نمایی از فیلم شتاب

نمایی از فیلم شتاب

در راهنمای فیلم که هر هفته پنج شنبه در شرق پارسی منتشر می شود، قرار است به شما فیلم های قابل تامل پیشنهاد داده شود که یا هم اکنون بر پرده سینماهای جهان هستند یا اخیرا وارد شبکه نمایش خانگی شده اند. این هفته فیلم های زندانی ها، شتاب، توربو، جنگ جهانی زد، جلسات و پس از مه معرفی شده اند.

زندانی ها (Prisoners) ☆☆☆

فیلم زندانی

فیلم زندانی

کارگردان: دنی ویل نو، فیلمنامه: آرون گازیکوفسکی، بازیگران: هیو جکمن (کلر)، جیک جلن هال (کارگاه لوکی)، ولا دیویس (نانسی)، جنایی ـ درام ـ دلهره آور، ۱۵۳ دقیقه، آمریکا ۲۰۱۳

خلاصه: هنگامی که دختران کلر و دوستش ناپدید می شوند، او مظنون را می رباید و او را شکنجه می کند، تا محل زندانی شدن آنها را افشا کنند، اما سرانجام خودش به دام می افتاد.

فارغ از تفاسیری که می توان درباره فیلم و تعمیم آن به جامعه آمریکا داشت، شاید این فیلم برخی را به یاد فیلم هوشمندانه «سکوت بره ها» بیندازد. در این فیلم، «زندانی ها» با ساختارشکنی در قواعد مرسوم ژانر، چشم اندازی به مراتب تیره تر و ترسناک تر از وضعیت جامعه ارائه می دهد. فید شدن تصویر، درست در لحظات اوج هیجان مانند صحنه ورود کارگاه به محل زندانی و شکنجه شدن باب تایلر و حتی صحنه پایانی سبب می شود، تماشاگر بقیه ماجرا را در ذهن خود بسازد. زیرا در روایت کارگردان نمایش دادن رخدادهایی که تماشاگر از نتیجه آن باخبر است، جایی ندارد.

در فیلم بارها جای قربانی و آدم ربا عوض می شود، تغییر نقش ها مخمصه کارگاه لوکی برای نجات دختربچه ها را طاقت فرساتر می کند، حتی کشیش مست هم خود قاتل جنایتکاری است که برای اعتراف نزد او آمده بود.

کارگاه لوکی در هر گام خود را درون پازل وحشتناکی اسیر می بیند و تیک های عصبیش تشدید می شود. این کشیش که در بدن خود خالکوبی های مذهبی دارد اما درست در روز شکرگذاری با تقدس زدایی در مظاهر زندگی آمریکایی روبرو می شود.

این نخستین فیلم آمریکایی دنی ویل نو، کارگردان کانادایی است که پیشتر سه جایزه برای فیلم هایش از جوایز جینی (اسکار کانادایی) دریافت کرده بود. «آتش ها» (۲۰۱۰) همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی هم شده بود.
از او به عنوان یکی از ۱۰ کارگردان برتر حال حاضر کانادا نام برده می شود، فیلم بعدی او «دشمن» (۲۰۱۳) که در اواخر سال اکران خواهد شد، نیز در ژانر ترسناک است.

بازی جیک جلن هال (پایان پاسبانی، کد مرجع، شاهزاده پارسی، عشق و سایر مخدرات) در این فیلم که جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را هم از جشنواره هالیوود دریافت کرده است، یکی از بهترین بازی های او محسوب می شود. او در سال ۲۰۰۶ برای بازی در فیلم «کوهستان بروک بک» نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل بود.

«زندانی ها» هم اکنون یکی از فیلم های پرفروش آمریکا و اروپا است و با استقبال خوب منتقدان روبرو شده است.
کالین کاورت منتقد مشهور آمریکایی نوشته است: «سیر داستان، قاب بندی، بازیگری و فضاسازی خوب این فیلم را به اثری هوشمندانه و درخشان بدل کرده است.»

