رسانه

رسانه

مهمترین موضوعی که هفته گذشته رسانه‌های مکتوب بین‌المللی به آن پرداختند، توافق ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای تهران بود. این توافق واکنش‌ های مثبت و منفی در رسانه‌های مکتوب داشته است و تأثیر این توافق بر آینده خاورمیانه و درگیری مذهبی منطقه به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

گاردین

این روزنامه انگلیسی با اشاره به اینکه توافق تاریخی در ژنو پس از چند ماه نشست محرمانه بین مقامات ایرانی و آمریکایی محقق شد، می نویسد: این اتفاق نشان از گشایش بیشتر در روابط دو کشور ی دارد که بیشترین خصومت را در جهان دارند.این روزنامه آزادسازی بیش از ۴ میلیارد دلار از فروش نفت و تعلیق تحریم های مرتبط با مواد پتروشیمی، طلا و لوازم یدکی خودرو و هواپیما به ایران را از نتایج این موافقتنامه می‌داند.

گاردین بر این باور است که این توافق موجب تغییرات سیاسی در منطقه خواهد شد و تعدادی از کشورها را وادار خواهد کرد تا به تغییر موضع خود بپردازند ودر عین حال فرصت جدیدی را به وجود خواهد آورد که در گذشته در دسترس نبوده است.

از نظر این روزنامه اعتراض بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به موافقتنامه بین ایران و کشورهای ۵+۱ می تواند مخالفان داخل ایران را آرام کند و این امکان را در اختیار باراک اوباما قرار دارد که با اسراییل مواجه شود، اما از نظر این روزنامه اوباما باید کنگره و دیگران را قانع کند که اجازه دهند این توافق به ثمر نشیند و تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نکند.

گاردین هم چنین در سرمقاله خود نیز بر این باور است که آنچه در ژنو به دست آمد، بدون تردید یکی از بزرگترین موفقیت های سیاست خارجی اوباما و مهم ترین توافق بین آمریکا و ایران پس از انقلاب بوده است. از نظر این روزنامه اگر خصومت بین آمریکا و ایران پایان یابد، واشنگتن ناچار است تا بار دیگر روابط خود را با دوستانش در منطقه پی ریزی کند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: راه جایگزین پیشنهادی مخالفان این توافق آیا می تواند چیزی جز کشاندن خاورمیانه به یک جنگ دیگر باشد.

دیلی تلگراف

این روزنامه با اشاره به اینکه توانمندی های هسته ای ایران با توافق تاریخی که آمریکا با دشمن خود به عمل اورد به پایان رسیده است، می نویسد: آنچه که به دست آمد، نتیجه دیپلماسی بود که در اثر آن جهان از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود و لازم است که متحدان آمریکا همچون اسراییل نسبت به نگرانی هایی که در این زمینه دارند، پایان دهند.

این روزنامه با اشاره به پیشینه برنامه هسته ای ایران و پنهان کاری که در گذشته داشته است، می نویسد: لازم است که با تهران در ارتباط با برنامه هسته ای با احتیاط برخورد شود.

ایندپندنت

به باور این روزنامه توافق اولیه که در مورد برنامه هسته ای ایران حاصل شده است، تاثیر دراز مدتی بر خاورمیانه خواهد داشت که از آن جمله جلوگیری از جنگ جدید در خاورمیانه است. این روزنامه می نویسد:این توافق آغاز خوبی است که نشان از آن دارد جنگ سرد بین غرب و ایران به پایان خود نزدیک شده است.

از نظر فیسک این توافق ثابت می کند که غرب درگیر جنگ با تهران نمی شود و تمایل ندارد که در آینده دور به اقدام نظامی در منطقه دست بزند.

این روزنامه هم چنین نسبت به نتایج وخیمی که توافق ایران و کشورهای ۵+۱ به همراه خواهد داشت، هشدار می دهد و می نویسد: بین ناظران در مورد توافقی که پس از ۳۴ سال بین دشمنان حاصل شده است، اختلاف نظر وجود دارد.

این روزنامه یک ملاحظه تاریخی را نیز به پیش می کشد و آن موافقتنامه سایکس پیکو ۱۹۱۶ است که خاورمیانه را به وضعیت فعلی تقسیم کرد و مشکلات این تقسیم‌بندی هم چنان تا به امروز باقی‌مانده است.

این روزنامه در عین حال می نویسد: اسراییل از عمده ترین کشورهایی است که از این توافق زیان دیده است.

از نظر فریدمن نیز توافق ایران و غرب پس از معاهده کمپ دیوید در دهه هفتاد قرن گذشته اثر فوق العاده ای بر جای خواهد گذاشت.

