ایران در رسانه های جهان

ایران در رسانه های جهان

مهمترین تحول هفته گذشته مذاکرات بی نتیجه ایران با گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای در ژنو بود که این رویداد و واکنش طرف‌ های درگیر در برنامه هسته ای ایران از جمله موضوعات اصلی بود که رسانه های مکتوب بین‌المللی به تفصیل به آن پرداخته بودند.

لس آنجلس تایمز

این روزنامه در مقاله ای انگیزه های احتمالی از اقدام فرانسه را در جریان توافق ایران و ۱+۵ مورد بحث قرار می دهد و دلایلی چون مقاومت در مقابل آمریکا تا حفظ منافع خود در منطقه را به میان می‌کشد و می نویسد: موضع فرانسه واکنش تند تهران و تحسین مخالفان ایران را به دنبال داشت.

به نوشته این روزنامه فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با انتقاد از توافق مقدماتی با ایران که هدف آن باز کردن راه برای مذاکرات جامع درباره برنامه هسته ای ایران بود، یکپارچگی حاکم بر گروه ۱+۵ را بر هم زد. این روزنامه هم چنین با اشاره به اینکه مخالفت فرانسه شاید با انگیزه های منافع تجاری یا ژئوپولتیکی در خاورمیانه همراه بوده است، به نقل از یکی از کارشناسان خاورمیانه در موسسه «رند» می نویسد: انگیزه های گوناگونی از جمله میل فرانسه برای توقف گسترش سلاح های هسته ای در خاورمیانه در میان است اما منافع دیگری همانند فروش سلاح به کشورهای عربی که نگران قدرت منطقه ای ایران هستند، می‌تواند مطرح باشد.

فارن پالیسی

این نشریه در مقاله ای با بحث چرایی موضع فرانسه در رابطه با برنامه هسته ای ایران پرداخته است و در این زمینه می نویسد: فرانسه در جایگاه ممتازی برای خدشه زدن به توافق هسته ای با ایران قرار دارد.

این نشریه با اشاره به اینکه پاریس مشارکت فعالی را در مذاکرات اواخر هفته گذشته در ژنو نداشت و تا آخرین روزها نیز در جریان جزییات کامل قرار نداشت، بر این باور است که موضع فرانسه نباید به عنوان یک غافل گیری همه جانبه تلقی شود.

این نشریه ناهماهنگی فرانسوا اولاند رئیس دولت سوسیالیست فرانسه، با اوباما در مورد لیبی، مالی، سوریه و اکنون در مورد ایران و اتحاد نزدیک آن با اسراییل را مورد اشاره قرار می‌دهد و می نویسد: فابیوس دو نگرانی عمده در مورد توافق هسته ای احتمالی با ایران دارد که نخستین آن است که توافق با ایران مانع آغاز به کار راکتور آب سنگین اراک نمی شود. به نوشته این روزنامه در صورت آغاز به کار راکتور اراک بخش عمده و مهمی از فعالیت های هسته ای ایران در برابر حمله هوایی ایمن می شود. چرا که حمله به آن یک فاجعه انسانی را به دنبال خواهد داشت. نگرانی دیگر فرانسه ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی ایران است که در این توافق به آن توجهی نشده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تا کنون از به نقد کشیدن موضع فرانسه خودداری کرده است و به جای آن تاکید دارد که ایران و گروه ۱+۵، پیشرفت خوبی در مذاکرات و دستیابی به توافق هسته ای داشته اند.

فارن پالیسی با اشاره به بازتاب موضع فرانسه در آمریکا و ایران می نویسد: موضع فرانسه علیه شکل گیری یک توافق خطراتی را به همراه دارد و مذاکره کنندگان آمریکایی و همتایان ایرانی آنها می گویند، پنجره دیپلماسی برای همیشه باز نمی ماند. اگر مذاکرات شکست خورد، فرانسه گزینه های جایگزین اقدام نظامی را از بین می برد و از طرف دیگر روابط آمریکا و انگلیس با فرانسه را تحت تاثیر قرار دهد.

