رسانه

رسانه

تحولات اقتصادی و علاقمندی شرکت های بین‌المللی برای بازگشت به بازار ایران و آماده سازی لایحه های تلافی جویانه مرتبط با توافق ژنو در آمریکا و ایران توسط شماری از نمایندگان کنگره آمریکا و مجلس ایران مورد توجه رسانه‌ های مکتوب بین‌المللی بوده است.

فاینانشال تایمز

این روزنامه در مقاله ای با اشاره به اینکه اصلاح طلبان برای ایجاد تغییرات در ایران به کمک غرب نیاز دارند، می نویسد: در سال‌ های اخیر به اصلاح طلبان به عنوان بازنده بزرگ برخورد اسلام گرایان و قدرت‌های جهانی نگاه می شد، اما خوشبختانه این دیدگاه در چند ماه گذشته که شاهد توافق هسته ای ایران و و پنج قدرت جهانی بودیم، تغییر پیدا کرده است.

این روزنامه می افزاید: اصلاح طلبان آگاهی دارند که رئیس جمهور جدید ایران با وجود حضورش در دولت اصلاحات، هیچ‌گاه بخشی از اصلاح طلبان نبوده است و هم چنین این درایت را دارند که تندروهای ایران در انتظار شکست روحانی هستند تا حملات خود را به وی آغاز کنند.

فاینانشال تایمز می‌نویسد: توافق ژنو فرصت لازم را به روحانی داد تا آن را عادلانه بخواند و در صورتی که این توافق به دلیل مواضع کنگره با شکست مواجه شود، در این صورت انگشت اتهام به سمت اصلاح طلبان نشانه خواهد رفت که موجب گمراهی رهبر ایران در مورد نیت آمریکایی ها شده اند.

این روزنامه در مقاله دیگری از اشتیاق صنایع خودروسازی فرانسه برای بازگشت به بازار جذاب خود در ایران سخن می‌گوید و در این زمینه می نویسد: پیش از اعمال تحریم ها در سال ۲۰۱۲، شرکت رنو نزدیک به ۱۰۰ هزار اتومبیل در سال در ایران به فروش می‌رساند، اما پس از گنجانده شدن صنعت خودروسازی در تحریم‌های جدید علیه تهران، این شرکت ناچار شد حدود ۲۰۰ میلیون یورو از پول‌ های خود را در حساب‌های بانکی این کشور رها کند.

فاینانشال تایمز با اشاره به اینکه رنو امیدوار است که بخش بزرگی از سهام بازار خودروی ایران را که زمانی در اختیار خود داشت به دست بیاورد، می نویسد: شرکت‌های خودروسازی به همراه برخی از شرکت‌های داروسازی و بخش‌های پزشکی و کشاورزی به بازار های جدید ایران چشم دوخته‌اند.

این روزنامه از آمادگی پژو سیتروئن، خودروساز فرانسوی رقیب شرکت رنو به بازار ایران که زمانی دومین بازار بزرگ خودرو این شرکت پس از فرانسه بود، به نقل از رییس امور مالی پژو، می نویسد: سال گذشته تحریم‌ها منجر به کاهش ده میلیون یورویی درآمد این شرکت شده است.

شیکاگو تریبیون

این روزنامه یادداشت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را در یک روزنامه آلمانی که در آن از تمایل در بهبود روابط دوجانبه اش با آمریکا و سایر قدرت های غربی سخن گفته بود، دستمایه مقاله‌ای کرده است و در این زمینه می نویسد: دولتمردان ایران مدت ها بود که از بیان این تعبیر خودداری می کردند و از گفتن آن ابا داشتند.

این روزنامه با طرح فرازهایی از یادداشت حسن روحانی می نویسد: عملگرایی دیپلماتیک روحانی تا کنون نتایج خوبی داشته است. زمانی که برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، با باراک اوباما تماس تلفنی تاریخی برقرار کرد. این اولین بار بود که روسای جمهور دو کشور بعد از سه دهه با هم گفتگو کردند.

واشنگتن پست

این روزنامه در مقاله‌ای سخن ازسالیوان یک مقام آمریکایی به میان می‌آورد که وظیفه گفتگو با مقامات ایرانی به طور پنهانی و به دور از چشم رسانه‌ها گفتگو می‌ کرد.

به نوشته این روزنامه سالیوان در سفر های رسمی خارجی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به منظور گفتگو با ایرانی‌ها به ناگاه ناپدید می‌ شد و پس از چند روز بار دیگر به هیئت می پیوست.

این روزنامه می نویسد: مقامات ارشد دولت آمریکا به آسوشیتد پرس گفتند که سالیوان و مقامات دیگر، پنج دیدار پنهانی با مقامات ایرانی داشته‌اند تا راه را برای توافق هسته‌ای اولیه با ایران هموار کنند.

از نظر این روزنامه این نوع دیپلماسی حتی برای یک کهنه‌ دیپلمات هم دشوار است، می نویسد: تماس‌ های سالیوان با ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۲ و اوایل ۲۰۱۳ معطوف به این بود که آیا آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها می‌توانند در یک اتاق با هم بنشینند یا نه. اما با انتخاب روحانی دیدارها تبدیل به مباحثات سازنده در مورد برنامه هسته‌ای ایران شد.

