رسانه

رسانه

پرداخت غرامت از طریق فروش آسمان خراش متعلق به بنیاد علوی به خانواده های آسیب دیده از حملاتی که با همکاری ایران صورت گرفته است، بحث در مورد پرونده قصاص ریحانه جباری و ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ از جمله رویدادهایی بود که در رسانه‌ های مکتوب بین‌المللی انعکاس داشت.

نیویورک پست

این روزنامه مقاله خود را به رای دادگاه آمریکا در مورد فروش اموال ایران و پرداخت غرامت از محل آن اختصاص داده است و در این زمینه می نویسد: دولت آمریکا پذیرفته است که از محل فروش یک آسمان‌خراش منهتن متعلق به ایران، به خانواده‌هایی که از حملاتی که با حمایت جمهوری اسلامی صورت گرفته، غرامت پرداخت کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه مالک عمده این آسمان‌خراش بنیاد علوی، یک سازمان غیرانتفاعی، است که به ترویج فرهنگ اسلامی و زبان فارسی می‌پردازد، می نویسد: در دعوی سال ۲۰۰۹، دفتر دادستان منهتن ادعا کرد که بنیاد علوی تحت کنترل دولت ایران است و دو مالک عمده آن، شرکت آسا و شرکت آسا با مسئولیت محدود، شرکت‌های ویترینی با حمایت بانک ملی ایران هستند.

نیویورک پست می افزاید: پریت‌بهارا، دادستان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «با این توافق، گام مهمی در جهت تکمیل آنچه بزرگترین شکایت علیه تروریسم خواهد بود، برداشته‌ایم و برای قربانیان تروریسم جبران خسارت قابل‌توجهی فراهم خواهد شد.»

با این حال این روزنامه می افزاید: فروش این ملک قطعی نیست و یکی از شاکیان خصوصی به این توافق نپیوسته است و بر اساس این توافق، دولت هزین ه‌های رسیدگی حقوقی و هزینه های فروش املاک ضبط شده و هزینه دادگاه‌ های آمریکا را کسب خواهد کرد.

تلگراف

این روزنامه مقاله‌ای را به پرونده ریحانه جباری که به دلیل قتل با حکم قصاص مواجه است، اختصاص داده است و در این زمینه می نویسد: یک قربانی تجاوز در ایران فرصت یافته به شرط تن دادن به شرایط فرزند مرد متجاوزی که توسط او کشته شده است، از چوبه دار بگریزد.

تلگراف با اشاره به جزییات وقوع قتل و هشدار وکیل ریحانه که ممکن است موکلش در عرض چند هفته اعدام شود، می نویسد: «قانون جزای اسلامی ایران به خانواده مقتول اجازه می‌دهد تقاضای قصاص کنند، اما جلال، پسر سربندی گفته است، اگر جباری می‌خواهد زنده بماند باید حقیقت را در مورد اتفاقات بازگو کند و ما می‌توانیم او را ببخشیم.»

این روزنامه با اشاره به اینکه اظهارات فرزند مقتول چند روز پس از آن بیان می شود که یک جوان دیگر محکوم به اعدام، با بخشایش خانواده قربانی، از طناب دار گریخت، می نویسد: «به گفته سازمان ملل از آغاز سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۷۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.»

این روزنامه می افزاید: پرونده جباری باعث محکومیت داخلی و بین‌المللی شده و بازیگران و شخصیت‌های مشهور ایرانی درخواست کرده‌اند در اعدام او تجدیدنظر شود.

این روزنامه در مقاله دیگری مقاله مشاور دولت آمریکا را منعکس می‌کند که در آن با اشاره به اینکه واشنگتن می خواهد به هر بهایی با ایران توافق کند، از تغییر راهبرد دولت امریکا درباره برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و بیان داشته است که اوباما «برچیدن» برنامه هسته ای ایران را فراموش کرده است.

مارک دوبوویتز، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن و مشاور کنگره این کشور در امور تحریم های ایران در این مقاله با اشاره به اینکه «باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مایل نیست دیپلماسی اش را با پشتوانه نیروی نظامی همراه سازد و معتقد به توالی روشنی از تعامل است می نویسد: این تعامل دیپلماسی، تحریم، دیپلماسی بیشتر، شاید تحریم بیشتر، و فقط پس از آزمودن همه گزینه های صلح آمیز، احتمال توسل به زور مطرح می شود.

