بازار بورس تهران

بازار بورس تهران

اقتصاد بیمار ایران از وضعیت فروپاشی به پایداری نسبی دست یافته و علایم بهبود هر چند ضعیف ولی قبل مشاهده است. شاید این بهترین تفسیری باشد که بتوان از اوضاع کنونی داشت.

تورم کاهش یافته و در شش ماهه دوم سال گذشته رشد اقتصادی حدود منفی سه درصد بوده، هرچند که رشد منفی اقتصاد همراه با تورم شدید آنچنان جای خوشحالی ندارد ولی با در نظر گرفتن رشد منفی شش درصد سال قبل نشان از بهبود نسبی دارد.

آمار چک های برگشتی که همواره یکی از میزان های سنجش اطمینان در بازار به شمار میاید در فروردین امسال در مقایسه با اسفند پارسال پنجاه و سه درصد کاهش نشان میدهد. با این وجود میزان چک های وصولی فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل از آن بیست و دو در صد افزایش داشته، با وجودی که نمی توان با این آمار به صراحت از بهبود کسب و کار خبر داد ولی میتوان دریافت که عمق اقتصاد ایران به چه سمتی پیش میرود.

در این حالت است که هرگونه سیاست اقتصادی نسنجیده فشار بر جامعه را افزایش میدهد.میتشود امید داشت که استمرار روند انقباضی کنونی در بلند مدت تورم را کاهش دهد ولی بی شک هزینه های سنگینی در شرایط رکود در بر دارد.با در نظر گرفتن چشم انداز رشد اقتصادی مثبت ایران، کمی رشد حقیقی نقدینگی دور از ذهن نیست و امری طبیعی بشمار می آید.

در حقیقت دولت میتواند با کاستن از یارانه گیران غیر مستحق و پرداخت سهم یارانه تولید از محل افزایش قیمت حامل های انرژی به شکل طبیعی با کاستن هزینه های تولید از افزایش قیمت ها جلوگیری کند، فقط در این شکل است که نیازی به قیمت گذاری های دستوری نمی ماند.

در هفته گذشته مجددا حضور هیات اقتصادی دیگر کشور ها با سفر هیاتی بلند پایه از امارات متحده عربی به ایران تداوم یافت و نیز با سفر تعداد زیادی از مدیران صنایع و بازگانان ایرانی به همراه حسن روحانی رییس جمهور به ترکیه را شاهد بودیم که راوی علاقه متقابل طرفین ایران و شرکا خارجی به حضور در بازار ایران است.

در این رابطه صالح آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مصاحبه ای با واحد مرکزی خبر صدا و سیما از آغاز روندی برای تسهیل سرمایه گزاری در بورس تهران خبر داد.

هرچند که خبر محکومیت بانک بی ان پی فرانسه از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده درهفته گذشته به پرداخت دست‌کم ۱۰ میلیارد دلار جریمه نقدی، حکایت از جدیت آمریکا از استمرار تحریم ها تا زمان پایان مذاکرات داشت و حتی روزنامه وال استریت ژورنال این احتمال را مطرح کرده که ممکن است این جریمه هم بالاتر برود.این بالاترین مبلغ جریمه ای است که تاکنون بانک ها بدلیل نقض مقررات مالی اخیر آمریکا متحمل شده اند.

اما این محکومیت واکنش تند فرانسوی‌ها به‌ویژه در دولت فرانسوا اولاند در پاریس را به دنبال داشت و تا آنجا پیش رفت که اولاند از همتای آمریکایی خود خواست در این قضیه مداخله کند، خواسته‌ای که جواب منفی باراک اوباما را به دنبال داشت.

حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۲ خردادماه، در واشنگتن از آمریکا خواسته است که در این پرونده متناسب، عادلانه و بی‌طرفانه برخورد کند.

بورس تهران هرچند که هفته گذشته را با رشدی آرام آغاز کرد ولی با افتی در اواخر هفته بار دیگر شاهد اثبات بلاتکلیفی بازار سرمایه بودیم. نه تنها بازار به دقت به دنبال اخبار مربوط به مذاکرات ۵+١ است بلکه اخبار ضد و نقیض از واگذاری های سهام شرکت های دولتی و نیز داستان دنباله دار تعیین تکلیف فرمول قیمت گذاری خودرو، عدم تعیین قیمت سیمان نیز بازار را در سر در گمی فرو برده است. در اوایل هفته دبیر انجمن خودروسازان‌ ایران عنوان کرد فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو تدوین شده و تنها باید از سوی شورای رقابت ابلاغ شود.

نعمت زاده در عین حال اظهار داشت اگر با وجود ابلاغ این فرمول باز هم دولت مخالف افزایش قیمت ها باشد باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه مابه التفاوت قیمت تمام شده و فروش خودروها را به خودروسازان پرداخت کند که اگر این امر محقق شود باید منتظر افزایش رونق بازار خودروسازان بود.

به هر حال هفته آینده همه چشم با مذاکرات دوخته خواهد شد، هرچند که میشود براحتی پیش بینی کرد که اخبار خوش هسته ای تاثیر بسزایی در رشد شاخص ها خواهد گذشت ولی با عدم گزارش توافق هسته ای طرفین با عنایت به حمایت دولتی و افت شاخص ها در ماه های گذشته، انتظار سقوط قابل ملاحظه ای بعید به نظر میرسد.