یکی از هواپیماهای سوخو که به عراق تحویل داده شده است - عکس از رویترز

یکی از هواپیماهای سوخو که به عراق تحویل داده شده است – عکس از رویترز

در حالی که اخبار چند روز گذشته حاکی از ارسال چند فروند جنگنده سوخو از روسیه به عراق به منظور مقابله با گروه داعش در این کشور بود، اخبار دیگری حاکی است که این هواپیماها در اصل از ایران به عراق اعزام شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، وزارت دفاع عراق اعلام کرده است شماری جنگنده‌ سوخوی- ۲۵ روز سه شنبه وارد عراق شده است.

از سوی دیگر سایت «بیزنس اینسایدر» مدعی شده است که ایران روز سه شنبه، دهم تیرماه، هفت فروند جنگنده سوخو- ۲۵ را به دولت عراق تحویل داده است.

بعضی منابع ادعا کرده اند، بیشتر این هواپیماها همان جنگنده هایی است که دولت صدام حسین در زمان جنگ خلیج فارس به ایران انتقال داده بود تا از حمله نیروهای ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا در امان بمانند.

این هواپیماهای روسی که در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار داشت روز سه شنبه در پایگاه نظامی امام علی در بغداد به زمین نشستند.

در سال ۱۳۶۹ (ژانویه ۱۹۹۱) و در حین جنگ خلیج فارس، ۷ فروند جنگنده سوخو- ۲۵اس به همراه ده‌ها هواپیمای دیگر نیروی هوایی عراق برای یافتن محلی امن برای در امان ماندن از حملات عملیات طوفان صحرا به ایران پناهنده شدند.

نیروهای مسلح ایران در آن هنگام آن هواپیماها را هدیه‌ای از دشمن سابق خود تلقی کردند و آنها را پس ندادند. هم اکنون آن هواپیماها به همراه شش فروند سوخو-۲۵تی و سوخو-۲۵ یوبی‌کا خریداری شده از روسیه که در سال ۲۰۰۶ به ایران تحویل شد، در خدمت نیروی هوایی سپاه پاسداران هستند.

رسانه‌های عراقی و وزارت دفاع عراق، کلیپ های ویدئویی از تحویل این جنگنده‌ها به نیروی هوایی این کشور منتشر کرده‌اند.

به گزارش «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک»، در ویدئویی که وزارت دفاع عراق از هنگام تحویل این هواپیما‌ها منتشر کرده است، هر چند کل شماره هواپیما قابل رویت نیست، اما بخشی از شماره هواپیما که قابل رویت است نشان می‌دهد که از سیستم شماره گذاری رایج در ایران استفاده شده است.

به گفته آقای دمپسی، از “تحلیل تصاویر” می‌توان به این نتیجه رسید که “علایم، شماره سریال‌ها و طرح روی بدنه هواپیما‌ها با آنچه از هواپیماهای ایران می‌دانیم، مشابه است.”

بدین ترتیب موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن با توجه به این شواهد ادعا کرده است که هواپیماهای تحویل داده شده در تاریخ یک ژوئیه، دهم تیرماه، در اصل از ایران فرستاده شده است.

جاناتان مارکوس، خبرنگار بی‌بی‌سی در امور دیپلماتیک می‌گوید که ارسال هواپیما در حالی که آمریکا هم هواپیما به عراق فرستاده، به معنای آن است که ایران و آمریکا در عراق در کنار هم در مقابله با داعش فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر مشخص نیست که خلبان‌های کدام کشور این سوخو‌ها را هدایت می‌کنند زیرا با توجه به تغییراتی که در این هواپیما‌ها داده شده است، معلوم نیست ارتش عراق توان بهره برداری از آن‌ها را دارد یا اینکه ناچار خواهد شد از متخصصین و خلبانان ایرانی استفاده کند.

از سوی دیگر به گفته کار‌شناس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، اگر چه خلبان‌های عراقی پیشتر توانایی هدایت این هواپیما‌ها را داشته‌اند، اما آنها ۱۱ سال است که تمرین نکرده‌اند، و بسیاری از آنها نیز بازنشست شده اند.

در روزهای اول حملات داعش به موصل اخباری به صورت جسته و گریخته منتشر شد مبنی بر این که ایران حاضر شده هواپیماهای عراقی مستقر در ایران را به مالکی برگرداند اما آن خبرها خیلی سریع از روی میز برداشته شد و مقامات تهران هم این موضوع را تأیید نکردند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق هفته پیش در گفتگو با “بی بی سی” گفته بود: عراق جنگنده های نوع “سوخو” را از روسیه و بلاروس خریداری کرده است و این جنگنده ها تا روزهای آینده با هدف استفاده از آنها علیه گروه داعش به عراق می رسند.