صادرات نفت ایران - عکس از ایرنا

صادرات نفت ایران – عکس از ایرنا

در پی تمدید چهار ماهه توافق موقت ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته ای در وین، طرفین به توافق رسیدند که صادرات نفت خام ایران به میزان روزانه یک میلیون بشکه ادامه یابد.

با توجه به کاهش تحریمها علیه ایران در مدت توافق شش ماهه اخیر، ایران توانست روزانه به طور متوسط یک میلیون بشکه نفت خام صادر کند.

در زمان تحریم ها علیه ایران اقتصاد این کشور به عنوان یک عضو تولید کننده نفت اوپک با افول شدید مواجه شد. این تصمیم غرب می تواند برای اقتصاد ایران نویدبخش باشد و تمدید مهلت مذاکرات به جای تعطیل کردن آن نکته مثبتی به شمار می رود.

مهندس افشار سلیمانی، کارشناس نفت و انرژی، درباره تمدید توافق ایران و گروه ۱+۵ به مدت چهار ماه به شرق پارسی گفت: «به نظر می رسید که مذاکرات تمدید شود اما باید تاکید کرد که وضعیت نفت ایران با لغو کامل بهبود می یابد و ما آن موقع شاهد افزایش فعالیتهای اقتصادی در همه بخشهای کشور خواهیم بود.»

به گفته این کارشناس اقتصادی، «مشکل ایران تنها تحریمها نیست بلکه بلکه ثبات اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار می تواند کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.»

در پی توافق چهارماهه، ایران همچنان به صادرات نفت خود ادامه خواهد داد.

در حال حاضر کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه به خرید نفت خام از ایران در چارچوب توافقات موجود ادامه می دهند. چین و هند بزرگترین خریداران نفت خام از ایران هستند.

همچنین در پی این توافق چهار ماهه ایران و گروه ۱+۵ ایران دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از پول های بلوکه شده خود را دریافت خواهد کرد. ایران هم متعهد شده که در مقابل گام ‌های بلندتری در زمینه اکسید کردن ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد خود و تبدیل آن به سوخت هسته ای بردارد.

ششمین دور گفت و گوهای ایران با گروه ۱+۵ با برگزاری کنفرانس مشترک مطبوعاتی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از ۱۸ روز کاری با انتشار بیانیه مشترک در وین به پایان رسید.

دور هفتم مذاکرات هسته ای ایران با گروه +۵ در کمتر از یک ماه آینده برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش ها خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا پایان دوره تمدید شده مذاکرات هسته ای ایران، همچنان مذاکرات با ایران را در این چارچوب هدایت خواهد کرد.

خانم اشتون مسئول فعلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه نوامبر امسال پس از ۵ سال از این مقام کنار خواهد رفت.