زمستان زودهنگام در سعودی با گروه اسلاوا
دمام – ایمان الخطاف
هرچند هیچ گاه در منطقه الظهران در شرق سعودی برف نباریده اما حالا بارش برف در آنجا آغاز خواهد شد. عبدالله الراشد مدیر برنامه ریزی آموزشی مرکز فرهنگی بین المللی ملک عبد العزیز (اثراء) گفت: بارش برف در الظهران از پنجشنبه آینده با تئاتر برفی اسلاوا آغاز می شود. فعالیت های گروه تئاتر اسلاو در چارچوب برنامه های «تنوین» برگزار می گردد. فعالیت های تنوین تا پایان اکتبر ادامه دارد.
الراشد افزود «بارش برف در بخش های گسترده ای از محوطه تئاتر طی آخرین هفته اکتبر آغاز خواهد شد. این برف مصنوعی ارتباطی به تغییرات‌آب و هوا ندارد. مردم از منظره زیبای بارش برف لذت خواهند برد.» نمایش کمدی عاشقانه ۱۳۰ دقیقه ای که مورد استقبال گسترده مردم در کشورهای گوناگون قرار گرفته حالا توسط گروه اسلاوا در اینجا اجرا می شود.
موضوع این نمایش برفی که توسط دلقک معروف روسی اسلاوا پلنین طراحی شد درباره چندین دلقک است که به دنبال راه بازگشت در مسیر برفی هستند. این تئاتر همچنین فرصتی برای بزرگ ترها هم به شمار می رود تا حس پاکی و صداقت کودکی و بازی های آن دوره را بازیابند. مخاطبان این تئاتر در همه رده های سنی از این تئاتر لذت می برند. اسلاوا پلنین به کشف هنر دلقک بازی که ریشه در اعماق تاریخ دارد می پردازد.
الراشد در نشست مطبوعاتی به مناسبت آغاز به کار فعالیت های تنوین گفت «مرکز فرهنگی بین المللی ملک عبد العزیز در نظر دارد تا دوره برنامه های تنوین با استناد به صنعت و ابتکار و طراحی و هنر به قبله ابداع و نوآوری نه تنها در سعودی بلکه در کل منطقه تبدیل شود.»
او افزود «مرکز فرهنگی ملک عبد العزیز در نظر دارد تا به دستاوردهای درخشانی در این برنامه ها دست یابد.»
نمایشگاه تنوین روز پنجشنبه (۱۱ اکتبر) توسط مهندس امین الناصر مدیر عامل آرامکوی سعودی آغاز به کار کرد. این برنامه زیر نظر مرکز فرهنگی بین المللی ملک عبد العزیز (اثراء) برگزار می شود و مهم ترین رویداد خلاقانه در سعودی در عرصه مد و طراحی لباس و ارتباطات و صنعت و علوم و فرصت آفرینی برای جوانان در راستای دست یابی به اهداف سند چشم انداز ۲۰۳۰ به شمار می رود.
الناصر در مراسم افتتاح «تنوین» گفت «جهان امروز دستخوش تحول عظیمی در زمینه توسعه خدمات و کالا از جمله گوشی های هوشمند و اینترنت است. ابتکار و نوآوری و طرح های نوین و فناوری منشا همه تحولات امروزی هستند که جهان را به محل بهتری برای زندگی تبدیل کرده است. بخش اقتصادی هم به دلیل همین تحولات قوی تر شده و سودآوری شرکت ها نیز افزایش یافته است.»
او خاطر نشان کرد «کسانی که به فرآیند نوآوری توجه نکنند از قافله عقب می مانند.»
الناصر افزود «روحیه ابتکار و نوآوری در همه کشورها وجود دارد و فرقی بین کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته در این زمینه وجود ندارد اما مساله اصلی ایجاد محیط مناسب برای شکوفایی نوآوری و ابتکار و خلاقیت است. به همین دلیل هم آرامکوی سعودی از ایده های خلاقانه حمایت می کند. نمایشگاه تنوین نمونه درخشان خلاقیت و نوآوری است که مورد توجه آرامکو قرار گرفته است.»
تنوین با هدف جذب ۱۰۰ هزار بازدیدکننده تنظیم شده و شامل ۶۱ کادر سخنگو در کشورهای جهان و ۴۵ کارگاه آموزشی گوناگون است که توسط چندین موسسه بین المللی همچون گوگل و MIT و موسسه فناوری ماساچوست برگزار می شود. نشست و جلسه های گفتگو با صاحبنظران و کارشناسان در زمینه های علمی و هنری و مد و ارتباطات برگزار می شود. یکی از برنامه های تنوین، آگاه سازی و تشویق مردم به درک مساله استرس روزانه و توانایی برای مهار استرس و کاربرد سازنده آن در زندگی افراد و اطرافیانش است.
در نمایشگاه تنوین ۲۵ رویداد برجسته هنری تحت عنوان (خرد و عاطفه) به معرض نمایش گذاشته می شود. بازدیدکنندگان از طریق این رویدادهای هنری با دیدگاه های تازه و تجربه های کم نظیر طراحی معاصر آشنا می شوند. مجموعه داستان های الهام بخش درباره امید و ترس به منظور ایجاد جامعه آگاه در عرصه دانش و اندیشه و فرهنگ در این رویداد خلاقانه معرفی و ارایه می شوند.
مرکز فرهنگی بین المللی ملک عبد العزیز (اثراء) به دنبال ایجاد استانداردهای تازه در زمینه خلاقیت فرهنگی در سعودی است. این اقدام به منظور گسترش و معرفی آثار خلاقانه در عرصه معرفت شناسی و برقراری ارتباط بیشتر با شرکا و بازدیدکنندگان از طریق تشویق به ایجاد جوامع فرهنگی و خلاق پایدار است.