رسانه ها

رسانه ها

هر چند ایران در هفته گذشته نوروز و سال جدید را پشت سر گذاشت اما هم چنان رویداد هایی همچون برنامه هسته ای ایران در سایه روابط پر تنش آمریکا و روسیه بر سر بحران کریمه، ربودن مرزداران ایرانی توسط جیش العدل، وضعیت اقتصادی ایران از جمله افزایش فروش نفت ایران به میزانی بالاتر از توافق ژنو، ابراز نگرانی و نارضایتی نمایندگان پارلمان بریتانیا از فشار آمریکا بر بانک های بریتانیایی در جلوگیری از فعالیت‌ های بازرگانی شرکت های آن کشور با ایران و سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به افغانستان در رسانه های مکتوب جهان بازتاب داشت.

فاینانشال تایمز

این روزنامه در مقاله ای به بررسی رویکرد روسیه در برابر برنامه هسته ای ایران پرداخته است و به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی در این زمینه می نویسد: مسکو به هسته ای شدن ایران و یا شدت گرفتن تنش ها در منطقه خلیج فارس علاقمند نیست، بلکه با در نظر گرفتن منافع خود و نه آمریکا در این مذاکرات حضور پیدا می کند.

این روزنامه در ادامه نظر رابرت آینهورن، مذاکره کننده سابق آمریکا با ایران را نقل می‌کند که بر این باور است که شاید در ظاهر دلیلی وجود نداشته باشد که روس ها بخواهند روند مذاکرات هسته ای با ایران را تضعیف کنند، اما به طور کلی نمی توان بر هزینه هایی که ولادیمیر پوتین قادر به ایجاد آن است، حساب کرد.

این روزنامه در ادامه با طرح این پرسش که روسیه تا چه اندازه می تواند به منافع غرب در خاورمیانه آسیب بزند؟، می نویسد: ضربه زدن به مذاکرات هسته ای با ایران بی ثمر خواهد بود. اما در عین حال مسکو می تواند قدرت چانه زنی غرب در مذاکرات هسته ای با ایران را تضعیف کند. این یکی از کارت هایی است که روس ها در اختیار دارند.

این روزنامه می افزاید: روس ها کارت سیستم پیشرفته ضد هوایی S300 را نیز دارند که می توانند آن را در این بازی به کار ببرند و از این طریق توانایی اسراییل در حمله به تاسیسات هسته ای ایران را کاهش دهند.

فاینانشال تایمز هم چنین به نقل از کلیف کاپچان، تحلیلگر گروه اوراسیا می نویسد: روس ها می توانند نظام اعمال تحریم ها علیه ایران را تضعیف کنند و برای نمونه مسکو می تواند به بانک ها برای از سرگیری مبادلات مالی با تهران چراغ سبز نشان دهد یا قرارداد های تجاری خود را به ایران احیا کند.

دیدگاه مارک فیتزپاتریک که کارشناس منع تکثیر سلاح های هسته ای نیز این است که شکستن تحریم نفتی علیه ایران می تواند چین و دیگر مشتریان نفتی ایران را ترغیب کند تا تحریم های اعمال شده علیه ایران را نادیده بگیرند و ایران نیز انگیزه بیشتری برای پافشاری بر مواضع سخت گیرانه خود پیدا کند.

این روزنامه در مقاله دیگری با عنوان آمریکا، بانک های انگلیسی را که با ایران تجارت قانونی می کنند، تحت فشار قرار می‌دهد، نارضایتی نمایندگان پارلمان انگلیس را از این رویه آمریکا و جلوگیری از فعالیت های بازرگانی شرکت های آن کشور با ایران بازتاب می دهد.

جو پارکر سردبیر سیاسی در این مقاله با اشاره به اینکه صادرات آمریکا به ایران در حال افزایش است و با ارایه ارقام افزایش صادرات آمریکا به ایران و کاهش صادرات انگلیس به ایران می نویسد: نمایندگان مجلس انگلیس معتقدند، آمریکا با تهدید استفاده از قانون فرا کشوری، شرکت های انگلیسی را از انجام معاملات قانونی صادرات مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی باز می دارد.

جک استراوا وزیر پیشین امور خارجه انگلیس و نورمن لامنت وزیر خزانه داری انگلیس ادعا می‌کنند که این رفتار واشنگتن، حاکمیت بریتانیا را به طور مستقیم به چالش می کشد.

