ژنو میزبان نشست هسته ای ایران و 5+1

ژنو میزبان نشست هسته ای ایران و ۵+۱

مذاکرات ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته ای از جمله موضوعاتی بود که رسانه های مکتوب بین‌المللی به آن توجه ویژه ای داشتند. هر چند مذاکرات بر سر برنامه هسته ای بیشتر مورد توجه این رسانه‌ها قرار داشت و از زوایای مختلف این رویداد را مورد بحث قرار داده بودند.

نیویورک تایمز

در آستانه مذاکرات هسته ای میان ایران و ۵+۱ و ابراز امیدواری از هر دو طرف مذاکره، یک مقام ارشد در کاخ سفید اعلام کرد، آمریکا طرح کاهش تحریم‌های تهران و آزادسازی تدریجی اموال آن را در دست بررسی دارد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد به دنبال اولین دور امیدوار کننده مذاکرات هسته ای با ایران، دولت اوباما با هدف کاهش اثر منفی تحریم ها، در حال ارزیابی طرحی است که اگر ایران «گام های به خصوصی» در راستای برنامه هسته ای بردارد می تواند به دارایی های مسدود شده خود در آمریکا دسترسی پیدا کند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که کاخ سفید بر این باور است که طرح دولت آمریکا می تواند «از مخاطرات دیپلماتیک و سیاسی برداشتن تحریم ها با قسطی پرداخت کردن دارایی های مسدود شده ایران» جلوگیری کند.

منبع دولتی نیویوک تایمز می افزاید: «این طرح این فرصت را برای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، فراهم می کند تا در واکنش به پیشنهادهای ایران از مذاکرات بیرون آید.»

این طرح هنوز در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا مورد بحث و بررسی است.

خبر آزادسازی تدریجی و قسطی دارایی های ایران تنها دو روز پس از آن پایان مذاکرات هسته ای میان ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان منتشر می شود. این مذاکرات روز سه شنبه در ژنو پایان یافت و طی آن طرف ایرانی بسته پیشنهادی خود را با عنوان «پایانی بر تنش‌های غیرضروری، آغازی برای افق‌های تازه» ارائه کرد.

ایندپندنت

این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان «امید به پیشرفت حقیقی»، دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای پنج به علاوه یک بر سر برنامه هسته ای را مورد بحث قرار می‌دهد و در این زمینه می‌نویسد: دور جدید گفتگوها با خوشبینی محتاطانه ای با امید به دستیابی پیشرفت حقیقی که در نشست های قبلی غیر معمول بوده است، آغاز شد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به انتخاب روحانی و تماس تلفنی باراک اوباما با رییس جمهور جدید ایران که با استقبال بین‌المللی مواجه شد، می نویسد: «جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که راه گفتگوی سیاسی با ایران باز است و فرصت برای گفتگوی سازنده وجود دارد.»

این روزنامه می افزاید ایران اعلام کرده است که طرح سه محوری را ارایه خواهد داد که در آن تهران اجازه خواهد یافت برنامه هسته ای غیر نظامی را دنبال کند و در مقابل آن کشور تضمین هایی را به جامعه بین‌المللی می‌دهد که در پی ساخت سلاح هسته ای نخواهد بود.

این روزنامه در مقاله دیگری به بررسی فیلم گذشته اصغر فرهادی پرداخته است و با شرح مختصری از داستان فیلم، می نویسد: آخرین کار اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که فیلم فوق‌العاده «جدایی» وی دو سال پیش برنده جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی شد، ممکن است بار دیگر نامزد این جایزه شود اما این حس وجود دارد که فضای حاکم بر این اثر بیشتر فرانسوی است.

فاینانشال تایمز

این روزنامه هفته گذشته مقالات متعددی را در مورد ایران به چاپ رسانده است که در نخستین مقاله سخن از آن دارد که گفتگو بر سر برنامه هسته ای نشانه‌هایی از احتمال پیشرفت دارد. نویسنده مذاکرات ایران با کشورهای پنج به علاوه یک را بر سر برنامه هسته ای به پیش می‌کشد و آن را مهمترین مذاکرات طی چند سال گذشته می خواند.

این مقاله می افزاید: حسن روحانی رییس جمهور جدید ایران، امید برای از میان برداشتن بن‌بست بر سر مذاکرات و رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته ای، که غرب بر این باور است که هدف آن ساخت سلاح هسته ای است، افزایش داده است.

نویسنده مقاله بر این باور است در دور جدید گفتگوها، این امر که آیا ایران واقعا نسبت به دستیابی به توافق متعهد است برای آمریکا و متحدان آن روشن خواهد شد . هم چنین دو کشور ایران و آمریکا از آنچه که در پی آن هستند، آگاهی دارند. تهران خواهان حذف تحریم ها است که به اقتصاد آن کشور زیان زیادی وارد کرده است، در حالی که واشنگتن خواستار اعمال محدودیت علیه برنامه هسته ای ایران است.

این روزنامه در پایان می‌نویسد برای موفقیت مذاکرات، لازم است که آمریکا در جریان مذاکرات، لغو بخش وسیعتری را از تحریم ها پیشنهاد کند و در مقابل تهران اعمال محدودیت‌های بیشتری را در مورد برنامه هسته ای بپذیرد.

این روزنامه در مقاله دیگری می نویسد: هم چنان در برابر ایران و قدرت‌ های جهانی بر سر برنامه هسته ای راه درازی وجود دارد. اما به باور این روزنامه در جریان دو روز مذاکرات ژنو، امری در حال وقوع است که ممکن است به طور چشمگیری شانس دستیابی به توافق را افزایش داده باشد.

به نوشته فاینانشال تایمز در این دور از گفتگوها برای نخستین بار آمریکا و متحدانش در این زمینه که ایران اجازه داشتن چه نوع تاسیساتی را در زمینه هسته ای دارد مورد نظر قرار دادند.

این روزنامه با اشاره به مذاکرات چهار سال گذشته که همگی با شکست پایان یافته بودند، می‌نویسد: ظریف در این دور از گفتگوها این موضوع را مطرح کرد که از نظر کشورهای غربی، ایران در نهایت از نظر هسته ای چه وضعیتی را پیدا خواهد کرد. این امر بدان معنا است که ایران از کشورهای غربی اجازه غنی سازی اورانیوم را در محدوده مشخصی برای برنامه هسته ای خود به دست خواهد آورد.

الحیات

این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان «نجف به فلوجه نزدیکتر است تا تهران» به بررسی موضع گیری سیاسی مقتدی صدر در برابر ایران پرداخته است و در این زمینه می نویسد: «صدر به دلیل همراهی با گروه های خواستار برکناری نوری المالکی نخست وزیر عراق در سال ۲۰۱۲ با انتقادات گسترده شیعیان عراق و از جمله اعتراض قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران مواجه شد.»

به نوشته این روزنامه «صدر علاقه خود را به وی پنهان نمی‌کند و بر این باور است که سلیمانی با اخلاص برای منافع کشورش مبارزه می کند. اما در عین حال وی ضرورتی نمی‌بیند که تمام منافع ایران با منافع عراق یکسان باشد.»

این روزنامه هم چنین می‌نویسد: در بغداد کسی جرأت جمع کردن تصاویر آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای را از سطح شهر نداشت و خواسته یکی از نمایندگان پارلمان عراق برای این منظور با واکنش تند و هشدار ابراهیم جعفری رهبر ائتلاف ملی عراق مواجه شد. اما در شهر نجف که تابلو های راهنمایی به دلیل وجود زائران ایرانی به زبان فارسی نوشته شده است، تصاویر رهبران ایران دیده نمی شود.