فیس بوک

فیس بوک

روابط عمومی وزارت ارتباطات ایران با ارسال اطلاعیه ای در توضیح خبر منتشر شده به نقل از محمود واعظی وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه فیس بوک رفع فیلتر نمی شود، اعلام کرد که بررسی رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی در دست بررسی است.

در این اطلاعیه آمده است که وزیر ارتباطات ایران قولی درباره رفع فیلترینگ فیس بوک و توییتر نداده است در حالی که برخی از خبرگزاری ها و سایت های خبری روز دوشنبه ۱۵ مهر از قول وی نوشتند: “قرار نیست این شبکه های اجتماعی رفع فیلتر شوند.”

همچنین در این اطلاعیه اعلام شده که “موضوع رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی در کارگروهی خارج از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال بررسی است که به محض دریافت نتایج بررسی ها و تصمیمات اتخاذ شده به طور رسمی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.”

روی کار آمدن دولت اعتدالگرای حسن روحانی و فعال شدن برخی از اعضای هیئت دولت در شبکه های اجتماعی، موجب شد تا واکنش های مختلفی در سطح جامعه ایران شکل بگیرد و بحث رفع فیلترینگ این شبکه ها در سطح جامعه مطرح شود. این در حالی است که تاکنون پاسخ رسمی به عضویت اعضا هیئت دولت در شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر داده نشده است.

وزیر ارتباطات نیز از پاسخ و صحبت درباره عضویت اعضای هیئت دولت در این شبکه های اجتماعی خوددداری کرد و گفت: “بروید و موضوع را از خود وزرا بپرسید.”

همچنین سردار احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران روز ۱۵ سپتامبرگفت: “متاسفانه برخی از دستگاهها از فیس بوک به عنوان ارتباط با مخاطب بیرونی استفاده می کنند که این تنها یک توجیه است و مجوز قانونی در این رابطه وجود ندارد.”

وی با اشاره به اینکه فیس بوک در ایران فیلتر است و مقررات در این زمینه تغییر نکرده است، افزود: ” ما از برخی وزرا و مقامات انتظار داریم همانند مردم رفتار کنند.”

غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس نظارت بر محتوای اینترنت هم پیش از این گفته بود که “کنون زمان برداشته شدن فیلتر سایت های نظیر فیس بوک نیست.”

اواخر شهریور امسال برای مدت کوتاهی دسترسی آزادانه به فیسبوک و توییتر برای ایرانیان فراهم شد. این امر به خوش‌بینی‌ها درباره احتمال رفع فیلتر این شبکه‌ها دامن زده بود، اما گفته شد که رفع فیلتر موقتی احتمالا ناشی از نقص فنی بوده است.

همچنین به گزارش بی بی سی، اخیرا حساب توییتر منسوب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، تلویحا از قصد او برای رفع فیلتر توییتر خبر داده بود.

این حساب در پاسخ به سوال رئیس توییتر درباره دسترسی آزادانه ایرانیان به توییتر نوشته بود: “تلاش می‌کنم تا مردم کشورم بتوانند به راحتی به تمام اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند، چون این حق آنها است.”

اما مسلم است که قائله شبکه های اجتماعی به این سادگی ها خاتمه نمی یابد، زیرا از سویی برخی چهره‌های محافظه‌کار در جمهوری اسلامی شبکه‌های مجازی نظیر فیسبوک و توییتر را “ابزار جنگ نرم دشمن” معرفی می‌کنند. از سوی دیگر علاوه بر اقبال گسترده مردم در ایران مانند دیگر کشورهای دنیا به این شبکه اجتماعی، اکنون مقامات بلندپایه دولتی هم به سراغ این شبکه اجتماعی رفته و از مزایای آن بهره مند می شوند.

در این میان اظهارات اخیر مشاور قضایی دادستان کل ایران مبنی بر “ماهیت صهیونیستی” فیسبوک، شاید کار را برای هواداران رفع فیلترینگ این شبکه اجتماعی در ایران سخت تر کرده باشد چرا که بدین ترتیب آنها در واقع انگ ارتباط با صهیونیست ها را برای خود خواهند خرید.

با این حال حساب‌های منسوب به مقام‌های عالی جمهوری اسلامی، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و حسن روحانی، رئیس‌جمهور، حضور پررنگی در این شبکه‌ها دارند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم استفاده چشمگیری از این شبکه‌ها می‌کند.