آژانس بین‌المللی انرژی از کاهش بی‌سابقه صادرات روزانه نفت ایران خبر داد
کویت: وائل مهدی
در حالی‌که رویترز گفته ۲ تانکر حامل نفت ایران به دلیل نبودن خریدار یک ماه است در آبهای امارات لنگر انداخته است،
خبرگزاری بلومبرگ نوشت ایران ذخیره‌سازی نفت در نفتکش هایش در خلیج را با نزدیک شدن مرحله دوم تحریمهای آمریکا از سر گرفته است.
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از رویترز، دو تانکر حامل میعانات گازی ایران حدود یک ماه است به علت نبودن تقاضا در آستانه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، در آب‌های امارات متحده عربی لنگر انداخته است.
رویترز به گزارش چندین منبع صنعتی و آمارهای کشتیرانی می‌نویسد، این تانکرها که حامل ۲٫۴ میلیون بشکه میعانات گازی، «نوعی نفت فوق‌العاده سبک» هستند از ماه آگوست و پس از آنکه کره جنوبی واردات از ایران را قطع و واردات چین هم کاهش یافت در این آبها سرگردان مانده‌اند.
بر اساس آمارهای تجاری و کشتیرانی تامسون رویترز، یکی از این تانکرها به نام VLCC، میعانات گازی را از بندر عسلویه در اوایل اگوست بارگیری کرده و پس از آن به مقصد «جبل علی» در امارات متحده رفته است. این تانکر نفتی در ۷ آگوست به محل مبادله کالای کشتی‌ها در دبی رسیده و از همان زمان آنجا لنگر انداخته است.
همچنین تانکر «سوئز مکس» نیز نفت خود را در بندر عسلویه بارگیری کرده و از ۱۷ آگوست در همان مکان در دبی قرار دارد.
از سوی دیگر خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ نوشت  ایران ذخیره‌سازی نفت در نفتکش هایش در خلیج‌فارس را با نزدیک شدن مرحله دوم تحریمهای آمریکا که بخش انرژی را در بر می‌گیرد از سر گرفته است.
این خبرگزاری عقیده دارد با نزدیک شدن دومین مرحله از تحریمهای نفتی که در ماه نوامبر آینده شروع خواهد شد ذخیره‌سازیهای جدید نفتی ایران نشان می‌دهد که تحریمهای جدید آمریکا که دولت ترامپ آن‌را اعمال کرده تاثیرات خود را گذاشته است.
بلومبرگ پنج کشتی نفتکش را دست‌کم در نزدیکی سواحل ایران طی دو هفته اخیر رصد کرده است.
بلومبرگ گفت نفتکشهای ایران تنها می‌توانند مقدار کمی نفت که تنها نیاز چند هفته را برطرف می‌کنند ذخیره کنند در حالی که این رژیم در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ روزانه میلیونها بشکه نفت را به منطقه می‌فرستاد تا در دریا ذخیره شود.
بر خلاف این‌که نفتکشهای رژیم ایران کم‌اند ولی با نزدیک شدن مرحله دوم تحریمهای آمریکا انتظار می‌رود که این کشور در نظر داشته باشد که نفت خامش را در دریا ذخیره کند چیزی که چالشهای زیادی را برای خریداران آن ایجاد می‌کند.
بلومبرگ گفت خریدارانی مانند فرانسه و کره جنوبی و غیره در عمل شروع به کاهش خرید نفت ایران کرده‌اند.
اغلب مشتریهای بزرگ ایران در ماه اوت مقدار کمتری نفت را در مقایسه با ماه اوریل از این رژیم خریدند.
در این میان، آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه ۲۲ شهریورماه در گزارش ماهانه خود می‌گوید که صادرات روزانه نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام تا ماه گذشته میلادی حدود ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و بایستی دید که این کاهش تا کجا ادامه خواهد یافت.
این گزارش می‌افزاید که تولید نفت ونزوئلا نیز کماکان هر ماه کاهش می‌یابد و طی ماه گذشته به یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه رسیده و اگر این وضعیت ادامه یابد، تا پایان سال به یک میلیون بشکه سقوط خواهد کرد. تولید نفت ونزوئلا طی دو سال گذشته ۴۲ درصد افت داشته است.
این گزارش هشدار داده است که در صورت جبران نشدن افت نفت این دو کشور توسط دیگر تولیدکننده‌ها، قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار اوج خواهد گرفت.
آمارهای روز پنج‌شنبه حاکی است که قیمت نفت برنت به نزدیک ۸۰ دلار رسیده است. طی یک ماه گذشته قیمت نفت بین ۷۰ تا ۸۰ دلار در نوسان بوده که چنین نوسان چشمگیری در کوتاه مدت، بازار نفت را دچار سردرگمی و تلاطم کرده است.
آژانس می‌گوید که تولید روزانه نفت ایران نیز حدود ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. البته، برآورد اوپک حاکی است که افت تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام در شهریورماه، حدود ۲۳۵ هزار بشکه بوده است.
بدین ترتیب، افت صادرات نفت ایران ۲.۵ برابر افت تولید نفت کشور بوده است. گزارش‌ها حاکی است که ایران نفت مازاد را در نفتکش‌ها انبار می‌کند.