این روزنامه در مقاله‌ دیگری به بررسی وضعیت اقتصادی ایران پرداخته است و با اشاره به تحریم‌های فلج کننده علیه تهران، می نویسد: اقتصاد به سختی پیش رفته است و بازرگانان راه‌ های نبوغ آمیزی برای دور زدن موانع قانونی پیدا می‌کنند.

واشنگتن پست با عنوان کردن اینکه ایرانی‌ها اعتقاد دارند اگر کشور منزوی نبود اقتصاد آنها شکوفا می‌ شد به طرح نمونه‌هایی از فشار بر طبقه متوسط همچون اجاره آپارتمان و هزینه مواد غذایی می‌پردازد و در این زمینه می نویسد: معمولا هم شوهر و هم زن باید هر دو، و اغلب در دو شغل، کار کنند تا بتوانند از پس مخارج زندگی بر آیند.

این روزنامه می افزاید:تعدادی از اقتصاد دانان می‌گویند اگر روحانی بتواند با غرب به توافق برسد، رشد اقتصادی پس از سال ۲۰۱۵ به ۱۰ درصد خواهد رسید.

واشنگتن پست هم چنین با اشاره به اینکه اشتباه است که مقاومت کششی اقتصاد ایران را دست کم گرفت، می نویسد: ایران کشوری است که از هشت سال جنگ خونین با عراق جان سالم به‌ در برده است.

اویل‌ اندگاز

این نشریه با اشاره به آنکه نظر اکثریت متخصصان آن است که حداقل در ۶ ماه آینده تغییر جدی در تولیدات نفتی ایران رخ نخواهد داد اما ۶ ماه پس از آن قضیه کاملا متفاوت خواهد شد، به نقل از موسسه اس وی پی اینترنشنال می نویسد: بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در تلاش است تا میزان تولید نفت را به ۴ میلیون بشکه در روز و تولیدات گازی پارس جنوبی را تا ۱۱۵ میلیارد متر مکعب در روز افزایش دهد و تولیدات نفتی و پتروشیمی را در اولویت توجه قرار دهد.

این نشریه دیدگاه بیژن خواجه پور شریک مدیریتی موسسه آتیه اینترنشنال را نیز منعکس می‌کند که سرمایه گذاری های سنگین ایران در پالایشگاه های جدید و در صنایعی که وابستگی بیشتری به گاز دارند، ایران را قادر می‌سازد تا در سال ۲۰۱۶ صادرات نفتی کمتر و صادرات گازی و فراوده های نفتی بیشتری خواهد داشت.

نیویورک تایمز

این روزنامه یک آگهی تبلیغاتی به چاپ رسانده است که در آن ایلای ویزل، برنده جایزه نوبل از رئیس جمهور آمریکا اوباما و کنگره در خواست کرده تا به عنوان شرایط ادامه مذاکرات، خواستار از بین بردن کامل زیر ساخت‌های هسته‌ای ایران و عدم انکار هولوکاست شوند.

ایلای ویزل در این آگهی تبلیغاتی با تاکید بر اینکه ایران نباید هسته ای بماند، آورده است: تحریم ها هزینه های اقتصادی وحشتناکی به دوش مردم ایران گذاشت و تحریم همان چیزی است که رژیم ایران را به پای میز مذاکره کشاند.

لس آنجلس تایمز

این روزنامه در مقاله‌ای از امضای لایحه تلافی جویانه نمایندگان مجلس ایران خبر می‌دهد و می‌نویسد: به موجب این لایحه درصد غنی سازی اورانیوم از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد می‌رسد و از سر گیری ساخت راکتور آب سنگین اراک نیز در آن مطرح شده است.

لس آنجلس تایمز با اشاره به اینکه شماری از طرفداران تحریم در آمریکا معتقدند که این تهدید توخالی است، می نویسد: این لایحه نشانه ای دیگر از وجود تنش بین دو طرف است.

العرب

این روزنامه چاپ لندن با اشاره به اینکه ایران و آمریکا با جدیت به سمت عادی سازی روابط با یکدیگر گام برداشته اند، می نویسد: ایران بر آنست تا با این اقدام ضمن خروج از انزوای بین المللی از تحریم های اعمال شده علیه خود بکاهد و امریکا نیز با آغاز دور تازه ای از همکاری ها با ایران قصد دارد از بسیاری از مسائل بغرنج و تنش زایی که در منطقه با آنها دست به گریبان است، رهایی یابد.

از نظر این روزنامه تهدید باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به وتوی هر گونه تحریم جدید علیه ایران در این روند قابل ارزیابی است.

العرب به نقل از مقام های عالی رتبه ایرانی، نوشته است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در آخرین تماس تلفنی خود با جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به او گفته است که در شورای عالی امنیت ملی ایران به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و با حمایت رهبر انقلاب ایران توافقی حاصل شده است تا توافقات ژنو به طور کامل اجرا شود.