واشنگتن – معاذ العمری- لندن – الشرق الاوسط

 

روز چهارشنبه (۱۹ ژوئیه)‌ گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت تروریسم در جهان منتشر شد. در این گزارش از ایران به عنوان کشوری که همچنان در صدر فهرست کشورهای حامی تروریسم در جهان قرار دارد یاد شده است. البته در کنار ایران نام گروه های وابسته به ایران همچون حزب الله به چشم می خورد که بر اساس این گزارش  با وجود گسترش تحریم های مالی علیه این گروه اما همچنان عامل تهدیدی برای منافع آمریکا و متحدانش در جهان به شمار می رود.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در این گزارش اشاره کرده که «داعش»‌ خطرناک ترین گروه تروریستی در جهان در ۲۰۱۶ است و القاعده و شاخه های این گروه در منطقه همچنان در مناطقی که در کنترل دولت نیستند فعالیت می کنند. این در حالیست که جبهه النصره هم از منازعه مسلح در شمال غرب سوریه بهره برداری می کند.

این گزارش با تمجید از عربستان سعودی و همکاری تنگاتنگ این کشور با واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم گفت عربستان سعودی به عنوان یکی از اعضای اصلی و موثر در ائتلاف جهانی ضد «داعش» نقش آفرینی می کند و این کشور برای مقابله با اقدامات تروریستی به ارتقای ظرفیت های خود پرداخته است.
گزارش در ادامه خاطر نشان کرد عربستان سعودی که چندین بار هدف حملات داعش و القاعده قرار گرفت در کنار آمریکا و ایتالیا رهبری گروه کاری ویژه مبارزه با تامین مالی «داعش» را به عهده دارد.
در بخش دیگر این گزارش گفته شده حامیان مالی تروریسم در قطر همچنان از نظام مالی غیر رسمی این کشور برای دستیابی به اهدافشان بهره برداری می کنند.

این گزارش در مورد ایران یادآور شده ایران در سال ۱۹۸۴ در فهرست حامیان تروریسم قرار گرفت و فعالیت های تروریستی ایران در سال ۲۰۱۶ از طریق حمایت از «حزب الله» و گروه های تروریستی فلسطین در غزه و جریان های تروریستی در سوریه و عراق و کل خاورمیانه ادامه پیدا کرده است.
به گفته این گزارش، سپاه پاسداران مکانیسم اصلی ایران برای پرورش و حمایت از نیروهای تروریستی در خارج از کشور و نیز اجرای اهداف سیاست خارجه و سرپوش گذاشتن بر ماموریت های اطلاعاتی و بی ثباتی در خاورمیانه است.


هدر نورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش گفت «ایران همچنان به عنوان یکی از خطرناک ترین تهدیدها علیه آمریکا به شمار می رود. ایران نه تنها تهدیدی علیه منافع ما در آمریکا و جهان است بلکه عامل بی ثباتی منطقه ای هم به شمار می رود.» او افزود «فعالیت های تهران تنها به تهدید هسته ای محدود نمی شود بلکه در کنار آن ایران به توسعه موشک های بالستیک و حمایت تروریسم و همکاری با (بشار) اسد و به خطر انداختن آزادی حرکت کشتیرانی در خلیج می پردازد.»
روز چهارشنبه (۱۹ ژوئیه) جاستین سیبرل هماهنگ کننده دفتر مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا درباره حزب الله (لبنان)‌ گفت «حزب الله یک گروه تروریستی با توانایی های عملیاتی پیشرفته و کانال های ارتباطی و حمایتی در سراسر جهان است. آمریکا و متحدان بین المللی آمریکا در راستای متوقف کردن این کانال ها می کوشند.» او افزود «حزب الله توانایی های نظامی عظیمی برای حمایت از رژیم اسد و سرکوب کردن مردم سوریه به کار گرفته و عده ای از اعضای حزب الله در این نبردها کشته و زخمی شده اند. نقش حزب الله و همکاری این گروه با ایران به منظور ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه عامل اصلی نگرانی ها است.»
گزارش وزارت أمور خارجه آمریکا هم در این زمینه یادآور شد «حزب الله» خطرناک ترین گروه تروریستی در لبنان است. این گروه انبارهای تسلیحاتی خود را به اسم «مقاومت»‌ در برابر اسرائیل و حمایت لبنان از گروه های سنی تندرو از جمله «داعش» توجیه می کند.

در این گزارش آمده «فعالیت سپاه پاسداران ایران در لبنان از اوایل دهه هشتاد میلادی آغاز شد و بنا به برخی گزارش ها هماهنگی کامل بین سپاه پاسداران و (حزب الله) در عملیات نظامی و آموزشی وجود دارد.»
از سوی دیگر، این گزارش درباره گروه های تروریستی گفته «داعش» خطرناک ترین این گروه ها است. این گروه با تسلط بر مناطق درگیری و مناطقی که از کنترل دولت ها خارج است نفوذ خود را گسترش می دهد. این گزارش از داعش به عنوان مهم ترین تهدید تروریستی در سال ۲۰۱۶ به دلیل هدایت هسته ها و شبکه ها و افراد تروریست در جهان یاد کرده است.
این گزارش یادآور شد شمار حملات تروریستی در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ کاهش ۹ درصدی داشته و شمار قربانیان حمله های تروریستی کاهش ۱۳ درصدی داشته است. عامل اصلی کاهش شمار کشته شدگان حمله های تروریستی کاهش عملیات تروریستی در أفغانستان و سوریه و نیجریه و پاکستان و یمن عنوان شده است. ۱۰۴ کشور در سال ۲۰۱۶ هدف حمله های تروریستی قرار گرفته اند که ۵۵ درصد کل عملیات تروریستی ۲۰۱۶ در عراق و افغانستان و هند و پاکستان و فیلیپین انجام شده است. ۷۵ درصد از قربانیان این حملات از عراق و افغانستان و هند و پاکستان هستند.