ایران در رسانه های جهان

ایران در رسانه های جهان

رویدادهای ایران در هفته گذشته از جمله تلاش‌های سناتورهای آمریکایی برای امضای طرح تحریم علیه ایران، توجه به مقاصد گردشگری در ایران،تلاش برای افزایش جمعیت کشور از جمله رویدادهایی بود که مورد توجه رسانه‌ های مکتوب بین‌المللی قرار داشت.

گاردین

این روزنامه در مقاله ای با اشاره به اینکه جمهوری خواهان و دموکرات های کنگره که در بد بینی نسبت به توافق هسته ای با ایران متحدند و تلاش بر آن دارند که دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران را تصویب کنند، می نویسد:دشمنی کنگره با ایران ریشه در نگاه سیاه و سفید آنها به جهان دارد که بدین گونه است: آمریکا و اسراییل دموکراسی های ازاد هستند در حالیکه ایران اینگونه نیست و سعی در محو اسراییل دارد.

این روزنامه هم چنین حمایت دولت آمریکا از عراق در طول جنگ و حمله به هواپیمای مسافربری ایران و البته محور شرارت خواندن تهران را یاد آور می‌شود و در این زمینه می نویسد: آمریکا اصلا بی گناه نیست. سیاست های واشنگتن در قبال تهران کاملا همراه با خصومت است.

گاردین با اشاره به اینکه زمان آن فرا رسیده است که حقایق را در مورد روابط با ایران بپذیریم که حتی آژانس های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل می گویند سلاح هسته ای نمی‌ سازد، می نویسد: ما فرصتی تاریخی برای نابودی جنگ سرد با ایران داریم که چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم ابر قدرت خاورمیانه باقی خواهد ماند.

این روزنامه در مقاله دیگری به بررسی بازسازی جدید روابط ایران و سازمان حماس پرداخته است. و در این زمینه با اشاره به اینکه پیش از بروز اختلاف های ایجاد شده بین ایران و حماس بر سر جنگ داخلی سوریه، ایران اصلی‌ ترین حامی سیاسی، نظامی و اقتصادی سازمان حماس به شمار می رفت، می نویسد: بازسازی روابط ایران و حماس برای آمریکا و اسراییل خوشایند نخواهد بود.

این روزنامه با نقل از یکی از سخن گویان حماس مبنی بر اینکه رابطه دو طرف به دوران پیش از آغاز بحران سوریه بازگشته است،می نویسد: محمود الزهار، از رهبران حماس در غزه، از پاسخگویی در رابطه با از سر گیری احتمالی کمک‌های مالی و نظامی ایران به این سازمان خودداری کرده و در این زمینه تنها گفته است که اظهارنظر در برخی موارد بسیار دشوار است و احتمال دارد هرگونه اظهارنظری به سود اسراییل تمام شود.

دیلی تلگراف

این روزنامه انگلیسی در مقاله خود به تلاش ایران برای افزایش جمعیت پرداخته است و با اشاره به موفقیت ایران در کنترل جمعیت در دو دهه اخیر، اکنون ناگزیر شده است برای جبران پیر شدن جمعیت این روند را تغییر دهد و افزایش جمعیت را تبلیغ کند، می نویسد: تشویق ایرانیان برای بچه دار شدن از نظر کارشناسان کار سختی است، زیرا تحریم ها و نرخ ۳۶ درصدی تورم، تامین مخارج زندگی را مشکل کرده است.

دیلی تلگراف دیدگاه رئیس گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران را نقل می کند که در این زمینه گفته است :کمبود توانایی مالی برای خرید خانه و مخارج از جمله دلایل تاخیر ازدواج جوانان و نداشتن علاقه برای داشتن فرزندان بیشتر است.

این روزنامه با اشاره به اینکه تعداد فرزندان بعد از انقلاب ۳/۶ فرزند بود و اکنون این نرخ به ۱/۸ فرزند برای هر زوج رسیده است می نویسد: از دید کارشناسان این برنامه بیش از حد موفق بوده است و پیش بینی می شود که اگر این روند مهار نشود، رشد جمعیت ایران ممکن است در ۲۰ سال آینده به صفر برسد.

این روزنامه با اشاره به اقدامات تشویقی برای افزایش تعداد فرزندان خانواده و اینکه این ابتکار ها شاید کافی نباشد به نقل از رییس اداره آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال ایران، گفت که فرهنگ خانواده ها تغییر کرده است. سن متوسط ازدواج در ایران از اوایل ۲۰ سالگی به اواخر ۲۰ سالگی رسیده است. درحالیکه ۲۳ میلیون ایرانی در سن ازدواج قرار دارند، تنها ۱۱ میلیون نفرشان ازدواج کرده اند.

واشنگتن پست

این روزنامه با اشاره به اینکه چهل و نه سناتور آمریکایی، طرح تشدید تحریم های ایران را امضا کرده اند و تعداد دیگری نیز به این فهرست افزوده خواهند شد، می‌نویسد: افرادی که با تحریم ها مخالف هستند، دموکرات های تحت تاثیر کاخ سفید هستند.

واشنگتن پست هم چنین به نامه گروه کوچکی از کارمندان وزارت امور خارجه و ماموران اطلاعاتی اشاره می‌کنند که خواستار مطرح نشدن طرح تحریم ایران بودند.هم چنین منتقدین سیاست های اوباما در قبال ایران، می گویند تنها کاری که دولت اوباما باید انجام می داد، مذاکره با ایران بود.

هافینگتون پست

این نشریه در گزارشی به فعالیت‌ های کمیته روابط عمومی آمریکا و اسراییل مشهور به آیپک پرداخته و به نقل از این کمیته می‌نویسد: مایک لی، سناتور جمهوریخواه از ایالت یوتا متعهد شده است که از طرح رابرت مندز برای تحریم ایران، حمایت کند.

