ترو واریورانتا، نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی (راست)، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس

ترو واریورانتا، نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی (راست)، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس

ترو واریورانتا، نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات و رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس در جمع خبرنگاران مذاکرات را «بسیار سازنده» خواندند.

واریورانتا و نجفی که در اقدامی نادر بیانیه مشترکی منتشر کردند و طی آن خاطرنشان کردند مذاکرات این هفته که در وین برگزار شد بسیار سازنده بودند و طی آن فصل تازه ای در روابط ایران و آژانس گشوده شده است.

در بیانیه مشترک ایران و آژانس آمده است که دوطرف به توافق رسیدند که ادامه مذاکرات در یازدهم نوامبر (۲۰ آبان) در تهران برگزار شود.

در این بیانیه آمده: «ایران به عنوان همکاری سازنده با هدف تقویت روابط و گفتگوها میان دوطرف با نگاه در جهت برطرف کردن مشکلات پیش رو، پیشنهادهای و تدابیر عملی جدیدی ارائه کرده است.»

نجفی در جمع خبرنگاران تاکید کرد تهران پیشنهادهای جدیدی داشت که بتواند ابهامات ناظر سازمان ملل متحد درباره تحقیقات ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را برطرف کند.

نجفی تصریح کرد: «من بر این باورم که با ارائه این پیشنهادهای جدی از سوی ایران، ما توانستیم فصل جدیدی در همکاریمان باز کنیم. هدف نهایی حل مسائل باقی مانده است.»

واریورانتا درباره سایت پارچین به خبرنگاران گفت: «در این دور مذاکرات دو روزه که امروز به پایان رسید، موضوعات گذشته و حال مطرح شدند. ما انتظار داریم کارمان را هر چه سریع تر به سرانجام برسانیم. پارچین هم یکی از همین موضوعات است.»

او گفت ایران پیشنهاد جدیدی به آژانس داده است که شامل رسیدگی و اقدام عملی برای حل مسائل باقیمانده خواهد شد.

واریورانتا پس از هرمان ناکارتس، مسئولیت مذاکرات با ایران را به تازگی برعهده گرفته است.

دومین دور از مذاکرات ایران و آژانس بعد از ظهر امروز به پایان رسید و دوطرف توافق کردند که مذاکرات را ۲۰ آبان در تهران ادامه دهند.

ایران پیشنهاد جدیدی به آمانو ارایه کرد

پیش از آغاز این دور از مذاکرات در وین، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای با یو کیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

عراقچی درباره مذاکراتش با آمانو گفت: «پس از گفتگوهای من و آقای آمانو، قرار شد تیم های مذاکراتی ایران و آژانس چارچوب جدیدی برای همکاری ترسیم کنند.»

عراقچی نیز مذاکرات با مدیر کل آژانس را «بسیار مثبت و سازنده» توصیف کرد و گفت در این مذاکرات در خصوص «رویکرد جدید ایران» توضیحات مفصلی داده شد و تاکید شد که ایران خواستار «گسترش همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی» است.

عراقچی ادامه داد: «مذاکره با مدیر کل آژانس همچنین آمادگی ایران را برای پاسخ به تمام سئوالات و ابهام های آژانس در یک دوره کوتاه اعلام کردیم.»

وی در عین حال تصریح کرد: «این امر مستلزم آن است که ایران و آژانس با رویکرد جدید و نگاه به جلو پیش بروند.»