نمایی از فیلم تد

نمایی از فیلم تد

در راهنمای فیلم که هر هفته پنج شنبه ها در شرق پارسی منتشر می شود، قرار است به شما فیلم های بهتر یا حداقل از جهاتی قابل تامل برای تماشا پیشنهاد داده شود که یا هم اکنون بر پرده سینماهای جهان هستند یا اخیرا وارد شبکه نمایش خانگی شده اند.

این هفته این فیلم ها معرفی و ارزش گذاری شده اند: «پیش از نیمه شب»، «اتاق ۲۳۷»، «طغیانگر تنها»، «تد» و «هیاهوی بسیار برای هیچ».

پیش از نیمه شب Before Midnight ☆☆☆☆

نمایی از فیلم پیش از نیمه شب

نمایی از فیلم پیش از نیمه شب

کارگردان: ریچارد لینکلیتر، فیلمنامه: ریچارد لینکلیتر، ژولی دلپی، بازیگران: اتان هاوک (جسی)، ژولی دلپی (سلین)، درام، عاشقانه، ۱۰۹ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳

خلاصه: سلین و جسی به همراه هم به یونان رفته اند و درباره زندگی آینده شان با یکدیگر دچار چالشی جدی شده اند.
سومین فیلم ریچارد لینکلیتر از سه گانه اش درباره رابطه جسی و سلین، به اندازه همان دو فیلم قبلی، جذاب و دیدنی است. این که درون جریان سینمای مسلط هالیوودی هنوز فیلم هایی وجود دارند که نه براساس اکشن بلکه براساس کنش درونی شخصیت ها پیش می روند و به محبوبیت می رسند، نشانه خوبی است، زیرا خلاف گفته های برخی، مانند گدار، که سالها پیش با بدبینی گفته بود سینما مرده است، سینما هنوز جانی دارد.

حتی اگر دو فیلم قبلی یعنی «پیش از طلوع» (۱۹۹۵) و «پیش ازغروب» (۲۰۰۴) را هم ندیده باشید، باز هم سرنوشت این زوج برایتان جالب است. در نقطه اوج فیلم یعنی ترک کردن هتل توسط سلین به نظر می آید که دیگر همه چیز تمام شده است (برخلاف فیلم اول که در طول یک شب به یکدیگر دل باخته اند)اما ظاهرا به مصداق ضرب المثل قدیمی «زن و شوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند» این دعوا و مرافعه هم ختم به خیر می شود.

همچنین برداشت های بلند و فاصله نزدیک واقع گرایانه با زوجی که سال ها با یکدیگر زندگی کرده اند، سبب می شود تا بسیاری از تماشاگران با آن ها احساس همدلی کنند.

این بار هر دو بازیگر فیلم در کنار لینکلیتر فیلمنامه را نوشته اند و شاید به همین دلیل فیلم سوم آنها حتی از دو فیلم محبوب قبلی شان موفق تر بوده است.

در صحنه به یاد ماندنی پایانی بار دیگر پیوند این زوج تحکیم می شود و پس از نزدیک به ۲۰ سال به واکاوی گذشته و نقش آن در رابطه حاضر و خیال پردازیهایشان برای آینده می پردازند، کاری که هر زوج دیگری می کند و به خاطر همین نمای واقعی از زندگی مشترک در میانسالی است که مخاطب می تواند با شخصیت های اصلی فیلم همذات پنداری کند.

اتاق ۲۳۷ Room 237 ½☆☆☆

کارگردان: رودنی آشر، فیلمنامه: رودنی آشر، با حضور: بیل بلک مور، جان فل ریان، جی ویدنر، مستند، ۱۰۲ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۲

خلاصه: این فیلم می کوشد مفاهیم و نشانه های نهفته در فیلم درخشش کوبریک را تحلیل کند؛ آیا آنها به ساخت فیلم جعلی فرود بر ماه دلالت داشتند یا هولوکاست یا کشتار سرخپوستان؟

