ایران در رسانه های جهان

ایران در رسانه های جهان

سفر کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، توقیف کشتی حامل موشک های ایرانی توسط اسراییل و سفر حسن روحانی به عمان از جمله رویداد های ایران در هفته گذشته بود که مورد توجه رسانه‌ های مکتوب بین‌المللی قرار گرفت.

واشنگتن پست

این روزنامه در مقاله خود با اشاره به اینکه در ایران تلاش برای کنترل در آوردن رسانه‌ها و فرهنگ میان جناح ها بالا گرفته است، می نویسد: حسن روحانی رییس جمهور ایران و طرفدارانش خواستار کاهش محدودیت‌ های مطبوعات شده‌اند و در عین حال خواستار دسترسی وسیعتر مردم به اینترنت و تلویزیون شده اند.

این روزنامه می افزاید: محافظه کاران تندرو بر این باورند که چنین آزادی های قوانین حکومت اسلامی ایران را زیر پا خواهد گذاشت.

این روزنامه با اشاره به سخنان آقای علی جنتی وزیر ارشاد که شماری از قوانین وضع شده پس از انقلاب اسلامی را برای کنترل جریان اطلاعات مضحک خوانده است، به نقل از وی نوشته است: ما نمی‌ توانیم به بهانه حفظ ارزش های اسلامی، محدودیت های را در برابر پیشرفت چنین فنی آورهای وضع کنیم.

این روزنامه گزارش دیگری را به کافه های تهران و حال و هوای آن اختصاص داده بود و در این زمینه می نویسد: جوانان ایرانی دور از چشم بزرگترها با تلفن‌ های همراه پیشرفته و سیگار های آمریکایی مرتب به این کافه‌ ها رفت و آمد می‌ کنند و همین افراد جبهه قدرتمندی را در حمایت از حسن روحانی به تشکیل می دهند.

به نوشته این روزنامه روی آوردن به کافه‌ ها، باعث رشد چشمگیر این اماکن در دو سال گذشته شده است و برای طبقه متوسط ایرانی که فضای زیادی برای گذراندن وقت ندارند جای مناسبی را فراهم می کند.

این روزنامه می افزاید: مقامات ایران سال ها سعی می کردند تعداد کافه‌ها را محدود نگه دارند چون آن‌ها را نشانه نفوذ غرب می‌ دانستند، اما در ماه های اخیر گزارش های مبنی بر بسته شدن کافه‌ها بخاطر رعایت نکردن شیونات اسلامی کمتر شنیده می‌شود.

این روزنامه دیدگاه سعید لیلاز اقتصاددان و تحلیلگر سیاسی ایرانی را نیز در این زمینه منعکس کرده است که کافه‌ها نشان از شبکه جوانانی است که نقش مهمی در رسیدن روحانی به قدرت بازی کردند.

لیلاز به این روزنامه گفته است، پس از این‌که شکست‌های اقتصادی احمدی‌ نژاد در سال های اخیر شدیدتر شد، مقامات یاد گرفته‌اند که باید به جوانان آزادی و نقش بیشتری در جامعه بدهند.

این روزنامه می نویسد: مقامات صدای بلند موسیقی غربی در کافه‌ها را تحمل می‌کنند و بسیاری از کافه‌ های جدید با تصویر افراد مشهور ایرانی و خارجی تزیین شده‌ است و اکثرشان اینترنت پر سرعت رایگان در اختیار مشتریانشان قرار می دهند.

این روزنامه با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۱ تعداد کافه‌های به سبک غربی شروع به افزایش کرد، به نقل از معاون اتحادیه کافه‌ داران می‌گوید: کسانی که می‌خواهند یکدیگر را ببینند یا نامزد کنند اولین بار در کافه‌ ها قرار می‌گذارند.

تلگراف

این روزنامه موضوع گزارش خود در مورد ایران را به یک مستند شبکه الجزیره در مورد دست داشتن ایران در انفجار هواپیمای لاکربی اختصاص داده بود که بر اساس اظهارت یک افسر سابق اطلاعاتی ایران تهیه شده بود.

این روزنامه می‌نویسد: ابوالقاسم مصباحی افسر اطلاعاتی که به آلمان پناهنده شده، گفته است: بمب گذاری در پرواز ۱۰۳ پان آمریکن در سال ۱۹۸۸ در پاسخ به حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس که ۲۹۰ نفر را به کشتن داد، بوده است. وی ادعا کرده است، آیت‌الله خمینی که آن زمان رهبر ایران بود دستور داده بود تا دقیقا همان اتفاق برای هواپیمای آمریکایی بیافتد.

