد.»

در میان فهرست شرکت های بزرگ قابل واگذاری در سال جاری نیز نام شرکت هایی چون نیروگاه‌های خلیج فارس، سبز منجیل، لوشان، شاهرود و فولاد آذربایجان، به همراه طرح فولاد میانه و شرکتهای توزیع نیروی برق استان ها و شهرستان ها، شرکت های غله و خدمات بازرگانی مناطق ۱۴ گانه، قطارهای مسافربری رجاء، لوله گستر اسفراین، ماشین سازی تبریز و باشگاه های استقلال و پرسپولیس دیده می شود.

همچنین از بین شرکت های بسیار بزرگ قابل واگذاری در سال جاری قیمت پایه و شرایط واگذاری شرکت هایی چون سنگ آهن مرکزی ایران به ارزش کل پایه ۱۶ هزار میلیارد ریال، نیروگاه شهید مفتح به ارزش کل پایه ۳۷ هزار میلیارد ریال و مجتمع صنعتی اسفراین به ارزش کل پایه تقریبی ۱۰ هزار میلیارد ریال به تصویب هیات واگذاری رسیده است که آماده واگذاری می باشند. برخی از شرکت هایی که در لیست واگذاری ها حضور دارند، می تواند بالقوه برای سرمایه گذاران خارج از ایران هم جذاب باشد که البته این موضوع به رفع تحریم های علیه ایران بستگی دارد.

هرچند این واگذاری ها می توانند رونق دوباره ای به بازار سرمایه ایران ببخشند، اما در هفته آینده بدون شک تمام نگاه ها متوجه وین و مذاکرات هسته ای ایران دوخته خواهد شد. با وجود آنکه همواره در اخبار غیر رسمی شنیده هایی بسیار خوشبینانه از توافقات پشت پرده ایران و غرب به گوش می رسد، اما مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وندی شرمن در وین در گفتگو با خبرنگاران با انتقاد تلویحی از خبرنگاران به دلیل ابراز بیش از حد این خوشبینی ها این دوره از مذاکرات را سخت و کند پیشبینی کردند و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز می‌گوید اختیارات تیم مذاکره‌‌ اتمی ایران کاهش یافته و در عین حال هشدار داده است که در صورتی که این تیم اشتباهات پیشین را تکرار کند٬ مجلس با آن‌ برخورد قاطع خواهد کرد.

با وجود ابهام گسترده در بازار بورس ایران، شنیدن اخبار خوش هسته ای می تواند موجب رشد چشم گیر ارزش سهام شود، اما به نظر نمی رسد در این مقطع که عدم آن موجب سقوط قابل توجه شاخص ها شود.

پیش بینی کاهش قیمت جهانی طلا

سکه در حالی که هفته را با ۹۸۸۰۰۰ هزار تومان آغاز کرده بود، با اندکی کاهش ۹۷۸۰۰۰ تومان به پایان رساند. با نگاهی به موسسات مالی معتبر در خصوص پیش بینی قیمت طلا می توان مشاهده کرد که اغلب آنها با توجه به رشد قیمت دلار و بر اساس نظر مؤسسه یو بی اس پیش بینی کاهش نرخ بهره بانکی اروپا، چشم اندازی مبنی بر کاهش قیمت طلا دارند. با این وجود به گزارش کیتکو نیوز برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که در کوتاه مدت با توجه با اوضاع اوکراین امکان افزایش قیمت طلا تا ۱۳۰۰ دلار جود دارد هر چند که با عنایت به چشم انداز مثبت اقتصاد آمریکا گلدمن ساش نیز کاهش قیمت طلا را پیش بینی کرده است.

ثبات نسبی بازار ارز

در حالی که دلار در مقایسه با سایر ارزهای جهانی روندی رو به رشد را شاهد بود، در ایران محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور این کشور در ابتدای هفته ابراز امیدواری کرده بود قیمت ارز با کاهش قیمت واجه می شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ایران در گفتگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی پیرامون نوسانات اخیر در بازار ارز این کشور اعلام کرد که نوسانات در بازار ارز کم خواهد شد و قیمت ارز بر روی قیمت واقعی خود متوقف می شود و «ما به سمت یکسان سازی نرخ ارز پیش می رویم و بازار خود را در حاشیه نرخ ۲۶۵۰ تومان تنظیم خواهد کرد»، ولی اینکه آیا ۲۶۵۰ تومان می تواند قیمت واقعی ارز باشد یا نه، همه کارشناسان هم نظر نیستند و ارزش واقعی دلار آمریکا را خیلی بیش از آنچه هست می دانند.