Categories: جهان

ایران در هفته ای که گذشت (۱۰ تا ۱۶ آوریل)

رسانه

تاکید آمریکا بر رد ویزای ابوطالبی به عنوان گزینه ایران برای نمایندگی در سازمان ملل متحد و گزارش صندوق بین‌المللی پول در مورد ثبات در اقتصاد ایران از جمله رویدادهایی بود که هفته گذشته توجه رسانه‌ های مکتوب بین‌المللی را به خود جلب کرد.

واشنگتن پست

این روزنامه در مقاله‌ای موضوع حملات سایبری ایران به بانک های آمریکایی را مطرح می‌کند و به نقل از شرکت پشتیبان خدمات کامپیوتری این بانک ها می نویسد: این حمله سایبری ما را از خواب غفلت بیدار و ما را به توجه جدی به این موضوع جلب کرد.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه نگرانی از انجام حملات بیشتر موجب شد که دولت اوباما گزینه هک کردن شبکه های ایران را از روی میز بردارد و مشکل را از ریشه حل کند، می نویسد: آمریکا از بیش از ۱۰۰ کشور خواست به رفع ترافیک کامپیوتری ایجاد شده کمک کنند.

این روزنامه آمریکایی با مطرح کردن همزمانی حمله سایبری ایران به بانک های آمریکایی با تشدید تحریم ها علیه ایران می نویسد: آنهایی که در ایران این حمله سایبری را طراحی کردند، بسیار ماهر بوده‌اند و بانک های آمریکایی میلیون ها دلار برای حل این مشکل هزینه کردند.

واشنگتن پست با اشاره به گزینه های متفاوت آمریکا در واکنش به اقدام ایران می نویسد: واشنگتن از ۱۲۰ کشور جهان کمک خواست تا ترافیک کامپیوتری محلی خود را منفصل کند و کد کامپیوتری آسیب دیده را از سرورهای سراسر جهان پاک کنند.

این روزنامه هم چنین با اشاره به کاهش میزان حملات سایبری ایران از بهار ۲۰۱۳ میزان که آن را ناشی از انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات هسته ای می داند، به نقل از مقامات سرویس های جاسوسی آمریکا می نویسد: هنوز مشخص نشده است که آیا قصد ایران از حملات سایبری سال ۲۰۱۲ وارد آوردن آسیب واقعی به شبکه های آمریکا بوده یا این تنها یک پیام بوده است، اما در نهایت این نکته روشن است که ایران پتانسیل ایجاد آسیب در سیستم های کامپیوتری را دارد.

دیلی‌استار

این روزنامه گزارشی را به بازار گمرگ و اینکه انواع و اقسام تجهیزات ارتش آمریکا را در این بازار می‌ توان یافت، اختصاص داده است.

دیلی استار با اشاره به گفته‌های یک مغازه‌ دار که عنوان کرده است توان آن را دارد که وسایلی از لباس زیر تا اسلحه ارتش آمریکرا ظرف مدت دو هفته از یک فروشنده در افغانستان تهیه کند، می نویسد: یکی از فروشندگان در این بازار گفته است، سعی دارد یک هلی‌کوپتر بوئینگ آپاچی را بفروشد. این افراد می‌گویند چنین سلاح‌ هایی را تنها به نمایندگان ارتش ایران نشان داده و فروخته می‌شود.

این روزنامه با اشاره به اینکه فروشندگان اجازه عکسبرداری از اقلامی را که فروش آن‌ها در ایران ممنوع است نمی‌دهند،می نویسد: اطلاعاتی که روی بسته‌بندی و برچسب‌ محصولات دیده می شود با پرونده‌ های دولتی همخوانی دارد و دو نماینده سازندگان این وسایل، تایید کرده‌اند که این اجناس اصل است.

دیلی استار با اشاره به اینکه پرونده‌های دولتی آمریکا نشان می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ با وزارت دفاع آمریکا قرارداد داشته اند، می نویسد: به نظر می‌رسد برخی از اجناس قدیمی‌تر، بخشی از میلیاردها دلار وسایلی است که ارتش آمریکا از خود در عراق برجای گذاشته است و وسایل جدیدتر احتمالا متعلق به افغانستان است.