این روزنامه می افزاید: شواهد جدید نه تنها محکومیت مقراحی را زیر سوال می‌برد، بلکه ادعاهای پیشین را نیز ثابت می کند ‌که واقعیت ماجرا توسط بریتانیا و آمریکا برای حفظ سوریه، که قدرتی کلیدی در همسایگی صدام حسین بود، کتمان شده بود.

دیلی تلگراف می نویسد: مستند شبکه الجزیره ادعا می‌کند که این رویداد در یک دیدار پنهانی در مالتا با حضور نمایندگان ایران، سوریه و لیبی انجام می‌گیرد و یک سوری به نام احمد جبری را به عنوان مغز متفکر این حمله معرفی می کند.

این روزنامه در ادامه می نویسد: رابرت بائر مامور سابق سیا به این برنامه‌ سازان گفته است، در آن زمان سیا و آژانس امنیت ملی این احتمال را دادند که بمب گذاری توسط فرماندهی جبهه خلق برای آزادی فلسطین به دستور ایران انجام شده باشد.

این روزنامه می افزاید: دولت ایران از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است، اما پیشتر قویا دست داشتن در لاکربی را رد کرده است.

نیویورک تایمز

این روزنامه در گزارشی سفر کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران را پوشش داده و برای عنوان مقاله خود یکی از گفته‌ های اشتون را مبنی بر اینکه هیچ تضمینی برای دستیابی به توافق نهایی وجود ندارد، انتخاب کرده است.

این روزنامه با اشاره به دستیابی توافق برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران پس از یک دهه بن‌بست در مذاکرات بین ایران و غرب، به نقل از هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا می نویسد: توافق موقت واقعا موافقتنامه با اهمیتی است اما به اهمیت توافق جامع نیست.

نیویورک تایمز هم چنین با اشاره به فشار های جناح تندرو بر ظریف که وی را متهم به فروش برنامه هسته ای کرده اند، می نویسد: وی تأکید کرده است، مذاکره کننده گان تنها توافقی را خواهند پذیرفت که حقوق مردم ایران در آن تصریح شده باشد که این امر اشاره به حق غنی سازی ایران است.

این روزنامه در گزارش دیگری اظهارات، نقوی حسینی، نماینده مجلس که سخنگوی کمیته سیاست خارجی ایران در مورد هواپیمای ناپدید شده مالزی که پلیس در حال بررسی احتمال هواپیما ربایی، خرابکاری و وجود مشکلات روانی یا شخصی در میان مسافران و خدمه است، آمریکا را به ربودن پرواز ۳۷۰ متهم کرد.

به نوشته این روزنامه، واکنش وی به حضور دو ایرانی با پاسپورت‌ های جعلی در هواپیما بوده و گفته است این اقدامی برای ایجاد خرابکاری در روابط بین ایران و چین و آسیای جنوب‌ شرقی است.

این روزنامه با اشاره به اینکه اینترپل مفقود شدن دو پاسپورت اتریشی و ایتالیایی را تایید کرده است، به نقل از مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران می نویسد: ما از احتمال حضور دو ایرانی در هواپیما خبردار شده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که آماده همکاری هستیم.

گاردین

این روزنامه در گزارشی گروه عصایب اهل الحق عراق را مورد بررسی قرارداده است و پیشینه این گروه و فعالیت های آن از آغاز آشغال عراق تاکنون را مورد بررسی قرار داده است.

مارتین چیلو نویسنده مقاله که گزارش خود را از نجف ارسال داشته است، این گروه را تحت کنترل ایران و مؤسس آن را سردار قاسم سلیمانی می داند.

در این مقاله عنوان شده است که این گروه در آغاز با هدف ضربه زدن به آمریکایی ها که عراق آشغال کرده بودند، ایجاد شد ولی دو ماه از پس از خروج آمریکایی ها از عراق این سازمان به عنوان یکی از بازیگران صحنه سیاسی این کشور ظاهر شد.

نویسنده هم چنین در این گزارش ادعا می کند که این سازمان، اقدام به اعزام نیرو به سوریه می‌کند و در قبرستان نجف که بزرگترین قبرستان جهان است، زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر برای دفن کشته های خود در سوریه خریداری کرده است.

