حمله نیروهای ائتلاف به مواضع گروه داعش در کوبانی - عکس از رویترز

حمله نیروهای ائتلاف به مواضع گروه داعش در کوبانی – عکس از رویترز

امارات با صدور حکم دادگاه امنیت ملی در دادگاه عالی فدرال این کشور، مبنی بر اعدام (آلاء الهاشمی) که یک زن آمریکایی را در یک مرکز خرید در ابوظبی به قتل رسانده بود، و به «شبح ریم» معروف بود، درسی عملی و قانونی ارائه داد. به طوری که دادگاه از مطرح کردن او به عنوان بیمار روانی امتناع کرد، و ثابت کرد که او زنی افراط گرا است که از طریق اینترنت تغذیه می شد. هنوز یک سال از این جنایت نگذشته است، زیرا زن قاتل در دسامبر (آذر ماه) گذشته دست به این جنایت زد.

آیا کسی وجود دارد که شک داشته باشد «همه» عرب ها و مسلمانان، با گروه های افراطی مسلح در حال جنگ بقا هستند؟

آنچه در دومین سالگرد انقلاب مصر بر علیه جماعت اخوان المسلمین، اتفاق افتاد را پیگیری کردم. دادستان کل با یک خودروی بمب گذاری شده ترور شد، و در حال حاضر که شما این مقاله را می خوانید، مصر با گروه های قطبی داعشی در شمال سینا در حال نبرد است.

در کویت، پس از جنایت مسجد امام صادق بر ضد شهروندان شیعه، کویت وارد مسیر جدیدی شد، و تصمیم گرفت به نبردی کلی بر ضد افراط گرایان مسلح، چه داعشی و چه غیر داعشی، دست بزند و یک سری اقدامات، از جمله قوانین سخت گیرانه را اتخاذ کرد.

در تونس پس از جنایت سواحل سوسه، کشور تونس به جنگی باز با جماعت های دینی مسلح وارد شد، و آن طور که الباجی السبسی رئیس جمهور تونس گفت، در آستانه اتخاذ اقدامات سخت گیرانه ای است. حتی در اروپا، نخست وزیر بریتانیا گفت، که بریتانیا در حال مبارزه برای بقا با گروه های افراطی و در رأس آن ها «داعش» است.

باید تصویر بزرگ تر را ببینیم، نه کوچک تر؛ زیرا مشکل تنها محدود به یک کشور بدون دیگری نیست. مشکل به تنهایی حذف مرسی و اخوان و طایفه او از قدرت؛ یا مثلاً حذف دشتی و طباطبایی در کویت به دلیل افراطی بودن. توطئه های مخفیانه برای ضربه زدن به حزب النهضه الغنوشی، نه به علت دوران حکومت بن علی در تونس. یا در رفتار پلیس بریتانیایی، آن گونه که مدافعان بریتانیایی از «داعش» ادعا می کنند، نیست.

تمامی این ها دیدگاه های تنگ نظرانه است. زیرا مشکل عمیق تر و گسترده تر از این ها است. مشکل در«ذهن» غالب بر جوانان دختر و پسر، و افراد نادان و مردم عادی جامعه مسلمانان است. مشکل در تغذیه شدن آن ها از شیوخ فتنه، و پیشخدمت های افراطی از شیعه و سنی است.

به عبارت دیگر، با اذعان به وجود دلایل سیاسی، و شرایط خاص در هر کشور، و همچنین نهادها و سازمان های اطلاعاتی که تمامی این گروه ها را، آگاهانه یا نا آگاهانه، برای ضربه وارد کردن به کشورهای عربی، به ویژه عربستان سعودی و مصر به کار می گیرند… با پذیرفتن تمامی این ها، باز هم نباید تصویر بزرگ را نادیده بگیریم، و آن هم فساد عمیق در فرهنگی است که سربازان و طرفداران «القاعده» و «داعش» و اخوان را تربیت می کند. فساد منبع بلا است، و بدون درمان رها شده است.

رئیس جمهور مصر در مراسم تشییع جنازه هشام برکات دادستان کل این کشور، گفت: «ما در حال مبارزه با یک دشمن شرور و فاسد هستیم. قوانین ضعیف هستند، و باید عدالت فوری، به سرعت فراهم شود، و در حال حاضر رویکردی برای اصلاح قانون گذاری وجود دارد که با خطر تروریسم همگام باشد».

در کویت، وزیر کشور کویت گفت: «ما در حال جنگی واقعی هستیم، و در واقع تلاش هایی برای تصویب قوانین و سیاست های جدیدی برای مبارزه با تروریست ها و پیروان آن ها وجود دارد».

قاطعیت در جنگ، باعث صرفه جویی در هزینه های بسیاری می شود که ناشی از سستی و تعلل است.

این جنگی است که ما آن را بسیار به تأخیر انداخیتم.