رسانه ها

رسانه ها

مراسم سالگرد انقلاب و حاشیه های آن، یادداشت مشترک اوباما و اولاند روسای جمهور آمریکا و فرانسه در مورد ایران، وضعیت اقتصادی ایران و سفر بازرگانان غربی به ایران از جمله رویدادهای مورد توجه رسانه‌های مکتوب بین‌المللی در هفته گذشته بود.

نیویورک تایمز

این روزنامه گزارشی را به راه پیمایی ۲۲ بهمن در ایران اختصاص داده است و در این زمینه می نویسد: سردادن فریادها و شعار های ضد آمریکایی، سخنرانی رییس جمهور و تاکیدش بر گفت وگوهایی سازنده در مذاکرات هسته ای، شاخصه هایی برجسته‌ای از مراسم سی و پنجمین سالگرد انقلاب ایران بود.

نیویورک تایمز می افزاید: مضمون اصلی همه تبلیغات و شعارهای مراسم امسال در شهر تهران که شاهد بزرگ ترین راه پیمایی در سطح کشور است، گفتگوهای هسته ای بود.

این روزنامه با اشاره به اظهارات حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در محکومیت تهدید های آمریکا علیه ایران، سخنان وی را که ایران مصمم است گفتگوهایی عادلانه و سازنده مبتنی بر حقوق بین‌المللی را ادامه دهد و اینکه گفتگو های هسته ای آزمونی تاریخی برای اروپا و آمریکا است، نقل کرد.

این روزنامه در مقاله‌ای دیگر به آیپک قدرتمندترین گروه فشار طرفدار اسراییل در آمریکا می‌پردازد و در این زمینه با اشاره به کاهش قدرت این لابی می نویسد: آخرین بار که قدرتمندترین گروه فشار طرفدار اسراییل در یک رویارویی مهم با کاخ سفید شکست خورد زمانی بود که رونالد ریگان رییس جمهوری وقت آمریکا با وجود اعتراض شدید این گروه، موافقت کرد هواپیمای شناسایی آواکس به عربستان سعودی فروخته شود.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه آیپک باردیگر خود را در یک رویارویی بسیار علنی با کاخ سفید می بیند، می نویسد: اولویت مهم این لابی، تصویب یک لایحه سنا برای اعمال تحریم های جدید بود که با مقاومت شدید رییس جمهوری اوباما روبرو شد و آیپک در یک عقب نشینی تلویحی از فشار بر دمکرات های سنا برای رای گیری در مورد این لایحه دست برداشت.

واشنگتن پست

اوباما و اولاند روسای جمهور آمریکا و فرانسه یادداشتی را در این روزنامه به چاپ رسانده اند که بخش‌ هایی از آن به ایران ارتباط دارد.

این دو در این یادداشت با اشاره به اینکه دیپلمات های آمریکایی و فرانسوی برای گفتگو با ایران آماده می شوند تا توافقنامه ای را نهایی کنند که به موجب آن پیشرفت برنامه های هسته ای ایران متوقف و بخش های کلیدی این فعالیت ها به عقب رانده می شود، ‌می نویسند: در مورد ایران ما توانستیم توافق مقدماتی ژنو را رقم بزنیم. ما به همراه انگلیس، آلمان، روسیه و چین و اتحادیه و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته آینده با مقامات ایرانی در وین ملاقات می کنیم تا مذاکرات به منظور دستیابی به توافق جامع را آغاز کنیم که در نهایت به راهکاری جامع منجر شود که در نهایت مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود.

گاردین

این روزنامه مقاله‌ای را با عنوان منتقدان روحانی، مخالفت با توافق هسته ای را افزایش می‌دهند به چاپ رسانده است.

در این مقاله با اشاره به اظهارات روحانی که مخالفان توافق ژنو را یک گروه بی‌ سواد خوانده بود، می نویسد: منتقدان روحانی جزوه هایی را در راهپیمایی سالگرد انقلاب توزیع کردند که در آن گفته شده است، وی امتیاز های زیادی را در مذاکرات سال گذشته به طرف غربی داده است.

به نوشته این روزنامه در این جزوه ها نوشته شده است که حتی اگر توافقی بر سر برنامه هسته ای حاصل شود، تحریم ها از میان برداشته نخواهد شد.

گاردین می‌نویسد: مجلس ایران که محافظه کاران اکثریت آن را در اختیار دارند با موافقتنامه ژنو به این دلیل که نمایندگان در مذاکرات شرکت نداشتند، مخالفت می کنند.

این روزنامه هم چنین مقاله‌ای را به مشکلات کی روش مربی تیم فوتبال ملی ایران در راه آماده سازی تیم ایران برای جام جهانی اختصاص داده است .

این روزنامه با اشاره به اینکه تیم های ایران و کره جنوبی در ژوییه ۲۰۱۳ به فاصله چند ثانیه از یکدیگر، جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را بدست آوردند، می نویسد: از آن زمان تاکنون، کره جنوبی کمتر از ۱۳ بازی تدارکاتی نداشته است. در حالی که ایران که با آرژانتین، بوسنی و نیجریه هم گروه است هنوز یک بازی تدارکاتی هم برگزار نکرده است.

این روزنامه با اشاره به لغو اردوی تمرینی ماه سپتامبر در پرتغال و دیدار بسیار مفید در برابر غنا به دلیل نبود بودجه، می نویسد: فدراسیون فوتبال ایران این مشکل را به علت تحریم های آمریکا اعلام کرده است.

