تاسیسات هسته ای نطنز در ایران - عکس از خبرگزاری فرانسه

تاسیسات هسته ای نطنز در ایران – عکس از خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) امروز جمعه، ۱۴ مهر، به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران که خواست نامش فاش نشود، خبر داد که «فعالیت‌های تحقیق و توسعه» هسته‌ای ایران بر اساس توافق ژنو در هفت ماه آینده ادامه خواهد یافت.

ایرنا به نقل منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده اتمی گفت: «در طول هفت ماه آینده بر اساس توافق ژنو، ایران به فعالیت‌های تحقیق و توسعه ادامه می‌دهد و تغییری در این زمینه به وجود نخواهد آمد.»

این خبر در حالی منتشر می شود که، رویترز روز دوشنبه، ۱۰ آذر، به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داده که به دنبال تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ که در سوم آذر امسال نهایی شد، ایران پذیرفته که هر ماه پنج کیلوگرم دیگر از ذخایر اکسید اورانیوم خود را به سوخت هسته‌ای تبدیل کند.

ایران بر اساس توافق شش ماهه ژنو که سوم آذر سال ۱۳۹۲ به دست آمد، پذیرفت که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را یا رقیق کرده و یا به میله سوخت تبدیل کند.

به دنبال تمدید این توافق برای چهار ماه دیگر در تیرماه امسال، ایران پذیرفت که ۲۵ کیلوگرم دیگر از اکسید اورانیوم بیشتر غنی شده خود را به سوخت هسته‌ای تبدیل کند.

منبع دیپلماتیکی که روز دوشنبه ۱۰ آذر با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده، افزوده است که این میزان در مجموع، این میزان یک چهارم از ذخایر کلی اکسید اورانیوم ایران بود.

رویترز همچنین به نقل از یک مقام رسمی آمریکا که در ماه ژوئیه درباره این مساله سخن گفته بود، گزارش داده که یک بار تبدیل اکسید به صفحات سوخت برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران، کار ایران را برای استفاده مجدد از آن در تولید سلاح هسته‌ای «واقعا دشوارتر و زمان‌برتر» می‌کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، گفت که به دنبال «تائید یا رد» گزارش‌های منتشر شده درباره تغییر در جزئیات توافق ژنو نیست و در عین حال افزوده بود که تغییری در «مفاد توافق ژنو و تفاهمات قبلی» رخ نداده است.

در همان روز عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، گفت که مسیر دستیابی به تفاهم هسته‌ای در مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ تا حد زیادی هموار شده است.

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه، که گزینه اصلی ریاست کمیته روابط خارجی سنا در سال آینده است، روز چهارشنبه، ۳ دسامبر، در نشستی در واشنگتن در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران نقش سنا را در آینده پررنگ تر توصیف کرد.

وی که در حاشیه این نشست با خبرنگاران سخن می گفت، ابراز اطمینان کرد که سنا در سال آینده میلادی، بطور حتم نقش پررنگ تر و موثرتری در سیاست خارجی ایالات متحده، به ویژه در ارتباط با مذاکرات هسته ای ایران، بازی خواهد کرد.

سناتور کورکر تاکید کرد: «کنگره برای کمک در مذاکرات (هسته‌ای با ایران) نقش و مسئولیتی دارد، که باید انجام دهد. ما برای درک و تشخیص نقش مناسب کنگره، برای آن که به تقویت موضعمان در مذاکرات بیانجامد، با دولت و دیگران در تماس و گفتگوی مستمر هستیم.»

به دنبال انتشار سخنان کورکر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در صدرهیاتی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی قصد دارد طی هفته جاری «با ارائه استدلال‌هایی قوی» از قانون‌گذاران آمریکایی بخواهد تا از افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران چشم‌پوشی کنند.