عکس روزنامه تایمز با عنوان «همکاری عجیب اوباما با پوتین» اشاره به توافق آمریکا و روسیه بر سر مناقشات سوریه دارد.

عکس روزنامه تایمز با عنوان «همکاری عجیب اوباما با پوتین» اشاره به توافق آمریکا و روسیه بر سر مناقشات سوریه دارد.

رسانه های مکتوب بین المللی هفته گذشته نیز تحولات ایران را با جزییات بسیار پیگیری کرده و اخبار ایران را همراه با تحلیل و تفسیر به چاپ رسانده اند و در این میان روزنامه فاینانشیال تایمز در سه مقاله جداگانه به تحولات سیاسی و اقتصادی ایران پرداخته است.

فاینانشیال تایمز

این روزنامه در مقاله ای با عنوان «اسراییل سیاست فشار علیه ایران را همانند آنچه که آمریکا علیه سوریه به کار برد، دنبال می کند»، می نویسد: اسراییل آمریکا را تحت فشار گذاشته است تا راهکاری را که طی آن توانست سلاح شیمیایی سوریه را از بین ببرد به عنوان الگویی برای کنترل سلاح هسته ای ایران مورد استفاده قرار دهد. اسراییل اصرار میورزد که فشار بر ایران باید با تهدید نظامی سختتر همراه شود.

این روزنامه با نقل اظهارات وزیر اطلاعات اسراییل که گفته است: «تهدید ایران به استفاده از نیروی نظامی درصورت شکست دیپلماسی توسط آمریکا به اندازه کافی معتبر نبوده است،» هشدار وی را منعکس می کند که گفته است، «حسن روحانی رییس منتخب جدید ایران با لبخند به دنبال فریب دادن جهان است.»

یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات اسراییل به این روزنامه گفته است: «فشار به ایران باید همانند سوریه باشد» ما به شما حمله خواهیم کرد مگر اینکه از برنامه سلاح هسته ای تان چشمپوشی کنید. فشار آمریکا به «اعتبار و جدیت» و یک جدول زمانبندی محدود نیازمند است.

اسراییل با اینکه برآورد کرده است که تحریم های اقتصادی موجب زیان یک میلیارد دلاری به اقتصاد ایران شده است،بر این باور است که تحریم ها و فشار سیاسی باید با تهدید به حمله نظامی همراه باشد.

این روزنامه در مقاله دیگری تأثیر نظارت بین المللی بر سلاح شیمیایی سوریه را بر وضعیت ایران مورد بحث قرار داده و می نویسد: تلاش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای قرار دادن سلاح شیمیایی سوریه تحت نظارت بین المللی نشان از سیاست وی برای وادار ساختن دشمنانش به رعایت خطوط قرمز دارد.

با اینکه فاینشال تایمز بر این باور است که تضمینی برای موفقیت حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران وجود ندارد با این حال می نویسد این روش میتواند زمینه گشایش باب گفتگو با تهران را فراهم کند.

نویسنده با اشاره به نگرش ایران در مورد سوریه و اینکه آن کشور از دید ایران بخشی از «محور مقاومت» و اهمیت راهبردی برای ایران دارد، می نویسد: «روابط تهران -دمشق در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، ارتباطی ایدیولوژیک و غیر قابل مذاکره بود، اما از هنگام انتخابات ماه ژوییه که حسن روحانی در آن به پیروزی رسید این نگرش تغییر یافته و این رابطه به یک اتحاد عملی تبدیل شده است.

در این مقاله هم چنین با اشاره به جریان های تأثیر گذار بر سیاست خارجی ایران و رقابت های ایران و عربستان سعودی در منطقه و اینکه از دید شماری از جریان های سیاسی ایران، اقتصاد اولویت نخست را دارد مقاومت پس از آن قرار دارد، آمده است: «حمایت تهران از ابتکار روسیه، نشان دهنده نگرانی تهران از دست یافتن رادیکالهای سنی به سلاح شیمیایی است.»

