باراک اوباما

باراک اوباما

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برای یک دوره دیگر در منصب ریاست جمهوری این کشور ابقا شد. این در حالی است که نتایج شمارش آرا نشان از آن دارد که توازن قدرت و کشش به سمت دو حزب از ۴ سال پیش تا کنون تغییری نکرده است.

طبق نتایجی که تا کنون اعلام شده، شمار آرای الکتورال اوباما به ۳۰۳ رسیده است. او برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای از ۵۳۸ رای الکتورال نیاز داشت. شمار آرای الکترال میت رامنی نیز تا شمارش کنونی ۲۰۶ رای اعلام شده است.

شمار آرای الکترال نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی یا شکست دو نامزد انتخاباتی بازی می‌کنند. اما این آرا بازتابننده شمار واقعی آرای مردمی نیست. طبق آخرین نتایجی که به دست آمده، اوباما و رامنی هر یک قریب به ۵۰ میلیون رای را به خود اختصاص داده‌اند.

اوباما در سخنرانی خود در شیگاکو در بامداد امروز چهارشنبه گفت: «من مصمم تر و با انگیزه تر از پیش به کاخ سفید باز می گردم تا آینده پیش رو بسازم. شما این بار نه مثل همیشه به سیاست بلکه به عمل رای دادید.»

اوباما در سخنرانی خود قول داد هم با دموکرات ها و هم با جمهوری خواهان همکاری کند چرا که «آمریکا به عمل رای داده است.»

وی در ادامه افزود به حتم با رقیب انتخاباتی خود میت رامنی تماس خواهد گرفت تا «درباره همکاریشان با هم برای پیشبرد کشور» صحبت کند.

اوباما که در جمع ۱۰ هزار آمریکایی حاضر با شور سخنرانی می کرد، گفت: «این کشور بیش از هر ملت دیگری سرمایه دارد اما این موضوع ما را ثروتمند نمی کند. ما قدرتمندترین ارتش تاریخ را داریم اما این موضوع ما قدرتمند نمی سازد. دانشگاه های ما و فرهنگ ما جهان به غبطه واداشت اما این باعث نمی شود تا مانع آمدن جهان به سواحل کشورمان شویم.»

او افزود: «آنچه آمریکا را مستثنی می سازد پلهایی است که به طریق آن چندگانگی فرهنگی را در کشور حفظ کرده است.»

اوباما اظهار داشت که مایل است تا با رهبران هز دو حزب همکاری کند تا «درباره یافتن راه حل برای چالش های رو به رو همکاری کنند.» او اصلاحات در سیستم مالیاتی کشور، کاهش کسری بودجه، اصلاح سیستم مهاجرت و رها ساختن کشور از نفت خارجی را از جمله چالش های پیش روی آمریکا خواند و گفت: «ما خیلی کار برای انجام دادن داریم.»

اوباما بر این باور است که کشور «می تواند این آینده با همکاری همه بسازد زیرا که ما آن طور که در سیاستمان به نظر می رسد از هم جدا نیستیم. آن طور که کارشناسان رسانه های می گویند ما بدبین نیستیم. ما ایالات متحده آمریکا هستیم و ایالات متحده آمریکا باقی خواهیم ماند.»

اوباما پیشتر در مناظره هایش درباره سیاست های کابینه اش در قبال ایران چنین گفته بود: «تا وقتی که من رئیس جمهور ایالات متحده هستم، ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت. وقتی به این مقام رسیدم بسیار شفاف این موضوع را مطرح کردم که با سنگین ترین تحریمها و قوی ترین ائتلاف در تاریخ اجازه دست یابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهیم داد.»

وی ادامه داده بود: «تحریم های ما اقتصاد ایران را سرنگون کرده است. ارزش مالی آن ها ۸۰ درصد افت داشته است. تولید نفتی آنها تا پایین ترین حد خود کاهش یافته است و حتی از زمان جنگ با عراق، ۲۰ سال پیش، هم پایین تر آمده است. اقتصادشان نابود شده است. این ها به آن خاطر است که ایران هسته ای تهدیدی برای امنیت ملی ما امنیت ملی اسرائیل است.»

اوباما که با قاطعیت از سیاست تحریم کابینه خود دفاع می کرد گفت: «زمانی که کابینه من به دنبال ائتلاف جهانی بود که مبادلات نفتی ایران را کمتر کنند؛ شما در یک شرکت نفتی چینی فعال بودید که با ایران مبادلات نفتی انجام می داد. من این قضاوت قسمت را به عهده مردم آمریکا می گذارم.»