کریستین ساینس مانیتور

این روزنامه عدم صدور ویزا برای ابوطالبی و روند مذاکرات هسته ای را در این مقاله مورد بحث قرارداده است و در این زمینه می نویسد: اوباما تصمیم بی‌سابقه‌ای مبتنی بر عدم اعطای ویزا به سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک گرفته است که کنگره را خوشحال می‌کند، اما می‌تواند مذاکرات حساس آمریکا با ایران بر سر مسئله هسته‌ای این کشور را به خطر بیاندازد.

ساینس مانیتور با اشاره به تصویب قانونی در هر دو مجلس آمریکا به منظور عدم اعطای ویزا به حمید ابوطالبی به این دلیل که گفته می‌شود وی در سال ۱۹۷۹ در ماجرای گروگان گیری سفارت آمریکا دست داشته است، می نویسد: این تصمیم مغایر با تعهد آمریکا به سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ است که طی آن قرار است بدون پیش‌شرط به دیپلمات‌هایی که اعضای سازمان ملل انتخاب می‌کنند ویزای ورود بدهد.

به نوشته این روزنامه رویارویی ایران و کنگره، اوباما را بر سر دوراهی قرار داده است که یا توافق سال ۱۹۴۷ سازمان ملل را زیر پا بگذارد یا اینکه مقابل کنگره بایستد.

این روزنامه با اشاره به اینکه پیشتر به ایران در مورد اینکه انتخاب آقای ابوطالبی مطلوب نیست، اطلاع داده شده بود، می نویسد: وقتی تهران نشانی از تجدید‌ نظر نشان نداد، اوباما مجبور شد یا کنگره را خشمگین کند یا این‌که جامعه بین‌المللی را در مورد نقش آمریکا به عنوان میزبانی سازمان ملل مورد تردید قرار دهد.

گلف نیوز

این روزنامه گزارش صندوق بین‌المللی پول را دستمایه گزارش خود در مورد ایران کرده است و در این زمینه به نقل از صندوق می نویسد: اقتصاد ایران اکنون در حال ثبات است و اگر این کشور بر سر برنامه هسته‌ای خود با قدرت‌ های جهانی به توافق جامع دست یابد، رشد بسیار بیشتری خواهد داشت.

گلف نیوز با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۳ به میزان ۱.۷ درصد منقبض شده است و این دومین سال انقباض متوالی پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه این کشور محسوب می‌شود، می نویسد: در سال جاری با انجام اصلاحاتی توسط دولت ایران و با کاهش کنونی تحریم‌ها، حتی تحت توافق موقت نیز اقتصاد این کشور یک و نیم درصد بهبود خواهد یافت.

این روزنامه به نقل از مسعود احمد، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول می نویسد: «به نظر ما اگر در شرایط بین‌المللی بهبود دائمی ایجاد شود، باید در میان مدت نرخ رشد افزایش یابد.»

نیویورک تایمز

این روزنامه گزارشی را به دادگاه بی سر و صدا در مورد امیر حکمتی، عضو نیروی دریایی آمریکا که در اوت ۲۰۱۱ در ایران زندانی و به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده بود، اختصاص داده است و در این زمینه می نویسد: وکیل او، محمود علیزاده طباطبایی گفت موکلش از تشکیل دادگاه تجدیدنظر، محکومیت و صدور حکم ده سال زندان مطلع نبوده است.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه آقای طباطبایی ارتباط نزدیکی با مقامات عالیرتبه ایران دارد، می نویسد:گفته های وی اولین اظهار نظر رسمی در مورد وضعیت حکمتی پس از دو سال محسوب می‌شود.

این روزنامه به نقل از وی می نویسد: احتمالا آقای حکمتی ظرف مدت چند ماه آزاد می‌شود، خصوصا اگر آمریکا حداقل چند زندانی ایرانی را به منظور رفع سوء تفاهم‌ ها آزاد کند.