وی در این مقاله در مورد مذاکرات جاری ایران و ۱+۵ نیز می نویسد: «مقامات آمریکایی اکنون درباره امکان حصول یک قرارداد هسته ای نهایی قبل از تابستان سرشار از خوش بینی اند، قراردادی بر مبنای یک مصالحه فنی پیچیده که احتمالا به ایران اجازه می دهد عناصر اصلی برنامه هسته ای خود را حفظ کند.»

دوبوویتز در این مقاله به اختلافات درونی گروه ۱+۵ اشاره می‌کند و می نویسد: فرانسه که بدون شک مایل به دستیابی به یک توافق است، کمتر اطمینان دارد که یک چارچوب فنی بتواند چیزی را که در اصل یک مشکل راهبردی است، حل کند.

گاردین

این روزنامه ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین را منعکس کرده است و ضمن عنوان داشتن اینکه رهبران مخالفان حکومت ایران ادعا می‌کنند که مقامات اطلاعاتی و زندانبانان این کشور در یکی از بدنام‌ترین زندان‌های ایران خشونت شدیدی را علیه زندانیان سیاسی اعمال کرده اند، می نویسد: گفته می‌شود بین نگهبانان و زندانیان ناراضی از وضعیت بند ۳۵۰ اوین، که به افراد سیاسی اختصاص دارد، درگیری رخ داده است.

گاردین که گزارش خود را بر اساس منابع «کلمه» و «ایلنا» تنظیم کرده است، می نویسد: «بیش از ۳۰ زندانی زخمی شده‌اند و حداقل چهار نفر به خاطر خونریزی و شکستگی استخوان به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده‌اند و ۳۲ نفر را نیز به سلول انفرادی انتقال داده‌اند.»

این روزنامه هم چنین واکنش سازمان های بین‌المللی را به این رویداد مورد توجه قرار داده است و در این زمینه می نویسد: خبرنگاران بدون مرز “نقض شدید حقوق زندانیان سیاسی” را محکوم کرد و از ناوی پیلای، مامور عالی حقوق بشر سازمان ملل و احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ایران، خواست تا در مورد این رویداد تحقیق کنند.

گاردین هم چنین واکنش علی مطهری نماینده مجلس را به این رویداد بازتاب داده است و در این زمینه می نویسد:علی مطهری، از نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران که بارها در مورد وضعیت زندانیان سخن گفته می‌گوید، نگران گزارش‌ها است و این موضوع را به اطلاع وزیر دادگستری می‌رساند.

واشنگتن پست

این روزنامه مقاله‌ای را به گفتگو های ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای ایران اختصاص داده است و در این زمینه با اشاره به نزدیک شدن به مهلت شش‌ ماهه برای رسیدن به توافق جامع بر سر مسئله هسته‌ای ایران،می نویسد: طرفین می‌گویند، پیشرفت کند و ادامه‌ دار است اما هنوز توافقی صورت نپذیرفت است.

واشنگتن پست، کاهش تهدید راکتور آب‌ سنگین اراک را یک نشانه دلگرم کننده دانسته است و در این زمینه می نویسد: در ماه دسامبر به نظر می‌رسید که اراک بتواند مذاکرات را به شکست بکشاند، اما طرفین مذاکره راه‌حل برد – برد سوق داده اند.

این روزنامه فرمول مصالحه اراک را نیز مورد اشاره قرار داده است و در این زمینه می نویسد: پیشنهاد شده که سوخت با غنی‌سازی پایین به راکتور تزریق شود و راکتور با قدرت کمتری کار کند.

این روزنامه هم چنین دیدگاه‌های مقامات نزدیک به مذاکرات را منعکس کرده‌اند و از جمله به این نکته اشاره کرده‌اند که با وجود اینکه ولادیمیر پوتین در اوکراین رفتار تهاجمی دارد، روسیه به ایفای نقش مثبت خود در مذاکرات ادامه می‌دهد.

این روزنامه با عنوان کردن اینکه مقامات آمریکا و اروپا اعتقاد داشتند که ممکن است که به یک مهلت شش ماهه دیگر نیاز باشد، اما حالا به نظر می‌رسد تمرکز بر همان مهلت اولیه باشد، می نویسد: به نظر می‌رسد هر دو طرف به مهلت شش ماهه‌ای که در توافق اولیه در ماه نوامبر تعیین شد پایبند هستند.

این روزنامه در پایان می نویسد: جزییات توافق احتمالی را می‌توان حدث زد اما هنوز در ایران انقلابی، اراده‌ای برای مصالحه وجود ندارد.