سالها است که بحث برسر نشانه شناسی فیلم های کوبریک به ویژه «درخشش» (۱۹۸۰) و فیلم های پس از آن تا آخرین شاهکارش «چشمان کاملا باز» (۱۹۹۹) ادامه دارد، بخشی از این بحث و جدل ها به علت علاقه کوبریک به نشانه گذاری‌های پنهان در فیلم هایش بوده است که از برخی فیلم های تبلیغاتی دهه هفتاد و تکنیک های روانشناسی ناخودآگاه به کار رفته در آنها الهام می گیرد. هیچکاک و برخی دیگر از کارگردان های برجسته سینما نیز گاهی در فیلم هایشان نشانه هایی برای کشف شدن می گذاشتند یا از نمادهایی استفاده می کردند که می توانست تعابیر و مفاهیم متفاوتی را تداعی کند.

شاید کوبریک در این میان به عنوان نابغه سینما (گفته می شود بهره هوشی کوبریک نزدیک به ۲۰۰ بوده است) در سال‌های اخیر بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است، بخشی از این توجه البته به علت شایعاتی است که درباره کارگردانی فیلم جعلی فرود انسان بر ماه در اینترنت رواج یافته است و در این مستند هم به آنها اشاره شده است. براساس این ادعاها کوبریک پس از آن سعی کرده است تا در فیلم هایش به ویژه در «درخشش» نشانه هایی از جعلی بودن آن فیلم برای تماشاگر باقی بگذارد.

با این حال چه شما ادعاهای این مستند را باور بکنید که «درخشش» به جعل فرود انسان بر کره ماه اشاره داشته و یا به هولوکاست یا قتل عام سرخپوستان و چه نکنید، تماشای این فیلم به عنوان نمونه ای از منطق تحلیلی برای شناخت آثار کوبریک جذاب است.

حتی اگر این امر شما را ترغیب کند بار دیگر «درخشش» را تماشا کنید

طغیانگر تنها AngerThe Lone R ½☆

نمایی از فیلم طغیانگر تنها

نمایی از فیلم طغیانگر تنها

کارگردان: گوری وربینسکی، فیلمنامه: جاستین هایت، تد الیوت، بازیگران: جانی دپ (تونتو)، آرمی هامر (طغیانگر تنها)، روث ویلسون (ربکا)، هلنا بوهم کارتر (رد هارینگتون)، حادثه ای، ماجراجویی، وسترن، ۱۴۹ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳

خلاصه: یک سرخپوست به یک کلانتر کمک می کند تا تبهکاران را به مجازات برساند.
پس از موفقیت تجاری سه گانه دزدان دریایی کارائیب حالا وربینسکی به سراغ ژانر مهجور مانده وسترن رفته است که چیش از این نیز با ساخت فیلم «رنگو» دلبستگی خود را به این ژانر نشان داده بود.

«طغیانگر تنها» با ترکیب طنز و وسترن نشانگر آن است که هنوز برخی از مخاطبان از یک فیلم وسترن انتظار شوخ طبعی در یک فیلم وسترن دارند، فرقی هم ندارد که شوخ طبعی مرهون گاوچران، کلانتر یا حتی سرخپوستی باشد که این بار شخصیت منفی فیلم نیست که آدم را به یاد وسترن اسپاگتی می اندازد که سالها است از میان رفته است.

با این حال بی اعتنایی منتقدان به فیلم موجب شد تا کارگردان و حتی جانی دپ عدم استقبال تماشاگران از فیلم را به گردن منتقدان بیندازند. روشن است که وجود برخی لحظه های بامزه و تولید عظیم برای فروش یک فیلم به تنهایی کافی نیست.

تد Ted ½☆☆

نمایی از فیلم تد

نمایی از فیلم تد

کارگردان: ست مک فارلین، فیلمنامه: ست مک فارلین، الک سولکین، ولسلی وایلد، بازیگران: مارک وال برگ (جان بنت)، میلا کونیس (لوری کولینس)، ست مک فارلین (صدای تد)، کمدی، فانتزی، ۱۰۶ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۲

خلاصه: آرزوی جان در کودکی برآورده شده و خرس عروسکی‌اش زنده شده است. این خرس عروسکی در بزرگسالی نیز با او زندگی می کند، اما از وقتی جان دل به لوری می بندد زندگی آنها دستخوش تغییر می شود.

