رسانه

رسانه

گزارش رئیس جمهور در مورد فعالیت‌های دولت، حمایت کلینتون از رویکرد اوباما در قبال ایران، بازگشت کروبی به خانه خود از جمله موضوعاتی بود که در رسانه های مکتوب بین‌المللی بازتاب داشت.

گاردین

این روزنامه گزارشی در مورد سخنان رئیس جمهور ایران و از جمله قول وی برای اینکه تمام مردم ایران تا سال ۲۰۱۸ تحت پوشش در مانی قرار خواهند گرفت، منعکس کرده است.

گاردین با اشاره به اینکه حساب توییت انگلیسی زبان روحانی، اولین جایی بود که وجود رابطه‌ای بین طرح وی و طرحی که توسط همتای آمریکایی اش در این زمینه پیشنهاد کرده بود، سخن به میان آورده است، به نقل از توییتر رئیس جمهور ایران می نویسد: دولت بیمه بهداشت را به همه ایرانیان توسعه خواهد داد و در نخستین گام ۵ میلیون ایرانی را که تحت پوشش درمانی نیستند، توسط سازمان تأمین اجتماعی بیمه خواهند شد.

این روزنامه گزارشی را به تهران اختصاص داده است و از آن به عنوان شهر اضطراب یاد می کند.

این روزنامه از ۵ خط مترو تهران به عنوان تمیزترین نوع آن در جهان نام می‌برد و می‌نویسد مترو با جا به جایی دو میلیون مسافر، دوازده درصد از مسافرت های شهری را به خود اختصاص داده است.

این گزارش سپس در مورد ضربان شهری می‌نویسد و از تراکم جمعیت ۳.۱ درصدی در بخش‌های جنوبی و شرقی تهران گزارش می دهد.

این گزارش به نقل از مرکز آمار می‌نویسد که ۳۳ درصد از خانوارها دارای کامپیوتر هستند.

واشنگتن پست

این روزنامه در مقاله‌ای به رویکرد هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در حمایت از سیاست‌های اوباما رییس جمهور آمریکا در قبال ایران پرداخته است و در این زمینه با اشاره به اظهارات اوباما که گفته است باید به دپیلماسی فرصتی برای به نتیجه رسیدن بدهیم و در عین حال همه گزینه ها را روی میز نگه داریم، می نویسد: کلینتون تصدیق می کند که این تحریم ها باعث آمدن ایران پای میز مذاکرات شد اما حال اینطور استدلال می کند که حفظ تحریم ها به عنوان یک اهرم فشار برای متقاعد کردن ایران به توافقی قابل قبول با غرب می تواند به معنای جنگ باشد.

این روزنامه دیدگاه جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل را نیز منعکس می‌کند که در این زمینه گفته است، کلینتون به سیاست اوباما در قبال ایران پیوسته است و در این زمینه افزوده است که به زودی شاهد پیامدهای غرق شدن این کشتی خواهیم بود و در نتیجه ایران به توانایی تولید تسلیحات هسته ای دست خواهد یافت و یا به جنگی روبرو خواهیم شد در آن اسرائیل مجبور است از خود و غرب دفاع کند.

واشنگتن پست در پایان با اشاره به اینکه دولت اوباما با تعهد به نتیجه ای که ایران را از قرار گرفتن در آستانه هسته ای شدن، دور نگه نمی دارد خود را تضعیف کرده است، می نویسد: اگر اوباما نتواند به چنین توافقی دست یابد، سخت می تواند اعلام پیروزی کند.

این روزنامه در مقاله دیگری به بازگشت مهدی کروبی یکی از رهبران جنبش اعتراضی ایران در سال ۲۰۰۹ به خانه شخصیش اختصاص داده است و در این زمینه می نویسد: کروبی و دوست دیگرش میرحسین موسوی که او نیز کاندیدای ریاست جمهوری بود، به اتهام تشویق مردم به اعتراض خیابانی به تقلب حکومت در انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد، از همان زمان به حبس رفتند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود اظهارات فرزند کروبی را منعکس کرده است که اگرچه پدرش به خانه آمده است اما مشخص نیست که چه تصمیمی برای او گرفته شده است.

این روزنامه می افزاید:از زمان انتخاب شدن حسن روحانی به ریاست جمهوری، درخواست های زیادی از روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان قرار دارد شد تا موسوی و کروبی را آزاد کنند اما این روند سرعت کمی داشته و شورش های سال ۲۰۰۹ هنوز آرام نشده است.

نیویورک تایمز

این روزنامه در مقاله مفصلی به قلم توماس اردبرینکه از کمبود آب در ایران و مرگ دریاچه ارومیه می‌نویسد.

این روزنامه با اشاره به اینکه تنها پنج درصد آب دریاچه ارومیه باقی مانده است، می نویسد: ایران به طور بالقوه با کمبود آب روبرو است، آنقدر جدی که مقامات این کشور در حال تهیه برنامه های احتمالی برای جیره بندی آب در تهران، شهری با ۲۲ میلیون جمعیت و دیگر شهرهای بزرگ این کشور هستند.