شتاب (Rush)☆☆☆

نمایی از فیلم شتاب

نمایی از فیلم شتاب

کارگردان: ران هاوارد، فیلمنامه: پیتر مورگان، بازیگران: کریس همثورت (جیمز هانت)، دانیل برول (نیکی لائودا)، الیویا وایلد (سوزی میلر)، حادثه ـ زندگی نامه ـ درام، ۱۲۳ دقیقه، آمریکا ۲۰۱۳

خلاصه: رقابت شدید میان دو قهرمان بزرگ مسابقات اتومبیلرانی فرمول وان جیمزهانت و نیکی لوادا به خارج از میدان مسابقه هم کشیده می شود.

روایت ران هاوارد از رقابت افسانه ای هانت و لائودا، فیلمی با ضرباهنگ خوب و پرانرژی پدید آورده است که تماشای آن در سینما به ویژه به خاطر افکت های صوتی هیجان آور است.

تداخل روایت فیلم که دائم بین دو قهرمان اصلی ماجرا در نوسان است، سبب می شود با وفور نماهای درشت در فیلم و البته موسیقی هانس زیمرمن، داستان زندگی نامه ای که شاید برای برخی از تماشاگران جزییاتش آشکار باشد، به گونه ای جذاب روایت شود.

ران هاوارد یکی از مشهورترین کارگردان های آمریکایی است. این کارگردان با دو اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای «یک ذهن زیبا» (۲۰۰۲) و جوایز دیگری برای ساخت فیلم ها و سریالهای تلویزیونی، یکی از محبوب ترین کارگردان های حاضر آمریکا محسوب می شود.

وی درباره این فیلم که هم اکنون یکی از ۱۰ فیلم پرفروش سینماهای جهان است، گفته است: “من چیز زیادی درباره فرمول وان نمی دانستم، ولی می دانستم که جذاب، خطرناک و جالب است، همین برای ساختن فیلمی برپایه این مسابقات کافی بود.

توربو (Turbo)☆☆

فیلم توربو

فیلم توربو

کارگردان: دیوید سورن، فیلمنامه: دیوید سورن، دارن لمک، روبرت سیگل، دارن لمک، صداپیشه ها: رایان رینولدز (توربو)، پل گیامتی (چت)، مایکل پنا (تیتو)، ساموئل ال جکسون (ویپلاش)، انیمیشن ـ ماجراجویی ـ کمدی، ۹۶ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳

خلاصه: حلزونی که در آرزوی شرکت در مسابقات اتومبیلرانی است، در اثر حادثه ای به سرعتی خارق العاده می رسد و در مسابقات اتومبیلرانی با قهرمان مورد علاقه اش رقابت می کند.

مانند اغلب انیمیشن های هالیوودی «توربو» هم سرشار از کلیشه هاست، اما به خوبی از آنها استفاده می کند. حلزونی که عاشق مسابقات اتومبیلرانی است و هر شب قهرمانش را توی تلویزیون تماشا می کند. دست آخر متوجه می شود که این قهرمان، چندان هم خوش قلب نیست.

کندی حلزون و سرعت مسابقه اتومبیلرانی تضاد کمیکی است که به خوبی از آن در فیلم استفاده شده است. در نهایت، فیلمی سرگرم کننده و مفرح با طراحی بامزه پرسوناژهایش از آب درآمده است، فیلمی که حتی می تواند شعار «خواستن توانستن است» را هم به یاد آدم بیاورد.

توربو در اکران عمومی هم اکنون یکی از پرفروش ترین فیلم های روی پرده است و و در مجموع نظرمساعد منتقدان فیلم را جلب کرده است. موریا مک دونالد منتقد سیاتل تایمز نوشته است: «حتی با منطق کارتونی اینکه یک حلزون در مسابقه اتومبیلرانی برنده شود، عجیب به نظر می رسد. با اینکه قصه قابل پیش بینی است اما برای پسربچه هشت ساله ای که با من بود به اندازه کافی هیجان انگیز بود.»