در این گزارش افزوده شده است با اینکه آقای طباطبایی موکلش را هرگز ملاقات نکرده است و جزییات کامل در مورد پرونده او را نمی‌داند، اما می‌گوید هرچند روز یک بار با آقای حکمتی بصورت تلفنی صحبت می‌کند.

تلگراف

این روزنامه پرتاب ماهواره جدید اسراییل به فضا را برای مقابله با ایران می‌داند و در این زمینه می نویسد: به گفته مقامات دفاعی اسراییل، این ماهواره می‌تواند توانایی تل آویو را در نظارت بر مانورهای نظامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مخالف با این کشور را افزایش دهد.

تلگراف با اشاره به اینکه این ماهواره که زیر نظر صنایع هوافضای اسراییل و وزارت دفاع این کشور ساخته شده در تمام شرایط آب‌ و هوایی عمل می‌کند و به هنگام اجرایی شدن توانایی نظارتی این کشور را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد، به نقل از موشه یلعون وزیر دفاع اسراییل می نویسد: «ماهواره افق ۱۰ باید توانایی اطلاعاتی اسرائیل را بالا ببرد و تجهیزات دفاعی را قادر سازد در مقابله با تهدیدات دور و نزدیک بهتر عمل کنند. ما در حال بالابردن هرچه بیشتر توانایی‌های خود نسبت به همسایگانمان هستیم.»

فاینانشیال تایمز

این روزنامه در این مقاله عدم صدور ویزای ابوطالبی و تهاتر نفت در مقابل کالا بین ایران و روسیه که ارزش آن می تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد و تاثیر آن بر مذاکرات هسته ایران با گروه ۱+۵ را مورد بررسی قرار می‌دهد و در این زمینه می نویسد: با وجود دو تحولی که اخیرا اتفاق افتاد، منافع دستیابی به توافق هسته ای نهایی با ایران به اندازه ای است که هیچ یک از این عوامل نمی تواند آن را به چالش بکشد.

فاینانشیال تایمز به نقل از دیپلمات ها و سیاستمدارانی که از نزدیک با مذاکرات هسته ای ایران درگیر بوده اند، می نویسد: در ماه های اخیر مجاب شده اند که ایران واقعا به دنبال یک توافق هسته ای است.

این روزنامه با اشاره به اظهارات یک دیپلمات اروپایی که گفته بود نحوه حرکت رو به جلوی ایرانیان، شگفت آور است، می نویسد: این ایرانیان هستند که این فرصت را ایجاد کرده اند زیرا این شانس برای آنها می تواند به معنی تغییر معادله ها باشد.

فاینانشیال تایمز با اشاره به اینکه در صورتی که یک توافق هسته ای به دست آید، باتوجه به افزایش اعتماد و درک متقابل طرفین، می توان دستور کار مذاکرات را به موضوعاتی مانند سوریه و عراق افزایش داد، می‌نویسد : هرچند که هم اکنون ماجرای عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی نشان می دهد که هنوز هم سطح بی اعتمادی ها بین ایران و آمریکا بالاست، اما به طور کلی نشانه هایی که از ایران ارسال می شود حاکی از این است که پراگماتیسم طرفداران خود را دارد.

گاردین

این روزنامه مقاله‌ای را با عنوان ایران با هدف افزایش جمعیت، قانون ممنوعیت دستگاه های کنترل خانواده را مورد بررسی قرار می دهد، می نویسد: آیت الله خامنه ای رهبر ایران، سیاست کنترل خانواده را کاری بر گرفته از غرب می‌داند و تلاش بر آن دارد که جمعیت کشور را به دو برابر برساند.

این گزارش می افزاید: مجلس ایران تلاش می‌کند که برای افزایش جمعیت، عمل ناباروری مردان و زنان را ممنوع و قوانین سخت تری را در مورد سقط در کشور به مرحله اجرا در اورد.

الشرق الاوسط:
Related Post