ایران ۹ ماه پیش درباره انتقال سلاح های شیمیایی به سوریه به آمریکایی ها هشدار داده بود

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف می گوید وزارت خارجه ایران آذرماه سال پیش، از طریق سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) در یادداشت رسمی به آمریکا اطلاع داده بود که “سلاح شیمیایی از نوع گاز سارین و به صورت دست‌ساز در حال انتقال به سوریه است.”

به گزارش خبرگزاریها، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با هفته نامه آسمان که دیروز منتشر شد گفته است: “در همان یادداشت گوشزد کردیم که ممکن است گروه‌های افراطی از این عوامل شیمیایی استفاده کنند.”

‌ وزیر امور خارجه ایران در همین حال گفته، آمریکایی ها به این نامه پاسخی ندادند.

آقای ظریف در این مصاحبه تایید کرده که سوریه با تشویق ایران و روسیه با بازرسان سازمان ملل برای بررسی مناطقی که از سلاح شیمیایی استفاده شده، همکاری کرده است.

وزیر امور خارجه ایران گفته است: “همانطور که سوریه را تشویق کردیم تا با سازمان ملل متحد همکاری کند فکر می‌کنیم که سوریه باید تمام داده‌هایش را ارائه کند تا مشخص شود در چه شرایطی از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است.”

“این دامی هم که علیه دولت سوریه و علیه آنهایی که می‌خواهند عملیات نظامی در این کشور انجام دهند انداخته شده برچیده شود. جز یک گروه جنگ‌طلب و یک گروه سیاسی که انتخاب‌های غلطی در گذشته کرده‌‌اند هیچ‌کس از اقدام نظامی منفعت نمی‌برد. تازه آن گروه سیاسی که انتخاب‌های غلطی کرده‌اند ممکن است در کوتاه‌مدت یک فضای تنفسی برایشان ایجاد شود نه اینکه مشکلاتشان حل شود.”

مقامات سیاسی ایران از جمله وزیر امور خارجه این کشور در روزهای اخیر بارها درباره پیامدهای جنگ احتمالی علیه سوریه هشدار داده اند.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که این کشور با هر قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد که مجوز اقدام نظامی را در سوریه صادر کند، مخالف است.

پیش از این،‌ سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه گفته بود نظر مسکو این است که باید تا مشخص شدن نتیجه بازرسی‌های بازرسان سازمان ملل درباره حمله شیمیایی در حومه دمشق منتظر ماند.

بازرسان سازمان ملل روز شنبه پس از خاتمه بررسی ها، سوریه را ترک کردند.

در این میان باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز شنبه اعلام کرد که تصمیم گرفته که آمریکا به اقدام نظامی علیه سوریه دست بزند.

در همین حال اوباما گفت دستور حمله را با موافقت کنگره صادر خواهد کرد.

فرانسه و ترکیه اعلام کرده‌اند که در حمله احتمالی به سوریه، آمریکا را همراهی خواهند کرد.

الشرق الاوسط:
Related Post