یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی (راست) علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی (راست) علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز دوشنبه خبر داد این کشور و آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق تازه ای دست پیدا کردند.

وی این توافق را در نشست خبری مشترک با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و پس از امضای بیانیه مشترک اعلام کرد.

صالحی تصریح کرد در جریان سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، دو طرف به توافق رسیدند تا آژانس بتواند از معدن گچین در بندر‌‌ عباس و راکتور آب سنگین اراک بازدید کند.

این توافق به فاصله کمتر از دور پس از مذاکرات سه روزه ایران و گروه ۵+۱ در ژنو حاصل شد. در مذاکرات ژنو، فرانسه از خود سرسختی نشان داد و هفت کشور مذاکره کننده به یک توافق نهایی نرسیدند.

وی خاطرنشان کرد: «با رویکرد جدید دولت و استفاده از تجارب گذشته ایران و آژانس توانستند با تمهیدات لازم و لحاظ کردن رویکرد جدید به ویژه تاکید رییس جمهوری به تفاهم دو جانبه برسند.»

آمانو نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد، ایران و آژانس به این نقشه راه پایبند خواهند بود تا مشکلات عمده را با همکاری های دو جانبه برطرف کنند.

بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دارای یک پیوست شش بندی است. معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: «این بیانیه مشترک بیانگر نقشه راهی است که ارتباط دو جانبه درباره موضوعات باقی مانده را روشن می کند.»

اقدامات عملی که باید ظرف سه ماه از سوی ایران انجام گیرد:

۱- ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت‌شده مورد توافق دوجانبه به معدن «گچین» بندرعباس

۲- ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت‌شده مورد توافق دوجانبه به کارخانه تولید آب سنگین اراک

۳- ارائه اطلاعات در مورد تمام رآکتورهای تحقیقاتی جدید

۴- ارائه اطلاعات مربوط به شناسایی ۱۶ سایت مد نظر جهت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

۵- شفاف‌سازی در مورد بیانیه ایران در رابطه با تاسیسات غنی‌سازی جدید

۶- شفاف‌سازی بیشتر در مورد بیانیه ایران در رابطه با غنی‌سازی لیزری

صالحی افزود: «ما در این پیوست به رغم این که براساس موافقتنامه پادمان هیچ گونه تعهدی نداریم اما از آنجایی که می خواهیم اراده و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را نشان دهیم تا پرونده ساختگی هسته ای را حل کنیم با تایید شورای عالی امنیت ملی این اجازه را یافتیم تا به بازرسان آژانس انرژی اتمی اجازه بازرسی از کارخانه تولید آب سنگین اراک و معدن گچین را در بندرعباس بدهیم.»

وی ادامه داد: «این امر نشان دهنده آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از انعطاف لازم درمورد پیشبرد این موضوع به ویژه پرونده هسته ای ساختگی است و نمی خواهیم بهانه ای دست دیگران باشد تا مانع از پیشرفت کار شوند.»

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: «بنابراین اجازه ای که دادیم در راستای رویکرد جدیدی است که دولت یازدهم اتخاذ کرده است.»

صالحی ادامه داد: «موضوعات متعددی درباره مسایل هسته ای باقی مانده که ماهیت فعالیت هسته ای دارند و در گذشته در قالب مدالیته حل شده است.»

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه ای با اینتر رادیو فرانسه برنامه ساخت راکتور آب سنگین اراک را از موضوعات کلیدی غرب خواند.