این نشریه هم چنین احتمال دلایل شخصی را در پس موضع گیری فرانسه بعید نمی داند چرا که در ماه سپتامبر، فرانسه تنها کشوری بود که از موضع آمریکا برای حمله به سوریه حمایت کرد اما در نهایت واشنگتن از این اقدام نظامی عقب نشینی کرد و فرانسه به دلیل این موضع گیری در انزوا قرار گرفت.

گاردین

این روزنامه نیز مذاکرات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و در این زمینه می نویسد: مذاکره کنندگان آمریکایی پس از آنکه فرانسه توافق موقت گروه ۵+۱ با تهران بر سر برنامه هسته ای را بر هم زد، راهی اسراییل شدند تا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در مورد توافق مجددا اطمینان دهند.

به نوشته این روزنامه پیشرفت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق تاریخی بر سر برنامه هسته ای ایران که وزیران خارجه شش کشور را به ژنو کشاند به دلیل افشا نشدن در خطر قرار دارد. بر این اساس وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا برای این منظور بلافاصله از ژنو راهی تل آویو شد تا به اسراییل اطمینان دهد که این توافق منافعش را به خطر نمی اندازد.

این روزنامه با اشاره به تماس تلفنی باراک اوباما با نتانیاهو که از وی خواسته بود با توافق به مخالفت نپردازد، می‌نویسد که نخست وزیر اسراییل درست مخالف خواسته واشنگتن عمل کرد و نشان داد که می تواند مذاکرات را از طریق روابطی که با پاریس دارد، تحت تاثیر قرار دهد.

گاردین با اشاره به اینکه موضع فرانسه واشنگتن را شگفت زده کرد. می نویسد کری وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال آن بود که نظرات فرانسه را در چارچوب گروه ۱+۵ مورد بحث قرار دادند. این روزنامه چنین نتیجه گیری می کند که به دنبال اختلاف پاریس و واشنگتن بر سر سوریه که به اعتقاد فرانسه دولت اوباما از آن شانه خالی کرده است، اکنون فرانسه به اندازه کافی احساس قدرت می کند تا با یکی از اصلی ترین موضوعات سیاست خارجی آمریکا مخالفت کند-اقدامی که احتمالا نشان از کاهش نفوذ آمریکا در جهان داشته باشد.

گاردین در مقاله دیگری اظهارات کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای و اینکه تحریم ها در حالیکه مذاکرات جریان دارد، ادامه خواهد یافت، می نویسد: آمریکا و متحدانش اختلاف با ایران را بر سر برنامه هسته ای کاهش دادند اما به دلیل مخالفت فرانسه نتوانستند به توافق دست پیدا کنند.

موضع جان مک کین سناتور با موضع سخت در برابر ایران نیز مورد توجه این مقاله بود که با هر گونه توافق و معامله با تهران مخالف است.

این روزنامه در مقاله ای با اشاره به پذیرش مجدد ۴۰ دانشجوی محروم از تحصیل در سال تحصیلی جدید می نویسد: این گروه از دانشجویان به دلیل فعالیت های سیاسی و یا محکومیت های سیاسی از ادامه درس خواندن در دانشگاه ها محروم شده بودند. همچنین تعدادی از روسای محافظه کار دانشگاه ها با افرادی میانه روتر جایگزین شدند. این روزنامه بر اساس داده های آماری سازمان های دانشجویی می نویسد: از سال ۲۰۰۵ که محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران رسید، دویست و پنجاه دانشجو از تحصیل محروم شدند.هم چنین ۷۷۰ تن ستاره دار شدند که این گروه از دانشجویان با اخطار کتبی، محرومیت و یا اخراج مواجه شدند. حل مشکل دانشجویان ستاره دار وعده ای بود که توفیقی سرپرست وقت دانشگاه علوم قول آن را داده بود وی هم چنین در یک اقدام نمادین به برکناری صدر الدین شریعتی رییس فوق العاده محافظه کار دانشگاه علامه طباطبایی اقدام کرد.

