ایران عمل پیوند اعضا به اتباع غیر ایرانی را ممنوع کرد

عمل پیوند کلیه در ایران-ایرنا

درحالی که در یک ماه اخیر خبرهای ضد و نقیضی از امکان پیوند اعضا به اتباع غیر ایرانی در ایران شنیده می شود، وزیر بهداشت این کشور اعلام کرده است که پیوند اعضا به اتباع غیر ایرانی به طور کامل ممنوع می شود.

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران روز جمعه ۲۴ مرداد اعلام کرده است که « با توجه به تعداد زیاد بیماران ایرانی در فهرست انتظار پیوند عضو، پیوند اعضا برای اتباع غیرایرانی ممنوع شده است و از این پس این عمل تنها برای اتباع ایرانی انجام می شود.»

وی با انتقاد از تخلفاتی که در زمینه پیوند اعضای بدن در ایران صورت گرفته گفت به زودی این تخلفات برچیده خواهد شد و کسانی که طبق قانون عمل نکنند به عنوان قاچاق اعضای بدن تحت پیگرد دستگاه قضایی قرار می گیرند.

وزیر بهداشت ایران با بیان این که در ۱۰ سال گذشته ۶۰۸ بیمار غیرایرانی در کشور پیوند عضو شده اند، افزود: «شاید آمارها بیشتر از این تعداد باشد، چرا که بسیاری از اتباع غیرایرانی از مسیرهای غیرقانونی و متفرقه اقدام به پیوند عضو کرده اند.»

گزارش های رسیده از ایران نشان می دهد که شبکه های دلالی کلیه در ایران بسیار فعال هستند و به دلیل سودی که از قبال این کار دریافت می کنند، بیماران از کشورهای همسایه ایران را با جعل مدارک به بیمارستان های ایران معرفی می کنند.

قاضی زاده هاشمی درباره آمار موارد غیر قانونی گفت: «آمار دقیقی از موارد غیرقانونی پیوند عضو در کشور وجود ندارد، ولی از این پس هر تخلفی که در حوزه پیوند عضو انجام شود در دستگاه قضایی به عنوان قاچاق اعضای بدن محسوب می شود.»

در اواخر تیر ماه خبری در رسانه های داخلی ایران مبنی بر فوت دو تبع خارجی به دلیل پیوند کلیه در ایران منتشر شد که واکنش های بسیاری را در پی داشت. وزارت بهداشت ایران در واکنش به این خبر اعلام کرد که پیوند اعضا به اتباع غیر ایرانی ممنوع است و «تاکنون هیچ موردی از پیوند عضو از جمله کلیه از یک ایرانی به فرد خارجی به وزارت بهداشت گزارش نشده است» و این وزارتخانه از ورود وزارت اطلاعات این کشور برای بررسی این موضوع خبر داد.

بعد از گذشت دو هفته از این جنجال خبری، وزارت اطلاعات ایران روز ۱۵ مرداد اعلام کرد که یکی از باندهای اصلی قاپاق اعضای بدن انسان در اسن کشور شناسایی و هفت تن از اعضای آن دستگیر شده اند.
بر اساس گزارش وزارت اطلاعات ایران و با توجه به اعترافاتی که متهمان این پرونده انجام داده اند، « اعضای این باند با جعل اسناد هویتی اقدام به فریب مسئولین مراکز مربوطه کرده و از این طریق به اهداف و مطامع غیر قانونی خود دست می‌ یافتند.»

الشرق الاوسط:
Related Post