مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق در هنگام دیدار با رییس جمهور فرانسه - عکس از خبرگزاری فرانسه

مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق در هنگام دیدار با رییس جمهور فرانسه – عکس از خبرگزاری فرانسه

حمزه مصطفی، الشرق الاوسط – مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق روز دوشنبه تهدید کرد که اگر نوری المالکی، نخست وزیر عراق برای بار سوم نخست‌وزیر شود، مذاکره دوباره بر سر رابطه این منطقه خودمختار با بغداد را به همه‌پرسی خواهد گذاشت.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی حزب دموکرات کردستان صادر شد، بارزانی روز دوشنبه در جریان سفری به پاریس گفت که کردها به دولتی تحت رهبری المالکی نخواهند پیوست.

گفته می‌شود که بارزانی در جریان دیداری با احمد الجبرا، رهبر گروه‌های مخالف سوریه گفته است: «اگر مالکی برای بار سوم پا به دفتر نخست وزیری عراق بگذارد، گزینه ما برگزاری یک همه‌پرسی عمومی بر سر نوع روابط جدید با عراق خواهد بود.»

بارزانی البته به این نکته اشاره نکرد که «نوع روابط جدید» بین اربیل و بغداد چه خواهد بود.

در این بیانیه به نقل از رهبر حزب دموکرات کردستان آمده که کردستان به دنبال همکاری با سایر احزاب سیاسی به منظور یافتن« شریکی واقعی» برای رهبری دولت فدرال آینده عراق خواهد بود.

اظهارات بارزانی در حالی مطرح شده که مذاکره بر سر تشکیل دولتی جدید برای عراق همچنان ادامه دارد و مالکی هم به دنبال تشکیل ائتلاف اکثریت و پیروزی در دور سوم نخست‌وزیری است.

ائتلاف دولت قانون المالکی به رغم نائل شدن به مقام نخست در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، در کسب کرسی‌های لازم برای پیروزی نهایی ناکام ماند. این ائتلاف از ۳۸۲ کرسی توانست ۹۲ کرسی را از آن خود کند.

المالکی حالا باید برای کسب رای اکثریت لازم به منظور تشکیل دولت، بر تعداد زیادی نیرو و گروه کوچک‌تر غلبه کند.

شوان محمد طاها، یکی از اعضای حزب دموکرات کردستان در گفتگو با الشرق الاوسط ادعا کرد که موضع بارزانی موضع اکثر احزاب کردستان عراق است که به گفته او اخیرا دیداری با آنها داشته و در این دیدار بر سر «موضع و خط مشی و مسیر متحد» با هم به توافق رسیدند.

طاها گفت: «همین توافق با سایر احزاب باعث شده بارزانی تمام بارقه‌های امید که مالکی به آن دل بسته، از بین ببرد. مالکی فکر می‌کند تمام کارهایی که در حال حاضر انجام می‌دهد، در نهایت برگ برنده‌اش خواهد بود.»

طاها همچنین گفت که تصمیم بغداد مبنی بر عدم پرداخت دستمزدها و حق بازنشستگی کارمندان و بازنشستگان بخش عمومی در کردستان رسیدن به مفاهمه با المالکی را دشوارتر کرده.

او گفت: «کردها حالا به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ دلیلی برای ماندن کسی که راه معیشت را به روی کارمندان منطقه را به منظور از پای درآوردن کردها بسته، وجود ندارد.»

به گفته طاها، مذاکرات میان احزاب کرد و سایر گروه‌های سیاسی عراق از جمله حزب الاحرام صدری‌ها، المواطن و متحدین سنی‌ها و حزب الوطنیه سکولارها، حول محور این دیدگاه بوده که المالکی “تحت هیچ شرایطی” نباید برای بار سوم نخست وزیر عراق شود.

سه حزب اصلی کردستان عراق، حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی کردستان و جنبش قرآن در انتخابات، ۵۵ کرسی را از آن خود کردند. احزاب اسلام‌گرای کوچک‌تر در این منطقه خودمختار موفق به کسب ۷ کرسی شدند.

از سوی دیگر المالکی توانست با جذب گروه‌‌های کوچک‌تر پارلمان عراق تعداد کرسی‌های متحدان تحت مالکیت متحدان خود را به ۱۱۲ برساند اما با این وجود هنوز نتوانسته گروه‌های بزرگ‌تر پارلمان را متحد خود بکند و ۱۶۵ کرسی که برای کسب رای اکثریت نیاز دارد، از آن خود کند.

از سوی دیگر رقبای سیاسی اصلی او، اتحاد کردها، متحدین، جنبش صدری‌ها، شورای عالی اسلام‌گرای عراق، الوطنیه و العربیه برای تشکیل یک “ائتلاف برزگ” که بتواند اکثریت آرای پارلمان را به دست آورد، اقدام کرده‌اند.

بیانیه‌ای از سوی ائتلاف متحدین صادر شده که در آن خبر از دیدار اسامه النجیفی، رهبر این ائتلاف با عیاد علوی، رهبر حزب الوطنیه و صالح المطلق، رهبر حزب العربیه می‌دهد، دیداری که سران این احزاب در آن به بحث درباره نتیجه انتخابات و تقلب‌هایی که در آن صورت گرفته، نشستند.

محمد الخالدی، یکی از اعضای متحدین در گفتگو با الشرق الاوسط گفت که رقبای المالکی تا اینجا تا حدی توانسته‌اند با هم به درک متقابل و توافق برسند؛ او همچنین گفت که دو عضو کلیدی اتحادیه ملی شیعیان، شورای عالی اسلام‌گرایان عراق و جنبش صدری‌ها که همچنان مخالف دور سوم نخست‌وزیری المالکی هستند.

خالدی می‌گوید:« ما می‌توانیم رای بیش از ۲۰۰ عضو پارلمان را به دست آوریم و بدین طریق رای اکثریت و حتی بیشتر از آن را برای تشکیل فوری یک دولت، بدون معامله، به دست آورده‌ایم.»

این در حالی است که یکی از اعضای ارشد شورای عالی اسلام‌گرایان عراق، باقر الزبیدی- که یکی از رقبای اصلی المالکی برای نخست‌وزیری عراق است- گفته پیش‌بینی می‌کند ائتلاف گروه‌های کوچک‌تری که المالکی درصدد جذب آنها است، در نهایت گروه‌های مخالف دولت متشکل از رقبای المالکی را تشکیل دهند.