این روزنامه در ادامه به نقش شریعتی در اخراج شمار زیادی از دانشجویان و اساتید از این دانشکده می‌پردازد،و در ادامه می نویسد: سلیمی که جایگزین شریعتی شده است، از تعدادی از اساتید اخراج شده دانشگاه درخواست کرده است که به سر کار خود بازگردند.

دیلی تلگراف

این روزنامه با اشاره به اینکه پس از شکست مذاکرات ژنو، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس از پیشرفت در مذاکرات و احتمال توافق با ایران سخن می گوید، می نویسد: توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای روی میز است و می تواند به نتیجه برسد. هیگ با اشاره به اینکه هنوز اختلافاتی وجود دارد، از محمد جواد ظریف تقدیر کرد و در مورد وی گفت: وی خیلی سازنده برخورد می‌کرد و شخصی است که به دنبال رسیدن به توافق است.

نیویورک تایمز

این روزنامه با پرداختن مفصل به نشست «ژنو» و اشاره به موضع سرسخت فرانسه می نویسد:گرچه فرانسه در برخی موضوعات بیش از دیگر شرکای خود در گروه ۱+۵ موضع سخت تری اتخاذ کرد اما این هیأت ایرانی بود که از توافق موقت با این گروه طفره رفت.

به نوشته این روزنامه پافشاری ایران در به رسمیت شناختن حق غنی سازی این کشور به عنوان یک مانع بزرگ در این مذاکرات ظهور پیدا کرد و مذاکرات با پیشرفتی که امید آن می رفت، به پایان نرسید. این روزنامه به نقل از یکی از مقامات ارشد آمریکا می نویسد: هر چند فرانسه در مقایسه با شرکای خود موضع سخت تری اتخاذ کرد، اما این هیأت ایرانی بود که از یک توافق موقت طفره رفت و نیاز به مشورت های بیشتر با تهران را مطرح کرد.

به باور این روزنامه دست نیافتن به توافق بین ایران و گروه ۱+۵ ، زمینه انتقاد های کنگره را از دولت اوباما فراهم کرده است، زیرا اوباما از آنها خواسته بود، تصویب تحریم های جدید علیه ایران را به تعویق بیاندازند اما کنگره به تحمیل تحریم های سختتر متعهد شده بود.

الزمان

روزنامه عراقی الزمان از زاویه دیگری به موضع فرانسه در مذاکرات اخیر ایران با کشورهای ۵+۱ پرداخته است و با اشاره به اینکه اگر فرانسه به طور ناگهانی مخالفت خود را بیان نکرده بود، توافق نامه هسته ای با ایران امضا شده بود به نقل از منابع آگاه خود می نویسد :لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نه در برابر دیپلمات های حاضر در ژنو و نه در برابر روزنامه نگاران حاضر به بیان دلایل این موضع نپرداخت. اما همه می دانند که فرانسه از این که ایران حاضربه دادن امتیاز به این کشور نبوده، شکایت دارد.

این روزنامه در ادامه به دنبال چرایی تغییر ناگهانی موضع فرانسه و اتخاذ رویکرد سرسختانه می نویسد: پاریس انتظار آن را داشته است که مثل زمان شاه ایران بپذیرد که از فرانسه اورانیوم غنی شده برای رآکتورهای خود خریداری کند. همچنین فرانسه از ایران انتظار دارد که با دریافت وام های کلان و پرسود از آن موافقت کند. تهران تا کنون به نوشته این روزنامه به درخواست فرانسوی ها جوابی نداده است و دیپلمات ها انتظار دارند که فرانسه شاهد تنشی تازه در روابطش با هم پیمانانش شود و در مجموعه ۱+۵ منزوی شود.

زمان با طرح اینکه دیپلمات های غربی ناخرسندی خود را از مواضع فرانسه ابراز نمی کنند. به نقل از آنان می نویسد: آمریکایی ها و اتحادیه اروپا و ایرانی‌ها چند ماه است که به طور فشرده برای رسیدن به یک توافق کار می کنند و تلاش با تاخیر فابیویس تنها برای ابراز وجود بوده است.