علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران - عکس از ایسنا

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران – عکس از ایسنا

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می گوید کشورش در چندین مورد به نامه نگاری های باراک اوباما رییس جمهور آمریکا خطاب به رهبر ایران پاسخ داده است.

علی شمخانی، روز چهارشنبه در نشستی با مدیران و کارشناسان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: «نامه نگاری رئیس جمهور آمریکا دارای سابقه چندین ساله است و در برخی موارد نیز پاسخ هایی به این مکاتبات ارایه شده است.»

این نخستین بار است که ایران مکاتبه با رئیس جمهور آمریکا را تایید می کند هر چند مقامات ایران از جمله آقای شمخانی مشخص نکرده اند که آیا آن نامه ها را آیت الله خامنه ای مستقیما جواب داده است یا خیر.

آقای شمخانی از سوی دیگر رویکرد دولت آمریکا در مکاتبات محرمانه و در همان حال مواضع اعلامی این کشور را “دوگانه” خواند و گفت: “این روش صرفا اقدامی با هدف تاثیر گذاری بر فضای داخلی” ایران است.

وی افزود که در پاسخ ایران به این نامه نگاری ها، مواضع صریح، شفاف و قاطع جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای مجددا به رییس جمهور ایالات متحده آمریکا یادآوری و بر عدم پذیرش برنامه غنی سازی نمایشی از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین تصریح کرد: ایران به طور قطع در جریان مذاکرات هسته ای، تعهداتی فراتر از ان.پی.تی را نخواهد پذیرفت.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، روز پنج‌شنبه ۶ نوامبر، نوشته بود که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در ماه اکتبر نامه‌ای محرمانه‌ به آیت الله علی خامنه‌ای٬ رهبر ایران نوشته است.

در گزارش وال استریت جورنال در آن نامه اوباما ضمن تاکید بر همبستگی علیه داعش درباره تسریع در روند توافق هسته‌ای با ایران نیز مطالبی نوشته است.

با این وجود اوباما در نامه خود به آیت الله خامنه‌ای تاکید کرده است که هرگونه همکاری در مقابله با داعش تا حد زیادی مشروط به دستیابی ایران به توافق جامع نهایی اتمی با قدرت‌های جهان است.

گفته می شود که این نامه دست کم چهارمین نامه رییس جمهوری آمریکا به آیت‌الله علی خامنه‌ای از زمان آغاز ریاست جمهوری اوباما در سال ۲۰۰۹ است. به گزارش وال استریت به نقل از منابع آگاه، متحدان آمریکا در منطقه از جمله اسراییل٬ امارات متحده عربی و عربستان سعودی در حریان این مکاتبات نبوده اند.

تمدید یک ساله تحریم های اقتصادی ایران

در این میان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در نامه ای به کنگره این کشور اعلام کرد که تحریم های اعمال شده از سال ۱۹۷۹ میلادی علیه ایران را یک سال دیگر تمدید می کند.

این تحریم ها پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگان گرفته شدن ده ها دیپلمات آمریکایی در جمهوری اسلامی علیه ایران اعمال شد.

آقای اوباما در نامه خود به کنگره آمریکا گفته است که ادامه تحریم ها پس از تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان ماه) لازم است. او نوشته: «روابط ما با ایران به حالت عادی بازنگشته است.» روسای جمهوری قبل در آمریکا نیز این تحریم را تمدید کرده بودند.

اوباما در نامه خود افزوده است که “بیانیه‌های الجزیره” که در ژانویه سال ١٩٨١ بین ایران و آمریکا امضا شد و به ماجرای گرونگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران پایان داد هنوز به طور کامل اجرا نشده است.