از نظر نویسنده تراژدی سوریه در عین حال می تواند یک فرصت دیپلماتیک بر اساس منافع متقابل را فراهم کند و اگر دوره ای برای سر سختی وجود داشت، اکنون فرصت دیپلماسی هوشمندانه است.

این روزنامه هم چنین مسایل اقتصادی ایران را از نظر دور نداشته و در مقالهای وضعیت تورم و گرانی و افزایش قیمت محصولات غذایی را با گفتگو با شهروندان ایرانی منعکس کرده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی تورم ۳۹ در صد اعلام شده است، مینویسد: «اقتصاد دانان مستقل این رقم را بین ۶۰ تا ۱۰۰ در صد می دانند. با اینکه تحریم ها موجب کاهش ارزش ۵۰ درصدی ارزش ریال شده است، اما اقتصاددانان ایرانی سیاستهای پوپولیستی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق را مانند توزیع پول نقد به فقرا و دیگر سیاست های پولی انبساطی را دلیل کاهش ارزش ریال می دانند.»

در این مقاله هم چنین به وعده های انتخاباتی حسن روحانی در مورد اقتصاد، کنترل تورم و توقع مردم از وی در سامان بخشیدن وضعیت اقتصادی به تفصیل پرداخته شده است.

روزنامه تایمز

این روزنامه با پیش کشیدن موضوع حل دیپلماتیک برنامه هسته ای ایران مینویسد: «برنامه هسته ای ایران با هدف تولید برق طراحی نشده است بلکه هدف این برنامه ساخت بمب هسته ای است.»

این روزنامه با پیش فرض اینکه هدف برنامه هسته ای ایران ساخت بمب هسته ی است، مینویسد: «این امر ثبات منطقه خاورمیانه را که اصولا ثباتی در آن وجود ندارد، تهدید می کند.»

تایمز مینویسد: «چنین به نظر میرسد که تجربه توافق روسیه و آمریکا در حل مشکل سلاح شیمیایی سوریه میتواند راهکار حل برنامه هسته ای ایران از راه مسالمت آمیز باشد ،اما اگر مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای آغاز شود، تهران باید نگرانی های مرتبط با برنامه هسته ای خود را مورد گفتگو قرار دهد.»

این روزنامه هم چنین می نویسد: «باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بسته شدن پرونده برنامه هسته ای ایران را با وجود تغییر رهبری در ایران و رسیدن رئیس جمهور کمتر تندرو آسان نمی بیند.»

تایمز هم چنین عدم پیگرد بشار اسد رییس جمهور سوریه را به دلیل آغاز جنگی که تا کنون جان یک صد هزار تن از شهروندان سوریه را گرفته است، پیام مثبتی به ایرانیان برای همکاری در مورد برنامه هسته ای نمی فرستد.

دیلی تلگراف

این روزنامه مقاله ای را در زمینه روابط ایران و غرب به چاپ رسانده و در آن مینویسد: «رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، حسن روحانی دستان خود را برای روابط با آمریکا در برهه ای که غرب به دنبال تقویت روابط با کشور منزوی شده، دراز کرده است.»

این روزنامه می افزاید اعلام اوباما در مبادله پیام با روحانی پس از آن صورت میگیرد که رئیس جمهور ایران که تحصیلات خود را در گلاسکو به پایان رسانده است در توییتی که فرستاده، اعلام کرده است با ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در پایان ماه جاری دیدار خواهد کرد.

از دید این روزنامه اوباما بر این باور است که توافق اخیر واشنگتن مسکو بر سر سلاح شیمیایی سوریه میتواند راهکار موفقی برای تعامل با غرب در مورد برنامه هسته ای باشد و این امر میتواند به تهران توضیح دهد که چگشونه یک راهکار سیاسی حتی در سایه تهدید به اقدام نظامی میتواند نتیجه بخش باشد.