عکس از ایران ایر

عکس از ایران ایر

رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته است این کشور نخستین محموله از قطعات لازم برای هواپیماهای زمینگیر خود را دریافت کرده و تعدادی از موتورهای هواپیماهایش را نیز برای تعمیر به خارج از این کشور فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری ها، علیرضا جهانگیریان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «پیرو مذاکراتی که با شرکت‌های تولید کننده و توزیع کننده قطعات هواپیما انجام شده٬ نخستین محموله‌های قطعات هواپیماهای زمینگیر را دریافت کرده‌ایم.»

آقای جهانگیریان توضیح نداد که این مذاکرات با چه شرکت‌هایی صورت گرفته است، در همین حال اواسط فروردین‌ماه امسال شرکت‌های بوئینگ و جنرال الکتریک اعلام کردند که بر اساس توافقنامه ژنو٬ مجوز فروش قطعات و تعمیرات هواپیماهای غیرنظامی ایران را از وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده‌اند.

تا پیش از توافق ژنو در راستای تحریم‌های بین‌المللی٬ فروش قطعات هواپیما به ایران ممنوع بود.

محمدعلی نوریان٬ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران در امور هوانوردی نیز فروردین ماه امسال از خرید قطعات یدکی هواپیما از سوی ایران خبر داده و گفته بود که با ورود این قطعات مراحل تعمیر ۱۱۶ هواپیمای غیرفعال آغاز می‌شود.

عباس آخوندی وزیر راه و ترابری ایران هم فروردین ماه امسال در مصاحبه مطبوعاتی علت برخی تاخیرها در پرواز های هواپیمایی را کمبود هواپیما و مشکلات ایجاد شده به واسطه تحریم ها دانست و گفت: ایمنی پروازها اولویت نخست وزارت راه است.

به گفته رییس هواپیمایی کشوری ایران، «موتورهای ارسالی پس از انجام تعمیرات٬ طی چند هفته آینده تحویل ایران می‌شود و این سبب خواهد شد که در فصل تابستان تعداد بیشتری از هواپیماهای زمینگیر عملیاتی شوند.»

او با اشاره به افزایش تعداد ناوگان هوایی کشور گفت: از ابتدای سال جاری شش فروند هواپیمای مسافربری به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است، هر چند که این هواپیماها نو نیستند، اما هواپیماهای جدیدی هستند که هم اکنون در مسیرهای داخلی و خارجی پرواز می کنند.

وی اردیبهشت‌ امسال گفته بود که از ۲۵۰ هواپیمای موجود در ایران «صد فروند» به دلیل فرسودگی و کمبود قطعه زمین‌گیر هستند.

ناوگان هوایی ایران، به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، طی سال‌ها فرسوده و در بسیاری موارد به علت کمبود قطعات و نبود امکان خرید هواپیماهای نو، مسافران را با خطراتی روبه‌رو کرده است. در ایران چندین سانحه هوایی مرگبار نیز طی سال‌های اخیر رخ داده است.

به گزارش رویترز، از سال۱۹۹۰ تاکنون،‌ بیش از ۲۰۰ حادثه هوایی در ایران رخ داده است که در این حوادث دست کم دو هزار نفر کشته شده‌اند.

همچنین در میان این سوانح، ۶ سانحه جزو”۱۰۰بدترین فاجعه‏ی هواپیمایی” جهان از دهه‏ ۱۹۸۰ به بعد ثبت شده‏اند. این سوانح برای هواپیماهای ساخت ایالات متحده، روسیه و اروپای غربی رخ داده است.

از سوی دیگر تصادفات هواپیمایی در ایران از دهه‏ی ۱۹۸۰ پنج برابر شده است و تنها از سال ۲۰۰۱ پانزده سانحه‏ بزرگ هواپیمایی در این کشور گزارش شده است.