وی می نویسد: مقامات اطلاعاتی عراق بر این باور هستند که این گروه ماهیانه بین ۵. ۱ تا ۲ میلیون دلار از ایران دریافت می کنند.

این روزنامه در گزارش دیگری به وضعیت آلودگی تهران پرداخته است و با این مقدمه که زمستان است و صدای اگزوز ۴. ۲ میلیون ماشین در شهر تهران، آزار دهنده گوش است، مشاهدات خود را به نقل از شهروندان تهرانی به رشته تحریر در می آورد.

وی در بخشی از این گزارش می نویسد: شانزده کیلومتر که به طرف شمال غربی تهران برویم، همین ترکیب سرطان زا را در آپارتمان های مجلل تهرانسر، یکی از قدیمی ترین و آلوده ترین محله های شهر تهران شاهد خواهیم بود. باد مواد سرطان زا را از مرکز شهر به شرق تهران می آورد جایی که ساختمان های مسکونی در بین کوه ها و هوای آلوده ای که بر اثر وارونگی هوا در زمستان بوجود آمده است، گرفتار شده اند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه برخلاف اکثر جنبه های تحریم ها، آلودگی هوا در یکی از آلوده ترین شهر های جهان، برای شهروندان تبعیضی وجود ندارد، می نویسد: به گفته مقامات شهر تهران، ۲۷۰ نفر هر روز از سرطان خون، بیماری های قلبی و تنفسی و بیماری هایی که عامل آن آلودگی هوا است، می میرند.

گاردین به نقل از یکی از شهروندان که رفته‌رفته آلودگی هوا به عنوان مطالبه اجتماعی مطرح خواهد شد و با اشاره به اینکه شهرهایی مثل تهران، تبریز، اصفهان از غبار زرد رنگ که نشانه آلودگی هوا است در اغلب روزهای زمستان، رنج می برند، راهکار مجلس را در این زمینه یاد آور می‌شود که خواستار انتقال مراکز دولتی از پایتخت شده اند.

در این مقاله هم چنین به این نکته که منشاء آلودگی، تولید بنزین توسط مجتمع های پتروشیمی بوده است که به دلیل تحریم ایران به این اقدام روی آورده بودند، می نویسد: زمانی که فعالان محیط زیست به نتایج آزمایش کیفیت هوا مشکوک شدند، مقامات در پاسخ به نگرانی های مردم گفتند که بنزین تولید داخل آلودگی های داشته است. کارشناسان می گویند که عامل ۸۸ درصد آلودگی هوا، همین نوع سوخت بوده است.

گاردین در این مقاله از دیوید میشل، مدیر امنیت محیط زسیت مرکز استیمسون در واشنگتن مدد می جوید و دیدگاه وی را منعکس می‌کند که گفته است، سوبسید های بالا در بخش انرژی باعث مصرف بیش از حد سوخت شده است و منجر به تولید دایمی هوای آلوده شده است.

وی به گاردین گفته است فقدان بودجه کافی برنامه کنترل آلودگی هوا را با مشکلات مواجه کرده است و شهر را از رسیدن به اهدافش که همان کاهش آلودگی هواست، بازداشته است.

وال‌استریت ژورنال

این روزنامه در گزارشی به توقیف کشتی حامل موشک ساخت سوریه به مقصد غزه پرداخته است و در این زمینه به رهگیری این کشتی در دریای سرخ اشاره کرد که از بندرعباس ایران به مقصد غزه حرکت کرده بود.

وال‌استریت ژورنال با اشاره به اینکه ایران هر گونه دخالت خود را در ارسال این موشک ها رد می کند، می نویسد: این اولین بار نیست که اسراییل محموله مرگ باری از سلاح‌های ایران را در دریا کشف می‌کند، به تاریخچه ای از انتقال سلاح توسط ایران به مقصد لبنان برای حزب الله و یاسر عرفات رهبر وقت فلسطین در سال‌ های ۲۰۰۹ و ۲۰۰۲ اشاره می کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه توقیف این کشتی نشان از آن دارد که به رغم اعتدال حسن روحانی، سیاست خارجی ایران تغییری نکرده است، می نویسد: این رهگیری نشان از آن دارد که جنبش حماس پس از آنکه اعلام کرده بود به خاطر قتل‌ عام فلسطینیان و مردم روابط با سوریه را قطع کرده است، هنوز هم از لحاظ نظامی با ایران و سوریه در ارتباط است.