این فیلم، یکی از سرگرم کننده ترین فیلم های سال گذشته (۲۰۱۲) آمریکا، فیلمی است درباره بزرگ شدن.
تدی در اینجا کودکی جان است با همه آن شیطنت ها، بازیگوشی ها و حتی ترس هایش، با این تفاوت که او وجود مستقلی از جان دارد اما مشکل وقتی رخ می نماید که دوست دختر جان وارد زندگی آنها می شود در اینجا دیگر تدی مزاحم زندگی آنهاست. جان و تدی باید یاد بگیرند تا جدا زندگی کنند و این تجربه برای تدی البته به عنوان یک خرس عروسکی با آزمون و خطاهای بسیاری همراه است.

یکی از دلایل موفقیت فیلم علاوه بر داستان جذابش، خود تد است که با بازیگوشی ها و شیطنت های بی پرده اش داستان را پیش می برد و البته برای بسیاری از مخاطبان بزرگسال فیلم که همیشه به تدی به عنوان عروسکی آرام برای ساعت خواب نگاه می کردند، سرگرم کننده است.

راجر ایبرت درباره این فیلم نوشته بود: «یکی از خنده‌دارترین شخصیت‌های سینمایی امسال یک خرس عروسکی و یکی از بهترین فیلمنامه های کمدی تاکنون فیلمنامه «تد» است.»

من می توانم اضافه کنم که اگر فرصت تماشای این فیلم در سینما را داشتید از قهقه‌های تماشاگران بیشتر سرحال می شدید با این حال حتی در خانه هم تماشای این فیلم به اندازه کافی سرگرم کننده است.

«تد» نامزد اسکار برای ترانه اش بود وجایزه موسیقی فیلم و تلویزیون را هم دریافت کرده است. برنده جایزه «انتخاب مردم» و همچنین جایزه برای بهترین زوج بازیگر از جوایز MTV شده و یکی از پرفروش ترین فیلم های سال گذشته بوده است.

ست مک فارلین نویسنده سه کارتون بزرگسالان مشهور و محبوب یعنی «مرد خانواده»، «شو کلیولند» و «پدر آمریکایی» است. با در نظر گرفتن سابقه وی، موفقیت «تد» قابل پیش بینی بود.

هیاهوی بسیار برای هیچ Much Ado About Nothing ½☆☆

نمایی از فیلم هیاهوی بسیار برای هیچ

نمایی از فیلم هیاهوی بسیار برای هیچ

کارگردان: ژوس ودن، فیلمنامه: جوس ودن، براساس نمایشنامه ای از شکسپیر، بازیگران: امی آکر (بئاتریس)، آلکسیس دنیسوف (بندیکت)، جیلیان مورگس (هیرو)، فران کرانز (کلودیو)

خلاصه: کلودیو و هیرو قرار است با یکدیگر ازدواج کنند اما با دسایسی روبرو می شوند که آنها را از هم دور می کند.

برداشت سینمایی موفق ودن از نمایشنامه چند لایه شکسپیر در فیلمی که به ناچار در یک لوکیشن ثابت رخ می دهد با سیاه و سفید کردن آن برای تشدید تضاد دراماتیک شخصیت های اصلی برای کسانی که دلشان برای فیلم های مبتنی بر ادبیات نمایشی غنی قرن های گذشته تنگ شده، فرصتی مغتنم است.

اما برخلاف نسخه سینمایی کنت برانا (۱۹۹۳)، ودن بیشتر با سنت‌های تلویزیونی و نماهای درشت این نسخه به روز شده است و اقتباس خود را با بازیهای درخشان بازیگرانش به ویژه امی آکر (فرشته، خانه عروسک ها) به مخاطب عرضه می کند.

به نظر می رسد که شخصیت زن در این نمایشنامه شکسپیر قوی ترین شخصیت زن نمایشنامه های او باشد و راه را برای اقتباس های متعدد از آن باز می گذارد.

این فیلم در کمتر از دو هفته با بودجه ای معادل یک و نیم درصد فیلم دیگر او، «دادخواهان Avengers« (۲۰۱۲)، در کالیفرنیا فیلمبرداری شد و توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده است.