لس آنجلس تایمز

این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان اینکه «روحانی ایران، گورباچف اتحاد جماهیر شوروی نیست» به مشابهت های مذاکرات کری با ایران و مذاکراتی که بین دولت ریگان و اتحاد جماهیر شوروی به عمل آمد، پرداخت و مقایسه انجام داد بین حسن روحانی رییس جمهور ایران و میخاییل گورباچف. و روابط آنان با آمریکا را می سنجد.

واشنگتن تایمز

این روزنامه به اختلاف بین باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست و زیر اسراییل بر سر برنامه هسته ای می پردازد و در این زمینه می نویسد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این توافق را گام نخست در راه از بین بردن سلاح هسته ای احتمالی میداند.

فایننشال تایمز

این روزنامه در مقاله ای با اشاره به اینکه هدف آمریکا، بازگرداندن ایران به جامعه بین‌المللی است، می نویسد: ایران در سال های گذشته بر آمریکا و متحدانش در سراسر خاورمیانه برتری یافته است. در سال ۲۰۰۳ پس از حمله به عراق،این گونه به نظر می رسید که ایران با آشفتگی به دنبال شرط بندی در هر مسابقه‌ای است.

نویسنده افزود: با گذشت ۱۰ سال از آن زمان، روشن شده است که تهران به چه خوبی به ویژه با تکیه بر سپاه قدس در یک بازی طولانی نقش ایفا کرده است. ایران در حال حاضر می‌تواند عراق را برای حمایت از سوریه ترغیب کند. در سوریه نقش ایران و حزب الله در تقویت دولت سوریه سرنوشت ساز بوده است.

فایننشال تایمز تاکید می کند: ایران خواستار به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک قدرت منطقه ای است.

روزنامه فاینانشیال تایمز هم چنین گفتگویی را با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داده است که وی در آن ابراز امیدواری کرده است، توافق نهایی میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ طی سال آینده محقق شود.

از نظر وی توافق اولیه، دشوارترین گام بوده است و گام‌ های بعدی می‌تواند ساده‌تر برداشته شود. این روزنامه می نویسد هاشمی رفسنجانی بر خلاف بسیاری از تحلیلگران که گام دوم توافق هسته‌ای را بسیار دشوارتر می‌دانند، موضعی خوش‌ بینانه‌ تر اتخاذ کرده است . از نظر وی مذاکره با آمریکا یک تابو بود. این تابو به سادگی قابل برطرف شدن نبود و بدون آمریکا هم مذاکرات پیش نمی‌رفت.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه با تاکید بر اینکه ایران قصد ساخت تسلیحات اتمی را ندارد، تهدیدات اسراییل برای اقدام نظامی را رد کرده و گفته است: اسراییل خیلی کوچک است؛ ماهی کوچک نمی‌ تواند ماهی بزرگ‌ تر از خودش را بخورد.

به نوشته فایننشال تایمز، آیت‌الله هاشمی در این مصاحبه ابراز امیدواری کرده است که اقتصاد ایران طی ۲ سال آینده وارد روند بهتری شود.

این روزنامه هم چنین گفتگوی با وزیر نفت ایران داشته است که در آن خبر داده است که وی ملاقات‌ هایی با شرکت‌ های اروپایی و آمریکایی داشته و از آنها دعوت کرده تا به ایران بازگردند.

وی در این گفتگو با اشاره به اینکه این توافق‌ باعث رفع تحریم‌های روانی می‌شود، می گوید: «با انقلابی که در زمینه بهره‌برداری از منابع گاز لایه‌های رسی پدید آمده فرصت‌های خیلی بیشتری برای ما حاصل شده‌ است.»

وی در ادامه افزود که «ایران برای جذب سرمایه‌گذاری ناگزیر است با کشورهای دیگری که امتیازات بسیار جذاب تری دارند رقابت کند».

این روزنامه هم چنین اظهارات «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه را نقد می‌کند که در آن گفته است: این توافق به دلیل تغییر رویکرد غرب در منطقه است و به نتیجه رسیدن این نشست، نشان داد که همه طرف‌ها با وجود پیچیده بودن این پرونده خواستار ایجاد راهکار سیاسی برای آن بودند.

تایمز

در مقاله ای با عنوان برندگان و بازندگان توافق و با اشاره به آنکه اسراییل به وضوح از بزرگترین بازندگان توافق هسته ای ایران است، می نویسد: با امضای این موافقتنامه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل قادر نخواهد بود به ایران حمله کند.