Categories: جهان

ایران در هفته‌ای که گذشت

ایران در هفته‌ای که گذشت

تحولات مرتبط با برنامه هسته ای ایران، وضعیت صادرات نفت و مشوق های ایران برای بازگشت و سرمایه‌گذاری شرکت های نفتی و حادثه حمله به مرزبانان ایران در سراوان از جمله موضوعاتی بوده است که رسانه‌ های مکتوب بین‌المللی به آن پرداخته اند.

فاینانشیال تایمز

این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان «وعده ایران برای بازگرداندن شرکت های نفتی» با اشاره به اینکه تهران و واشنگتن در سازنده ترین مذاکرات خود ظرف چند سال اخیر درگیر هستند، می نویسد: «ایران برای بهبود اقتصاد بحران زده خود قصد دارد سود بیشتری به شرکت های نفتی که در ایران سرمایه گذاری می کنند پیشنهاد کند.»

این روزنامه با تاکید بر این امر که صنایع نفتی موتور اصلی اقتصاد ایران محسوب می شود، می‌نویسد: تهران با این اقدام به دنبال آن است تا راه را برای کاهش تحریم های بین‌المللی که موجب فلج شدن صنایع نفتی ایران شده است، هموار کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه ایران بزرگترین منابع گازی جهان و چهارمین ذخایر نفتی جهان را دارد، می نویسد: این تغییر، اقدامی عمده برای نظامی است که به هر گونه مالکیت خارجی بر ثروت های نفتی و گازی خود با شک و تردید نگاه می کرد. تحریم شرکت های آمریکایی و اروپایی باعث کاهش شدید تولید صادرات نفت ایران و بحران اقتصادی این کشور شده است. تحریم های فعلی هرگونه سرمایه گذاری خارجی را غیرممکن می کند. آژانس بین المللی انرژی این ماه اعلام کرد علی رغم مذاکرات میان ایران و آمریکا، تحریم ها در آینده نزدیک لغو نخواهند شد.

واشنگتن پست و لوس انجلس تایمز نیز مقالاتی را در این زمینه به چاپ رسانده اند و جزییات بیشتری را از شرایطی صنایع نفت و گاز ایران را مورد بررسی قرار داده اند.

این روزنامه در گزارش دیگری می نویسد: «دویچ بورسه» بزرگترین مؤسسه صرافی اتحادیه اروپا از پیشنهاد آمریکا برای حل و فصل نقض قانون تحریم آمریکا علیه ایران با پرداخت ۱۵۲ میلیون دلار خبر داده است. این مؤسسه اعلام کرده است در حال بررسی این پیشنهاد برای تصمیم گیری در مورد پذیرش یا رد آن است.

این مؤسسه انجام هر گونه عملیات غیر قانونی را رد کرده است اما با آغاز تحقیقات آمریکا در زمینه نقض قانون تحریم ها، مبلغ ۳۴۰ میلیون دلار را برای جریمه احتمالی کنار گذاشته بود.

این روزنامه هم چنین در مقاله دیگری با عنوان «تورم و کاهش ارزش ریال، طبقه متوسط را به سمت فقر هدایت می کند،» وضعیت زندگی طبقه متوسط را از زبان چند شهروند تشریح کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «طبقه متوسط برای حفظ زندگی روزمره خود با چالش های روزافزونی مواجه است. زندگی آن‌ها با تورم سالانه چهل درصد و کاهش پنجاه درصدی ارزش ریال مواجه بوده است.»

این روزنامه سپس به بدهی و کسری به جای مانده از دولت احمدی نژاد اشاره کرده و چالش های فرا روی دولت و اصلاحیه بودجه سال جاری که به مجلس فرستاده شده است، را مورد بحث قرار می دهد.

این روزنامه می‌نویسد: سازمان تأمین اجتماعی بیست و یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به دولت روحانی وام داده است که بخشی از بدهی هفتاد و دو میلیارد و پانصد میلیون دلاری دولت است که روحانی هفته پیش اعلام کرد از دولت قبلی به ارث برده است.

نیویورک تایمز

این روزنامه در مقاله‌ای به مناقشه ایران و آذربایجان بر سر چوگان پرداخته و می‌نویسد: تهران با در خواست باکو برای برای ثبت این ورزش در یونسکو مخالفت کرده و عنوان کرده است آن کشور حقی برای این ادعا که زادگاه چوگان بوده است، ندارد. ایران از یونسکو خواسته است تا درخواست آذربایجان را رد کند.