البته من (نگارنده) هم که فیلم را با پسر هشت ساله ام دیدم، این گفته او را می توانم تصدیق کنم که فیلم برای مخاطبان اصلی اش یعنی کودکان به اندازه کافی مفرح و هیجان انگیز است.

جنگ جهانی زد (World War Z) ☆☆

نمایی از فیلم جنگ جهانی زد

نمایی از فیلم جنگ جهانی زد

کارگردان: مارک فورستر، فیلمنامه: متئو مایکل کارنابان، درو گودارد، دمون لیندورف براساس داستانی از مکس بروکس، بازیگران: براد پیت (گری لین)، میرلی انوس (کارین لین)، دانیلا کرتسز (سگن)، حادثه ای ـ ماجراجویی ـ ترسناک، ۱۱۶ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳

خلاصه: در حالی که زامبی ها کره زمین را تصرف کرده اند، گری لین از کارمندان ارشد سازمان ملل به مقابله با آنها می رود و تلاش می کند تا باقی مانده انسان ها را نجات دهد.

با وجود شمار زیاد فیلم های زامبی وار امسال (۲۰۱۳) و سریال محبوب و در حال پخش «مرده های متحرک» مارک فورستر، فیلمی هیجان انگیز و با جلوه های ویژه دیدنی است.

با این حال برخلاف نمونه های خوب غیرهالیوودی مانند «۲۸ روز بعد» دنی بویل ( خلسه ۲۰۱۳) در تار جلوه های ویژه و تولید عظیم گرفتار می شود.

نویسنده داستان پسر مل بروکس، کارگردان مشهور آمریکایی است. داستان مکس بروکس که به ژانر ترسناک علاقه دارد، یکی از کتابهای داستان پرفروش سال ۲۰۰۷ در آمریکا بوده است.

با این حال تماشای این فیلم، ترجیحا روی پرده بزرگ و در روزهای نزدیک به هالووین شاید توصیه چندان بدی نباشد.

جلسات (The Sessions) ½☆☆☆

نمایی از فیلم جلسات

نمایی از فیلم جلسات

کارگردان: بن لوین، فیلمنامه: بن لوین، بازیگران: جان هاوکز (مارک)، هلن هانت (شریل)، ویلیام مسی (کشیش براندان) ، مون بلادگود (ورا)، آنیکا مارکز(آماندا)، آدام آرکین (جاش)، کمدی ـ درام ـ عاشقانه، ۹۵ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۲

خلاصه: مردی که فلج شده و در انتظار مرگ است. او تاکنون تجربه رابطه جنسی نداشته است به توصیه کشیش و درمانگرش با یک درمانگر جنسی رابطه برقرار می کند، تا تحمل شرایط برایش آسان تر شود. اما سرانجام عاشق درمانگر جنسی اش می شود.

این فیلم، یکی از محبوب ترین فیلم های منتقدان در سال گذشته است. «جلسات» فیلمی مستقل است که با بودجه ای یک میلیون دلاری ساخته شده است. داستان غریب فیلم با بازی های درخشانش و با فضای به یاد ماندنیش که تقابل زندگی با مرگ را به رخ می کشد، به یکی از بهترین فیلم های مستقل سال گذشته آمریکا بدل شده است.

این بهترین فیلم بن لوین است که موفقیت آن می تواند، راه را برای ساخت فیلم های دیگری در آمریکا برای او باز کند. فیلم براساس نوشته ای مارک اوبراین روزنامه نگار و وکیل معلولان ساخته و پرورش یافته است. هلن هانت برای بازی در این فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل بود. این فیلم همچنین برنده جایزه تماشاگران و جایزه ویژه هیئت داوران برای بازیگرانش در جشنواره سندنس شد.

