شمار کاربران فعال اینترنتی در ایران در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است - عکس از گتی ایمیجز

شمار کاربران فعال اینترنتی در ایران در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است – عکس از گتی ایمیجز

وزیر ارتباطات ایران روز دوشنبه در مراسمی “ایمیل ملی” را در این کشور رسما راه اندازی کرد، اقدامی که گام دیگری در جهت بومی کردن خدمات و فضای اینترنت در این کشور محسوب می شود.

برای ثبت این ایمیل مردم باید به دفاتر پستی مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسن نامی وزیر ارتباطات ایران در مراسم افتتاح “پست الکترونیک ملی” گفت: از این پس هر ایرانی یک پست الکترونیکی ملی خواهد داشت تا “تعاملات دولتی با مردم به صورت الکترونیکی انجام گیرد.” نامی امنیت و حفظ اطلاعات را مهم‌ترین دلیل راه‌اندازی این سرویس عنوان کرد.

افتتاح پست الکترونیک ملی با همکاری شرکت پست و سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شده و وب‌سایتی نیز به آن اختصاص یافته است.

به گفته وزیرارتباطات ایران، “با تلاش شرکت پست و سازمان فناوری اطلاعات ایران، هر ایرانی از طریق مقطع تحصیلی ابتدایی باید دارای یک پست الکترونیکی شود تا بتواند امور ارتباطی خود با دستگاه‌های دولتی را از طریق این سرویس ارسال و دریافت کند”.

ثبت نام برای دریافت پست الکترونیک (ایمیل) ملی از طریق این وب‌سایت امکان‌پذیر است، اما تفاوت‌هایی بنیادین با ثبت ایمیل درسرویس‌دهنده‌های پست الکترونیک جهانی نظیر گوگل و یاهو دارد.

برای ثبت پست الکترونیک ملی ایران، کاربر مجبور به ثبت مشخصات خود است و برای کامل شدن این روند نه تنها باید حضوری به دفاتر پستی مراجعه کند بلکه ملزم به پرداخت هزینه است. زبان این سرویس ایمیل فارسی است اما قابلیت استفاده از انگلیسی، فرانسه و عربی نیز در آن وجود دارد.

بعضی کارشناسان با توجه به عملکرد مقامات جمهوری اسلامی در سانسور اطلاعات و ره‌گیری و کنترل روند اطلاعات به ویژه در فضای اینترنت، درباره موفقیت این طرح و اقبال مردم به آن ابراز بدبینی می کنند.

در همین حال وزیر ارتباطات ایران گفته که در این سرویس ایمیل “امنیت اطلاعات و حریم شخصی” تامین می‌شود.

بهار پارسال وزارت ارتباطات ایران در نامه‌ای از بانک مرکزی این کشور خواسته بود برای ‘جلوگیری از خروج اطلاعات از این کشور “بانک‌ها را موظف کند فقط آدرس‌های ای‌میل سرویس‌دهندگان داخلی را از مشتریانشان قبول کنند”.

مهرماه پارسال هم جی‌میل، سرویس ای‌میل شرکت گوگل ‘در پاسخ به انتشار ویدئویی اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام روی سایت یوتیوب’ چند روز در ایران فیلتر شده بود.

از سوی دیگر در میان رسانه های جهان، خبرگزاری شین هوا چین از این اقدام ایران استقبال کرده و نوشته است: “ایران می کوشد تا از اخلاق اجتماعی حراست کند و برای این منظور در حال کار بر روی برنامه های پیشرفته تر فنی و ارتباطاتی است.” به گزارش ایرنا، شین هوا نوشته است ایران با این کار می تواند خود را از حملات اینترنتی و سایبری مصون بدارد.