نیروهای امنیتی نیجریه در ایست بازرسی

نیروهای امنیتی نیجریه در ایست بازرسی

گرچه این روزها توجه دنیا بیشتر به فعالیت های هسته ای ایران معطوف است اما تعداد اقدامات تروریستی که به این دولت منسوب می شود نیز، به موازات افزایش توان هسته ای این کشور در حال گسترش است. به نظر میرسد هرچه فشارهای دیپلماتیک شدیدتر و تحریم های اقتصادی گزنده تر می شوند، ایران بیشتر به روش های خشونت آمیز در سیاست خارجی خود رو می آورد.

هفته گذشته، پلیس مخفی نیجریه اعلام کرد که یک هسته تروریستی مرتبط با جمهوری اسلامی که در خاک ایران آموزش داده شده اند را شناسایی کرده است. سازمان اطلاعات نیجریه سه نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده و رهبر این گروه به داشتن سمت نظارتی و جمع آوری اطلاعات از اماکن پر رفت آمد اسراییلی ها و آمریکایی ها، از جمله مرکز فرهنگی یهودیان اعتراف کرده است. ادعا میشود این تحقیقات بمنظور ساماندهی حملات تروریستی به این اماکن صورت گرفته است. به گفته سازمان اطلاعات نیجریه، ترور یک رهبر نظامی سابق این کشور نیز در برنامه این گروه بوده است.

هرچند فعالیت های تروریستی ایران بیشتر درسازماندهی و حمایت از حزب الله، حماس و جهادیست های فلسطین شناخته شده و در سوریه، لبنان و فلسطین مشهور است اما آمار چشمگیری از فعالیت های تروریستی منتسب به جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر نیز به چشم می خورد. بنا به گزارش “انستیتو سیاست های شرق نزدیک در واشنگتن” ردپای ایران در نقشه های تروریستی متعدد دیده می شود که برخی از آنها مانند موارد تایلند، سنگاپور، کنیا، قبرس و بولیوی خنثی شده اند و برخی مانند موارد هند و گرجستان فاجعه به بار آورده اند. آخرین مورد، ماجرای تلاش دو مرد ایرانی تبار برای استخدام یک قاچاقچی مکزیکی به منظور ترور سفیر عربستان در آمریکا بود. اندکی بعد، تحقیقات نشان داد که این دو مرد از سوی سپاه قدس ایران ماموریت داشته اند. سپاه قدس بخشی از سپاه پاسداران ایران است که بعد از جنگ ایران و عراق، صدور انقلاب اسلامی ایران -از طریق گماشتن گروه های خودمختار و شکل دهی هسته های تروریستی برای مقابله با رهبران سکولار- را در دستور کار خود قرار داده است.

حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، ادعا می کند ایران “عمل غیرقانونی” مرتکب نشده و این اتهامات را “ساختگی” و حاصل «بدخواهی دشمنان دو کشور که چشم دیدن روابط خوب ایران و نیجریه را ندارند،» می داند. سفارت ایران در ابوجا نیز روز جمعه در بیانیه ای این اتهامات را تلاشی از سوی آمریکا و اسراییل برای اشاعه ی “ایران هراسی” خواند.

پلیس مخفی نیجریه اعلام کرده که عبدالله مصطفی برند-رهبر گروه- و دو نفر دیگر را در پی سفرهای مشکوک مکررشان به ایران و دیدارهایشان با ایرانیانی “در یک شبکه تروریستی مشهور” دستگیر و اضافه کرده که حامیان ایرانی این گروه در “جنایات تاٴلم باری” دست داشته اند.

این در حالی است که جانشین فرمانده کل سپاه صحت ادعای نیروهای امنیتی نیجریه را رد می کند. سردار سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسنا صحت این ادعا را رد کرد و گفت: «ما این ادعا را قویا تکذیب می‌کنیم.»

این اولین بار نیست که درگیری دیپلماتیک بین ایران و نیجریه رخ می دهد. در سال ۱۳۸۲ نیز منابع اسراییلی یک دیپلمات ایرانی را به اتهام جاسوسی در سفارت اسراییل در نیجریه بازداشت کرده بودند.

در پی این مناقشات، شیمون پرز رییس جمهور اسراییل روز پنج شنبه برای دومین بار از اتحادیه اروپا درخواست کرد که حزب الله را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد. اتحادیه اروپا پیشتر این درخواست را رد و توجیه کرده بود که حزب الله به دلیل داشتن “بازوهای سیاسی فعال” در زمره گروه های “تروریست” قرار نمی گیرد.

ایران نیز متقابلاﹰ غرب را به اقدامات تروریستی متهم می کند و قطع شبکه های ماهواره ای ایران را “تروریسم رسانه ای” و تحریم های “صهیو-آمریکایی” علیه این کشور را “تروریسم دارویی” خوانده است. شهریور امسال نیز رییس جمهوری ایران در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گفته بود: «ایران قربانی تروریسم در جهان است.»