این روزنامه به نقل از کارشناسان می نویسد: تغییر آب و هوا، شیوه های آبیاری نادرست و موثر در اتلاف آب و کاهش منابع آب زیرزمینی از مهمترین عوامل گسترش کم آبی در این کشور هستند و در مورد دریاچه ارومیه، آنها سدهایی که جریان آب ورودی به این دریاچه را نیز به عوامل یادشده اضافه می کنند، رودهایی که از کوههای واقع در دو طرف دریاچه سرچشمه گرفته و به سوی آن روان بودند.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه مشکل آب ایران از دریاچه ارومیه، دریاچه نمکی که هرگز برای نوشیدن یا کشاورزی مناسب نبود، فراتر است، می نویسد:دیگر دریاچه ها و رودخانه های اصلی این کشور نیز در حال خشک شدن هستند، مساله ای که می تواند به بحث و جدل ها در مورد حق آب، اعتراضات خیابانی و حتی شورش منجر شود.

این روزنامه در ادامه می نویسد:رودهای اصلی نزدیک اصفهان واقع در مرکز ایران و اهواز در نزدیکی خلیج فارس روبه خشک شدن هستند همانگونه که دریاچه هامون در مرز ایران و افغانستان خشک شد.

این روزنامه با اشاره به اینکه هیچ کجا به اندازه دریاچه ارومیه که با ۹۰ مایل طول و تقریبا ۳۵مایل عرض روزی بزرگ ترین دریاچه نمک جهان بود، بحران، خود را نشان نداده است، می نویسد:بیشتر مردم منطقه، ۱۲سدی که توسط دولت در این ناحیه ساخته شده را عامل خشک شدن دریاچه می دانند. این سدها شدیدا آبی که از ۱۱ رودخانه به این دریاچه وارد می شد را کاهش دادند.

فاینانشیال تایمز

این روزنامه در مقاله‌ ای با اشاره به اینکه در حالی که غرب و به خصوص سنای آمریکا در مورد منطق تعامل با ایران در حال گفتگو هستند، این نکته اهمیت دارد که حساسیت موضع روحانی و پیامدهای خطرناک شکست در توافق هسته ای با ایران را به خاطر داشته باشیم، می نویسد:اگر نتیجه مذاکرات هسته ای به اعضای کابینه روحانی واگذار شود که بیش از کابینه اوباما مدرک دکترای دانشگاه های آمریکایی را دارند، شانس موفقیت زیاد خواهد بود.

نویسنده مقاله که خود عضو پارلمان و جزو گروه پارلمانی بود که از ایران بازدید کرده است، می نویسد: دراین ملاقات ها روشن بود که هر گونه توافق هسته ای نه تنها باید از سوی دولت تایید شود، بلکه باید چراغ سبز دیگر کانون های قدرت در ساختار جمهوری اسلامی را نیز دریافت کند.

وی به نقل از وزرای کابینه روحانی می‌نویسد که از دیدگاه آن‌ها مسایل دشوار برای مراحل بعدی مذاکرات است و در این گفتگو ها باید به درکی مشترک از مفاد توافق نهایی بر سر مساله هسته ای ایران دست یافت.

نویسنده با اشاره به اینکه برنامه های هسته ای ایران با افتخار ملی آمیخته شده است، می نویسد: ایران می خواهد از نظر علمی عقب گرد نداشته باشد به همین دلیل ظریف تاکید دارد که برنامه های تحقیقات هسته ای ادامه پیدا می کند و این از نظر غرب یک مشکل است.

وی هم چنین با اشاره به اینکه این گفته‌ها که تحریم های بیشتر به برچیده شدن برنامه های هسته ای ایران منجر می شود، یک دیدگاه غیر واقع بینانه است، می نویسد: پیش از تحریم ها ایران کمتر از ۲۰۰ دستگاه سانتریفیوژ داشت اما امروز شمار این سانتریفیوژها به نزدیک ۲۰ هزار دستگاه رسیده است.

از نظر وی حتی اگر توافق هسته ای به برقراری روابط گسترده تر منجر نشود باز ارزشمند خواهد بود.

این روزنامه گزارشی را نیز به توزیع سبد کالا در ایران و صف های طولانی مردم در مراکز توزیع این کالاها اختصاص داده است و در این زمینه می نویسد: هنگامی که روحانی، رییس جمهوری ایران تصمیم به اجرای برنامه کاهش فقر با توزیع مواد غذایی رایگان با هدف حمایت از میلیون ها نفر از خانواده های کم درآمد را اتخاذ کرد انتظار به راه افتادن اعتراضات علیه این برنامه را نداشت.

فاینانشال تایمز می افزاید: تحلیل گران مخالف دولت روحانی که از هر فرصتی برای زیر سوال بردن دولتش استفاده می‌کنند با این اقدام دولت دست به کار شدند، می نویسد:روزنامه ها و وب سایت های وابسته به تندرو ها در ایران تصاویری از مردم را نشان دادند که در صف های طولانی در هوای سرد در انتظار دریافت این سبد کالا هستند و در عنوان های خود مدعی آن شدند که دولت این کشور با این اقدام کرامت انسانی مردم را حفظ نکرده است.