دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق - عکس از خبرگزاری فرانسه

دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق – عکس از خبرگزاری فرانسه

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ادامه دیدارهایش با مقامات رسمی و مذهبی عراق، روز سه شنبه پس از سفر به اربیل به دیدار مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق رفت و در کنفرانس خبری مشترک با حضور وی شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مسعود بارزانی در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه ایران در اربیل گفت که ایران به نیروهای کرد عراق سلاح و مهمات نظامی داده است.

وی گفت: «ما سلاح درخواست کردیم و ایران نخستین کشوری بود که به ما سلاح داد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای ظریف هم در این نشست خبری تایید کرد که ایران هم با دولت عراق و هم با دولت اقلیم کردستان “در حوزه‌های مختلف همکاری نظامی” داشته است.

وی گفت: “خوشحالیم که به تعهداتمان عمل کردیم اما غربی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند.”

هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» حدود دو هفته پیش به نقل از منابع خبری خود در اقیلم کردستان عراق، از فرود چندین هواپیمای باربری در فرودگاه اربیل خبر داد که از ایران به مقصد این فرودگاه پرواز کرده بودند.

به نوشته اشپیگل، مأموران اطلاعاتی کشورهای غربی از چند روز پیش شاهد فرود هواپیماهای بی‌نشانی هستند که در محدوده‌ای خارج از محوطه فرود هواپیماهای مسافربری در فرودگاه اربیل فرود می‌آیند. گفته می‌شود که محموله این هواپیماها سلاح و مهمات برای کردها بوده است.

این هفته نامه همچنین مدعی شده بود که به نظر می‌رسد ایران و آمریکا همکاری برای حمایت از کردهای عراق را به منظور جلوگیری از پیش‌روی بیشتر تروریست‌های «دولت اسلامی» در خاک عراق آغاز کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران هفته پیش در گفتگو با شبکه العالم در پاسخ به این سؤال که ایران چه تدابیری را برای جلوگیری از رسیدن داعش به مرزهای خود اتخاذ کرده اظهار داشت: «امنیت ملی ایران خط قرمز ما است و ما برای تأمین حداکثری امنیت ملی با هیچ طرفی شوخی نداریم و کوتاه نخواهیم آمد . از زمان شروع بحران عراق ، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از مرزهای این کشور مراقبت کرده اند. ما به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی به گروه‌های تروریستی و تکفیری اجازه نخواهیم داد که به مرزهای ایران نزدیک بشوند و نیروهای مسلح ایران برای حفظ تمامیت ارضی کشور ، در هر نقطه ای که لازم بدانند ، وارد خواهند شد.»

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران از هواپیماهای بدون سرنشین در مرزهای مشترک خود با عراق یا در حریم هوایی عراق برای رصد کردن تحرکات داعش استفاده می کند، اظهار داشت: نیروهای مسلح در چارچوب دفاع مشروع برای تأمین امنیت داخلی، هر اقدامی را که لازم باشد، انجام خواهند داد.

از سوی دیگر وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق ، هرگونه حضور نظامیان ایرانی در تحولات اخیر عراق را تکذیب کرد.

محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران عراقی که گفته بود ، برخی نظامیان ایرانی در جنگ با تروریسم در عراق شرکت کرده اند گفت: ایران آماده است در همه زمینه ها به دولت عراق کمک کند تا بتواند بر تروریسم غلبه نماید، اما با این وجود هیچ نظامی ایرانی وارد عراق نشده است و با این وجود از هیچ کمکی که عراقی ها بخواهند دریغ نخواهیم کرد.

وزیر خارجه ایران در هنگام ورود به اربیل مورد استقبال رسمی نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است.

آقای ظریف قرار است پس از سفر به اربیل ضمن سفر به سلیمانیه در ضیافت نهار جلال طالبانی رییس جمهور سابق عراق شرکت کند.

وزیر خارجه ایران در سفر اخیر به عراق که از روز یکشنبه آغاز شده است با فواد معصوم رییس جمهور، حیدر العبادی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه، نوری المالکی نخست وزیر، سلیم الجبوری رییس مجلس، هوشیار زیباری وزیر خارجه و سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق دیدار کرده است.

گفتنی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تازگی برخی اخبار منتشرشده به نقل از محمدجواد ظریف مبنی بر تعیین شرط برای همکاری ایران با آمریکا در عراق در ازای رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی در شورای امنیت را «بی‌اساس» دانست.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه، ۳۰ مرداد، به نقل از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، نوشت که «چنین موضوعی طرح نشده و اخبار منتشره در این زمینه بی‌اساس است».

پیش از این برخی خبرگزاری‌های ایران از جمله ایرنا و خبرگزاری مهر، به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نوشته بودند که «گروه ۱+۵ هنوز قطعنامه‌ای برای لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران تصویب نکرده است. اگر ما توافق کنیم که یک سری کارها در عراق انجام دهیم، طرف مقابل در مذاکرات نیز باید کارهایی در مقابل آن انجام دهد».

این گزارش‌ها حاکی از آن بود که سخنان آقای ظریف در برنامه زنده «شب آفتابی» که روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، از شبکه پنج تلویزیون ایران پخش شد بیان شده است.

اما ویدئوی سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که بر روی وب‌سایت یوتیوب قرار دارد، نشان می‌دهد که احتمالا سخنان آقای ظریف درباره «اراک» به اشتباه «عراق» شنیده است.

محمدجواد ظریف این سخنان را درباره مکانیسم لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران بیان می‌کند.

در هفته‌های اخیر و در پی تصرف بخش هایی از خاک عراق توسط گروه دولت اسلامی، موسوم به داعش، گزارش‌هایی درباره احتمال همکاری ایران، آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با این گروه منتشر شده است.

نخست وزیر بریتانیا و وزیر امور خارجه فرانسه نیز از ایران خواسته‌اند تا در مبارزه با این گروه بسیار خشن با غرب همکاری کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به این سخنان گفته که «رایزنی‌ها» در این رابطه در جریان است، اما حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گفته است که «آمریکا و انگلیس اگر انگیزه‌ جدی در این زمینه دارند، بر اساس توافق‌نامه‌های دوجانبه خود با عراق و با هماهنگی بغداد، اقدام کنند.»