گاردین هم چنین به کنار گذاشتن برنامه ریزی سفر به آفریقای جنوبی در ماه آوریل، به علت اینکه بسیاری از بازیکنان اصلی در اختیار تیم نبودند، می‌پردازد و به نقل از کی‌روش می نویسد: من برای اتخاذ تصمیمات بهتر و مشورت باید با دوستانم الکس فرگوسن، خوزه مورینیو و فابیو کاپلو تماس بگیرم. من جادوگر نیستم که بدون حمایت مالی کاری انجام دهم.

این روزنامه گزارشی را نیز به سی‌ و دومین جشنواره فیلم فجر اختصاص داده است و مورد تمایز آن با دیگر جشنواره‌ها در سراسر جهان را شلوغی آن دانسته است. به باور نویسنده گزارش این جشنواره اعتبارش را مدیون هزاران فیلم‌ دوستی است که حتی در سخت‌ ترین شرایط‌، سینماهای تهران را پُر می‌کنند.

گاردین در گزارش خود با اشاره به اینکه در جشنواره امسال ۳۱ فیلم در بخش مسابقه با هم رقابت داشتند، می نویسد: این تعداد بسیار بیشتر از ۲۰ اثری است که معمولا در جشنواره‌ های سینمایی نمایش داده می‌شوند.

این روزنامه با اشاره به اینکه در چهار روز اول جشنواره، با وجود برف شدیدی که می‌بارید، مردم ساعت‌ها در صف‌ های طولانی به انتظار ایستادند تا فیلم کارگردانان مطرح را شاید به امید تماشای آخرین شاهکار نظاره کنند، می نویسد: یکی از بهترین آثار امسال جشنواره فجر «طبقه حساس» کمال تبریزی است.

گاردین هم چنین یکی دیگر از فیلم‌های قابل توجه امسال را «خانه پدری» کیانوش عیاری می‌داند که پس از سه سال توقیف به نمایش درآمد.

از دید نویسنده گزارش، بهترین اثر امسال جشنواره فجر را فیلم «شیار ۱۴۳» است. وی در این زمینه می نویسد: رخشان بنی‌اعتماد طی دو دهه‌ گذشته تقریبا پای ثابت جشنواره‌های فجر بوده‌، اما برترین فیلم این دوره متعلق به یک کارگردان زن به نام «نرگس آبیار» بود که «شیار ۱۴۳» را روی پرده برد.

نویسنده می افزاید: «شیار ۱۴۳» که در یکی از روستاهای کوچک ایران به تصویر کشیده شده‌، داستان مادری است که در انتظار شنیدن خبری از پسر مفقودالاثرش است‌، فرزندی که ۱۵ سال پیش در جریان جنگ ناپدید شده است.

به نوشته گاردین نسل جدید فیلمسازان ایرانی داستان‌هایی را روایت می‌کنند که پدرانشان قادر نبودند به تصویر بکشند. درحالی که به فیلم‌های بیشتری همچون این فیلم نیاز است.

ایندپندنت

این روزنامه در مقاله‌ای به قلم کیم سنگوبتا از مسابقه غربی‌ها برای استفاده از فرصت سرمایه گذری در ایران خبر می‌دهد و در این زمینه می‌نویسد: با وجود ادعای آمریکا، با کاهش تحریم ها پس از توافق موقت ژنو در مورد برنامه هسته ای ایران، هجوم تجاری غرب به طرف ایران هم چنان ادامه دارد و بزرگترین شرکت های بین‌المللی برای عقد قرارداد روانه ایران شده اند.

این روزنامه هم چنین به روابط ایران و ترکیه به عنوان یک نمونه در این زمینه اشاره می‌کند و می نویسد که مقامات دو کشور انتظار دارند که حجم روابط بازرگانی بین خود را از ۲۲ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد در سال افزایش دهند.

هم چنین به اظهارت کری وزیر امور خارجه آمریکا در این مورد که بازار ایران برای عقد قرادادهای تجاری باز نیست و هم چنین به سخنرانی روحانی در داووس که از اجلاس برای انجام یک حمله تجاری با استفاده از توافق ژنو، بهره گرفت، اشاره می کند.

فایننشال تایمز

این روزنامه تصویر کاملا متفاوت از اقتصاد ایران در سایه توافق به دست آمده ژنو و احتمال رسیدن به توافق جامع که اختلاف با غرب را بر سر برنامه هسته ای پایان می دهد، ترسیم می کند.

در این گزارش از وضعیت نامساعد جوی و تعطیلی ۲ هزار پمپ گاز و نیروگاه های برق با هدف گاز رسانی به منازل خبر می‌دهد .

نویسنده گزارش یکی از دلایل وضعیت بد گاز رسانی را تحریم های اعمال شده علیه ایران می‌داند و بر این باور است که با دست یافتن به توافق نهایی امکان بهبود وضعیت در این زمینه می رود.

فایننشال تایمز در پایان می افزاید تحلیلگران بر این باورند که بخش نفت و گاز ایران به سرمایه‌گذاری حدود ۲۳۰ میلیارد دلار در چهار سال آینده نیاز دارد.

الحیات

این روزنامه در مقاله ای با اشاره به رقابت‌های آمریکا با روسیه و چین و پیش کشیدن موضوع اوکراین و توافق هسته ای ایران به نشست ژنو در مورد سوریه و مشارکت نداشتن ایران می‌پردازد و در این زمینه می نویسد: نبود ایران در کنفرانس ژنو ۲ بیش از همه به سود بشار اسد تمام می شود، چرا که به این ترتیب ایران آسان تر می تواند به وی کمک برساند و برای حفظ او تلاش کند.

الحیات می افزاید این رویداد به سود ایران نیز تمام شده است، چرا که تهران اکنون آسان تر می تواند سیاست های خود را در منطقه پیش ببرد و قدرت های جهانی را وادار کند که قدرتش را به رسمیت بشناسند.