Categories: دیدگاه

ایران و تبلیغات ظریف

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از توافق موقت هسته ای در ژنو در تاریخ ۲۴ نوامبر با جان کری همتای آمریکایی اش دست می دهد – عکس از خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری ایرانی «مهر» به نقل از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران عنوان کرد که تمام طرف های درگیر در بحران سوریه باید برای حل بحران انعطاف پذیری لازم را نشان دهند. وی همچنین از ابراز آمادگی کشورش برای حل بحران، مطابق با قاعده برد – برد خبر داد که به معنای برنده شدن به سود همگان است.

اولین چیزی که در این جا به ذهن می رسد این است که اگر ایران واقعا قادر به حل بحران سوریه است، چرا او و بشار اسد عجله کردند، و از روس ها درخواست کمک کردند؟ اگر ایران قادر به این کار بود، چرا او و حزب الله و دولت سابق عراق، به گسترش نفوذ خود در عراق، سوریه و حتی لبنان شکست خوردند؟ اگر ایران واقعاً قادر است به حل بحران سوریه کمک کند، چرا تهران موفق به متقاعد کردن اسد به پذیرش طرح اصلاحی چهار بندی خود نشد؟ آن چه واضح است این است که سخنان  وزیر امور خارجه ایران بخشی از کمپین تبلیغاتی تهران است که برای صیقل دادن چهره خود، در حاشیه توافق هسته ای صورت می گیرد، به همین دلیل است که ظریف  در سخنرانی جلسه مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که شنبه گذشته در تهران برگزار شد، گفت: «برخی کشورها معتقدند که معامله هسته ای ایران تهدیدی برای آن ها است و تلاش کردند تا با نشان دادن این که ایران  تهدیدی برای جامعه بین المللی است، به ارزش خود بیفزایند، و تأسیس «داعش» و «طالبان» و « القاعده»، و مسلح کردن صدام در جنگ تحمیلی بر ایران، نمونه هایی از این اقدامات است».  وی همچنین تأکید کرد که ایران معتقد است که نا امنی موجود در منطقه به دیگر کشورها سرایت خواهد کرد.

مسئله کاملاً واضح و روشن است، ما اینک در برابر حمله ای تبلیغاتی برای صیقل دادن تصویر ایران، و توهین به دیگران، به ویژه عربستان سعودی هستیم، و ایران از بحران سوریه استفاده می کند تا با یک سنگ دو گنجشک را بزند. به طوری که ایران در محافل بین المللی اقدام به ترویج تبلیغات ضد عربستانی می کند، و هم زمان برای داخل ایران، و افراط گرایان آن توجیه می کند که چرا تهران برای نجات بشار اسد در سوریه، پس از چهار سال از شکست ایران در آن جا، که هزینه های مالی و انسانی زیادی برای ایران داشت، اینک از روس ها کمک می گیرد.

بنابراین مقابله با تبلیغات مغرضانه ایران مهم است، به خصوص این که ایران در تغذیه افراط گرایی و خشونت، در منطقه، از یمن تا بحرین و کویت، و از لبنان تا عراق، و بدتر از آن ها در سوریه دست دارد.

رد این تبلیغات ایران، به تلاش های رسانه ای و دیپلماتیک ویژه ای نیاز دارد. به ویژه هنگامی که ظریف می گوید: «کسانی که در حال تلاش برای بی ثبات کردن کشورهای دیگر هستند، متضرر خواهند شد»، این سخن بر خود ایران مطابقت دارد، و این چیزی است که ایران باید آن را به وضوح از جامعه بین المللی بشنود. همان گونه که باید این گفته شاعر عربی را به ظریف یادآوری کنیم که می گوید: «ای مردی که به دیگران آموزش می دهی… آیا این آموزش بر خود تو هم مطابقت دارد»!   بنابراین تبلیغات ایران باید تکذیب شود و باید در پاسخ به سخنان ظریف، به ایران گفته شود: بهترین کمکی که می توان به سوریه ارائه داد، متوقف کردن جریان شبه نظامیان شیعه، و  توقف اعزام نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و جلوگیری از ریختن خون سوری ها است. این سخنان باید در جوامع بین المللی به ایران گفته شود.

طارق الحُمیّد: طارق الحمید سردبیر سابق الشرق الاوسط است. الحمید تحلیلگر و مفسر مهمان در برنامه های متعدد خبری بوده است و در دوران کاری برجسته خود در سمت های مختلفی در الشرق الاوسط و روزنامه های دیگر ظاهر شده است. وی اولین خبرنگاری بود که موفق شد با مادر اسامه بن لادن مصاحبه کند. الحمید لیسانس مطالعات رسانه ای خود را از دانشگاه ملک عبدالعزیز در جده دریافت کرده و درحال حاضر ساکن لندن است.
Related Post