دادگاه قانون اساسی آمریکا ادعای بانک مرکزی ایران را رد می کند

سربازان آمریکایی به دنبال یافتن قربانیان در میان آوارهای انفجار مرکز نیروی دریایی آمریکا در بیروت که در اکتوبر 1983 اتفاق افتاد – عکس از گیتی

سربازان آمریکایی به دنبال یافتن قربانیان در میان آوارهای انفجار مرکز نیروی دریایی آمریکا در بیروت که در اکتوبر ۱۹۸۳ اتفاق افتاد – عکس از گیتی

دادگاه عالی قانون اساسی آمریکا روز گذشته با صدور حکمی ایران را ملزم به پرداخت ۲٫۶۵ میلیارد دلار (از دارایی هایی  مسدود شده در بانک های ایالات متحده) به قربانیان عملیات تروریستی کرد که تحت حمایت مالی تهران صورت گرفتند. با وجود این که در این حکم به سه حادثه اشاره شده است که عبارتند از انفجار یک مرکز نیروی دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳، بمب گذاری در برجهای الخبر در عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶، و یک حمله انتحاری در رستورانی در قدس در سال ۲۰۰۱، اما انفجار بیروت قضیه اصلی در صدور حکم بود، به طوری که به ۲۴۱ نفر از خویشاوندان قربانیان اجازه می دهد غرامت دریافت کنند.

دادگاه عالی قانون اساسی از زاویه طرح دعوی بانک مرکزی ایران علیه کنگره در سال ۲۰۱۲ به علت تصویب قانونی برای مسدود کردن دارایی های ایران در بانک های آمریکایی برای پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان به پرونده رسیدگی کرد. دادگاه به این نتیجه رسید که تصمیم مصوب کنگره، از اختیارات دادگاه های ایالات متحده تجاوز نمی کند.

پیش بینی می شود قربانیان دارایی های خود را پس از طی شدن روند قانونی، از حساب های مسدود شده ایران دریافت کنند. تئودور اولسون، وکیل مدافع خانواده های آمریکایی گفت: «ما از حکم دادگاه عالی خوشحالیم زیرا خواسته بیش از یک هزار نفر از قربانیان تروریسم ایران و خانواده های آنها را محقق می کند که سال ها در انتظار به دست آوردن عدالت بودند.