در این مقاله با اشاره به سخنان جک استراو که گفته است،کنگره و دولت آمریکا عکس این وضعیت را حتی برای یک لحظه هم تحمل نخواهد کرد، می نویسد: وی از ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا خواست که در برابر این رفتار آمریکا ایستادگی کند.

این روزنامه در ادامه می نویسد: این نگرانی ها در حالی مطرح می شوند که گزارش ها حاکی از اطمینان بخشی مقامات آمریکایی به شرکت های این کشور درباره عدم مواجه با هیج مجازاتی در صورت تجارت قانونی با ایران، هستند.

نیویورک تایمز

نیویورک تایمز در این مقاله با اشاره به اینکه ایران در حال ساخت نمونه ای از ناو هواپیما بر مانند ناو «نیمیتز»آمریکایی است، می نویسد: مقامات ایالات متحده می گویند، این ساخت و ساز تنها ارزش تبلیغاتی دارد.

به نوشته این روزنامه تحلیل گران اطلاعاتی در آغاز تابستان سال گذشته متوجه ساخت این کشتی شدند که شکل ناو «نیمیتز» آمریکا را دارد و شماره ی ۶۸ با رنگ سفید درست به مانند ناو آمریکایی روی آن دیده می شود.

این روزنامه به نقل از سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین می نویسد: این ناو توانایی انجام عملیات ندارد و یک کشتی باربری است و در عین حال افزود که نمی داند ایران با ساخت این کشتی به دنبال چیست.

این روزنامه می افزاید:تحلیل گران نیروی دریایی و جاسوسی آمریکا می گویند که این کشتی می تواند در صورت به مشکل بر خوردن مذاکرات، توسط ایران به آب انداخته شود و سپس منفجر شود، تا از آن فیلمبرداری شود و استفاده تبلیغاتی از آن کنند.

گاردین

این روزنامه نیز با پرداختن به موضوع ساخت نمونه ای از ناو هواپیما بر «نیمیتز» در نزدیکی سواحل ایران، می نویسد:رسانه های ایران عنوان داشته‌اند کشتی که مورد توجه قرار گرفته است، تنها برای صحنه‌ های یک فیلم ساخته شده است.

این روزنامه با اشاره به مقاله نیویورک تایمز که در آن به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا نوشته بود که ایران با هدف تبلیغاتی به دنبال به آب انداختن و نابودی آن است، می نویسد: ماهواره ها از چگونگی بر آمدن ناو نیمیتز از کارخانه کشتی سازی گچین در نزدیکی بندر عباس تصویر برداری کرده بودند.

این روزنامه به نقل از رسانه های ایران می نویسد: این کشتی بخشی از دکور فیلمی است که نادر طالب زاده کارگردان ایرانی قرار است در فیلمی مرتبط با سرنگونی هواپیمای مسافر بری ایرانی در سال ۱۹۸۸ از آن استفاده کند.

ایران در چند روز آغازین پرداختن به این خبر هیچ واکنشی نداد و پس از گمانه زنی های متفاوت رسانه‌ها در مورد انگیزه‌های ساخت این کشتی، سرانجام از طریق شبکه عربی زبان العالم به آن واکنش نشان داد و هدف از ساخت آن را بیان کرد.

واشنگتن پست

این روزنامه در گزارش سفر حسن روحانی به افغانستان، خواسته وی برای ایجاد وحدت منطقه ای را مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه سفر روحانی به کابل در زمانی حساس برای افغانستان انجام می شود، می نویسد: انتخابات ملی کشور در دو هفته آینده برگزار خواهد شد و بخش اعظم نیروهای آمریکایی و متحدان آن در پایان سال جاری از این کشور عقب نشینی خواهند کرد.

این روزنامه می افزاید با زوال نفوذ کشورهای غربی در افغانستان، ایران، پاکستان،تاجیکستان و دیگر کشورها به دنبال آن هستند تا این خلاء نفوذ را پر کنند.

این روزنامه هم چنین در مقاله دیگری به موضوع ربودن پنج سرباز ایرانی پرداخته و عنوان “ایران از پاکستان خواست سربازان به گروگان گرفته شده را آزاد کند” برای گزارش خود انتخاب کرده است.

این روزنامه با اشاره به تماس تلفنی رئیس جمهور ایران با نخست وزیر پاکستان، می نویسد: حسن روحانی در تماس تلفنی خود به نواز شریف گفت که با تشکیل کمیته مشترک انتظار داشتیم که مقامات پاکستانی اقدام جدی برای آزادی سربازانی که به گروگان گرفته شده اند، به عمل آورد.