پس از مه (Après Mai) ☆☆☆

نمایی از فیلم پس از مه

نمایی از فیلم پس از مه

کارگردان : اولیویه آسایاس، فیلمنامه: الیویه آسایاس، بازیگران: کلمنت مته یر (جیلز)، لولا کرتون (کریستین)، فلیکس آرماند (آلن)، کارول کومبس (لاروئه)، ایندیا منوز (لسلی) دولرس چاپلین (بازیگر لندنی)، درام، ۱۲۲ دقیقه، فرانسه، ۲۰۱۲

خلاصه: پس از رخدادهای انقلابی مه ۶۸ در فرانسه، گروهی از دانش آموزان چپ همچنان در پی به راه انداختن انقلاب هستند. به دنبال حمله به نیروهای امنیتی جیلز و کریستین برای آن که آب ها از آسیاب بیفتد، به ایتالیا می روند و در آنجا عاشق همدیگر می شوند، اما کریستین با گروهی از فیلمسازان کمونیست به دنبال فیلمسازی انقلابی می رود و جیلز در نهایت سر از استودیوهای فیلم های بی ارزش بریتانیا در می آورد.

ظاهرا پس «رویابین ها» (برتولوچی، ۲۰۰۳) الیویه آسایاس حس کرده که باید این بار فضای همچنان انقلابی و پر امید پس از مه ۶۸ را در فرانسه و اروپا به تصویر بکشد، اما طبعا اگر قرار باشد با آن فیلم مقایسه شود، شور و شوق آن فیلم را ندارد.

روایت فیلم هر چند کمی کشدار و کم انرژی به نظر می آید. از مهمترین دوران تاریخی زندگی سیاسی اروپا و فرانسه در تاریخ معاصر یعنی پس از مه ۶۸ که بسیاری تصور می کردند، انقلاب بزرگی در سراسر اروپا در راه است و با وجود سرکوب آن بارقه های آن بار دیگر خواهد درخشید، از نظر تاریخی بسیار مهم است و شاید برای نسل های آن سالهای پرشور پرمعنا باشد، نسلی آرمانخواه که در نهایت کارش به روزمرگی و ابتذال یا فرم گرایی کشید و از مبارزه رو در رو در خیابان به کافه های روشنفکری خزید. نسلی که فیلسوفان خودش را داشت، از لیوتار تا مارکوزه و نسلی که چپ تازه ای ساخت و ایدئولوژی تازه ای که پست مدرن معروف شد و تعاریفش از جهان به کلی تغییر یافت. در این تاویل تاریخ جهان به دو بخش پیش و پس از مه ۶۸ تقسیم می شود، تاریخ کبیر و روایت بزرگ به زباله دان تاریخ افکنده شده و روایت های شخصی از تاریخ سیاسی شکل گرفته است.

«پس از مه» هم بازنمایی همان روایت های شخصی از تاریخ خرد است، تاریخی که بازخوانی اش همواره برای کسانی که به کشف واقعیت سیاسی موجود روی می آورند، ضروری به نظر می رسد.

این فیلم که برنده دو جایزه از جشنواره سال گذشته ونیز شد، در مه گذشته به طور محدود در سینماهای آمریکا به نمایش درآمد، موضوع بحث در بین منتقدان فیلم چپ گرا در فرانسه شده است، شاید به این دلیل که حس نوستالژی آنها را کاملا برمی انگیزد و به ویژه آنکه دیگر مدتهاست اثری از فیلم های انتقادی و پرشور در سینمای فرانسه دیده نمی شود.

الیویه آسایاس یکی از محبوب ترین کارگردان های مستقل فرانسوی است که با فیلم هایی چون «کارلوس» (فیلم تلویزیونی، ۲۰۱۰) درباره زندگی تروریست مشهور کارلوس، «بلیت پرواز» (۲۰۰۷) و فیلم های دیگری که نامزد یا برنده جوایز مهمی از جشنواره ها شده اند، شناخته شده است.

منتقدان سبک کار آسایاس را متاثر از روبر برسون می دانند. او که خود از منتقدان مجله کایه دو سینما بوده، می گوید: «در فیلمسازی خیلی مهم است که شما شناخت کاملی از آن چه می خواهید بکنید داشته باشید ولی وقتی شروع کردید باید کار را به غریزه واگذار کنید.»

به نظر می رسد که فیلمسازی غریزی برای کسی که سابقه نقد نوشتن دارد، در فیلم های او به خوبی آشکار است.