این روزنامه می افزاید: ایران،افغانستان،پاکستان،و هند از جمله کشورهایی هستند که ادعای آن را دارند که کشورشان زادگاه چوگان بوده است. قرار است یونسکو در مورد درخواست آذربایجان برای ثبت چوگان در لیست میراث فرهنگی در جلسه خود که قرار است در ماه دسامبر در باکو برگزار شود، تصمیم گیری کند.

دیلی بیست

ایلی لیک در مقاله‌ای در دیلی بیست با عنوان «جعبه سیاه برنامه هسته ای ایران» می نویسد: سازمان های جاسوسی غرب در گذشته موفقیت بزرگی در شناسایی تأسیسات هسته ای اعلام نشده ایران داشتند. اما به گفته مقامات سابق سازمان های جاسوسی غرب، ایران در پنهان کردن تأسیسات هسته ای خود کار آمدی بیشتری پیدا کرده است و اگر تهران تلاش کند تأسیسات جدید هسته ای را مخفیانه بسازد، شناسایی آن دشوار خواهد بود.

به نوشته دیلی بیست از سال ۲۰۰۹ که ساخت تاسیسات هسته ای فردو در نزدیکی قم افشا شد، ایران گام های متعددی را برای حفاظت بهتر از برنامه هسته ای در مقابل حملات سایبری همچون بد افزار استاکس نت و نفرات شاغل در این برنامه برداشته است.

دیلی بیست در ادامه به نقل اظهارات دیوید البرایت بازرس سابق سلاح هسته ای سازمان ملل می‌پردازد که گفته است با وجود موفقیت غرب در یافتن تأسیسات مخفیانه هسته ای ایران در گذشته، تهران نیز در زمینه پنهان سازی و مقابله با حملات سایبری کار آمدی بیشتری پیدا کرده است.

دیلی تلگراف

دیوید بلر در مقاله‌ای در این روزنامه با عنوان «ایران، اورانیوم کافی دارد تا ظرف چند ماه بمب بسازد» با اشاره به جو خوشبینی محتاطانه در مورد دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای مناقشه هسته ای این کشور می‌نویسد: «به گزارش مؤسسه آمریکایی علوم و امنیت بین‌المللی، اگر ایران از تمامی امکانات خود برای غنی سازی اورانیوم تا درجه خلوص ۹۰ در صد استفاده کند، ظرف پنجاه روز قادر خواهد بود بمب خود را بسازد.»

در این مقاله با طرح این نکته که بزرگترین خطر آن است که دانشمندان ایران بتوانند زمان لازم را برای تولید بمب را کاهش دهند، آمده است: «ایران هنوز برای تبدیل اورانیوم به سوخت قابل مصرف در یک کلاهک هسته ای و سوار کردن آن بر روی موشک، یک سال زمان نیاز دارد.»

ایندپندنت

این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان «به دار آویختن شانزده تن در واکنش انتقام جویانه به کشته های مرزی،» به جریان حمله به مرزبانان ایرانی و کشته شدن حدود بیست تن از آنان پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به اینکه در خبر اعلام شده در مورد به دار آویخته شدن این شانزده تن به جریان محاکمه و یا اینکه ممکن است که آنها پیشتر به اعدام محکوم شده‌اند و زمان اجرای حکم با حمله به مرزبانان تسریع شده، اشاره‌ای نشده است.

این روزنامه در ادامه می نویسد: منطقه ای که شاهد این رویداد بوده، دارای تاریخچه ای از نا‌آرامی بوده است.

این خبر در بسیاری از رسانه های مکتوب بین‌المللی منعکس شده است.

الشروق

این روزنامه در گزارشی به از سرگیری پروازهای هوایی بین ایران و آمریکا پرداخته و اظهارات عضو اتاق بازرگانی را در این زمینه منعکس کرده است.

به گفته حجازی، عضو اتاق بازرگانی، شرکتی که اجازه این پرواز را گرفته است «زمرد خلیج فارس» نام دارد. این شرکت در انتظار گرفتن مجوز سازمان هواپیمایی کشوری برای راه‌اندازی این پرواز است. به گفته حجازی بیش از چهار میلیون ایرانی در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند و راه اندازی این خط هوایی موجب جذب مقدار قابل توجهی از ارز به ایران خواهد شد. این پرواز قرار است بین نیویورک و جزیره کیش برقرار شود.

الشرق الاوسط:
Related Post