این نشریه با اشاره به اینکه مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که تصویب این طرح منجر به تخریب مذاکرات ایران و آمریکا می شود و راه را برای جنگ دو کشور هموار می کند، می‌نویسد: در لیست آیپک از ۴۷ سناتور نام برده شده است که از این طرح حمایت کرده اند. اما تا این لحظه فقط ۳۴ نفر بطور قطع اعلام حمایت کرده اند.

این نشریه با تأکید بر اینکه قدرت طرح دموکرات هایی مثل مندز و چاک شومر، تا زمانی در اوج خود است که جمهوری خواهان از آن حمایت می کنند، می نویسد: باید شماری از جمهوری خواهان مخالف با جنگ در این مورد صحبت کنند تا توازن بین آنها و دموکرات های طرفدار جنگ ایجاد شود.

دیلی استار

این روزنامه در مقاله خود به تاثیر گذاری توافق ژنو بر موازنه قوا در خاورمیانه پرداخته است و با اشاره به اظهار خرسندی آنکارا از توافق بر خلاف همسایگان عرب ایران، می نویسد: سیاستمداران ترکیه به این امر واقف هستند که این توافقنامه ممکن است توازن شکننده قوا در خاورمیانه را برهم بزند.

این روزنامه می افزاید: از دید ترکیه، توافقنامه هسته ای، اگر با موفقیت اجرا شود و از یک توافقنامه شش ماهه به یک توافقنامه قطعی تبدیل شود، نگرانی های امنیتی بزرگی را به همراه خواهد داشت.

این روزنامه با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، پذیرای ایران اتمی نیست و نگران بر هم خوردن رابطه متعادلی است که قرن ها بین دو کشور برقرار بوده است، می نویسد: ترکیه در عین حال نمی پسندد که آمریکا در ایران دخالت نظامی بکند چرا که مشکلات بیشتری را در منطقه بوجود می آورد و ثبات و امنیت را بر هم می زند.

این روزنامه هم چنین میزان مبادلات تجاری سالانه دو کشور را که ۱۵ میلیارد دلار است، یادآور می‌شود و می‌نویسد: ترکیه به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران در حدود ۶ میلیارد دلار در نه ماه اول سال ۲۰۱۳ از دست داد. برداشته شدن تدریجی تحریم ها به سود صنایع صادراتی ترکیه است که در ایران خریداران زیادی دارد.

فاینانشال تایمز

این روزنامه در مقاله‌ خود ایران را در صدر بهترین اماکن گردشگری جهان برای سال ۲۰۱۴ قرار داده و می‌نویسد: جاذبه های گردشگری ایران بی تردید جزء بی نظیرترین اماکن دیدنی جهان اند. از جاذبه های اسکی گرفته تا سواحل زیبای آن، معماری حیرت انگیز اسلامی آن، مکانهای باستان شناسی و غذاهای دلچسب و عالی آن، همه از جاذبه های بسیار جذاب و زیبای ایران برای گردشگری به شمار می آیند.

این روزنامه با اشاره به تأ‌ثیر انقلاب اسلامی و جنگ عراق با ایران بر توقف ورود گردشگران به ایران می‌نویسد:به یمن انتخاب ˈحسن روحانیˈ به مقام ریاست جمهوری ایران و به تبع آن ذوب شدن یخ روابط ایران با غرب, توجه همه مسافران غربی به بازگشت به ایران و بازدید از جاذبه های بسیار دیدنی گردشگری این کشور جلب شده است.

این روزنامه به نقل از یک آژانس مسافرتی مشترک در لندن و فیلادلفیا علام کرده است که از مدتها قبل شاهد رشد ۳۰ درصدی در شمار متقاضیان سفر به ایران بوده است و در ادامه می‌نویسد: دولت روحانی طرح هایی را برای رونق صنعت گردشگری ایران در دست اجرا دارد که از جمله آن تسهیل در صدور ویزا برای گردشگران خارجی است.

گاردین نیز در مقاله‌ای به موضوع گردشگری در ایران پرداخت و مسجد امام اصفهان را در صدر فهرست ۴۰ باب از مهمترین اماکن گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده است.

این روزنامه با اشاره به‌ توافق هسته ای ایران با غرب واینکه هیچ مقطعی برای غربی ها بهتر از زمان حاضر برای سفر به ایران نبوده است، می نویسد: با وجود گران بودن بهای بلیت این تورها، اما حتی برای سال ۲۰۱۵ هم تقاضا برای سفر به ایران ذخیره شده است. بیشترین جاذبه های گردشگری ایران که مورد تقاضای مسافران غربی است تخت جمشید، شهر تاریخی اصفهان، تهران، شیراز، رشته کوههای زاگرس و دره سرسبز ˈبواناتˈ در استان فارس بوده است.

دیلی تلگراف نیز با معرفی کردن ایران در فهرست ۲۰ مکان دیدنی گردشگری جهان برای سال ۲۰۱۴ می نویسد: ایران که روزگاری در محور شرارت گنجانده شده بود، احتمالا امسال درهای افتخارات تاریخی و جاذبه های دیدنی خود را به روی گردشگران غربی می گشاید.

به نوشته این روزنامه یکی از هیجان انگیزترین و غیرعادی ترین سفرهای سال، سفر با قطار از «گولدن ایگل» بوداپست تا مقصد ایران است که از سواحل استانبول عبور خواهد کرد.

لس آنجلس تایمز نیز گزارشی در همین زمینه دارد که از افزایش سفر گردشگران آمریکایی به ایران طی ماه های اخیر خبر داد و نوشت: آژانس های مسافرتی در آمریکا شاهد جهش سریع در میزان تمایل گردشگران برای سفر به ایران هستند.