ایران در رسانه های جهان

ایران در رسانه های جهان

اما موضوعات دیگر چون گزارش دیده بان حقوق بشر در مورد رفتار ایران با افغان های ساکن در ایران و امید برای شکوفایی گردشگری در ایران از جمله موضوعاتی بود که از دید رسانه‌های مکتوب دور نماند.

گاردین

در مقاله این روزنامه با اشاره به موضع فرانسه در جریان مذاکرات هسته ای، می نویسد:در ایران دیگر انگلیس «شیطان کوچک» نیست بلکه فرانسه جایگزین آن شده است و ایرانی ها می گویند کار، کار فرانسوی ها است.

به نوشته گاردین، 
موضع فرانسه نه تنها از سوی جناح راست ایران محکوم شده است، بلکه اصلاح طلبان نیز به نکوهش آن پرداختند.

این روزنامه برای تایید این دیدگاه، بخشی از مقاله روزنامه اعتماد را که واکنش فرانسه را تعجب بر انگیز و ضربه به اتحاد گروه ۱+۵ خوانده بود و اقدام فرانسه را ناشی از انگیره های سیاسی خوانده بود،‌ منعکس کرده است.

گاردین با اشاره به نگرانی‌ کشورهای منطقه از توافق ایران با کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای به نقل از 
یک خبرنگار بین المللی در تهران می نویسد: ظریف بر صدد آن است که به زودی به کشورهای منطقه سفر کند.



این روزنامه در مقاله دیگری با عنوان «افغان ها در ایران مورد آزار قرار می گیرند» می نویسد:طبق گزارش دیده بان حقوق بشر، دولت ایران باعث جدایی خانواده های مهاجران افغان شده است و در تلاش برای کاستن تعداد آنهایی که از مرز وارد ایران شده اند، کودکان و بزرگسالان را وادار به کار اجباری می و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

به نوشته این روزنامه افغان ها یکی از بزرگ ترین جمعیت های مهاجر در دنیا هستند که بر اقتصاد ایران که سال ها با تحریم مواجه است، فشار می آورند.

این روزنامه به نقل از استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر می نویسد: ایران هزاران افغان را به کشوری بر می گرداند که خطر موجود در آن هم واقعی و هم جدی است. وی می گوید: افغانستان امروز خطرناک تر هم شده است و ایران نباید در حال حاضر اقدام به بازگرداندن افغان ها بکند.

گاردین می‌نویسد: در پنج سال گذشته، اقدام دولت ایران امکان اعتراض قانونی نسبت به اخراج از کشور را برای صدها هزار افغان ساکن ایران که ممکن است با بازگشت به افغانستان در معرض آزار و اذیت و یا آسیب جدی قرار داشته باشند از آنها سلب کرده است.

گاردین در مقاله دیگری با اشاره به اینکه روابط آمریکا با اسراییل به دلیل گفتگوهای صلح و ایران لطمه دیده است،می نویسد: نتانیاهو از یهودیان آمریکا خواسته است تا دولت اوباما را به چالش کشند. از دیدگاه این روزنامه این اقدامی نامناسب است.

این روزنامه به موارد اختلاف واشنگتن و تل آویو پرداخته و نمونه‌هایی را از جمله اظهارات کری وزیر امور خارجه آمریکا را منعکس کرده است که شکست در انجام گفتگو در مورد وضعیت نهایی روند صلح موجب انتفاضه سوم خواهد شد.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: روشن است که اسراییل که نسبت به آمریکا خیلی جدی‌ تر مورد تهدید هسته ای ایران است از موضع تندروانه در مقابل تهران استقبال می کند.

الاخبار

این روزنامه لبنانی شنیده های اسحاق بن حورین، خبرنگار روزنامه یدیعوت احرونوت از مقامات آمریکایی را منعکس کرده است و در این زمینه به نقل از وی می نویسد: مقام های کاخ سفید برای او روشن کرده اند که پیشنهاد اسراییل برای به زانو در آوردن ایران به هیچ وجه راه به جایی نمی برد و تنها بر مشکلات می افزاید. وی در ادامه می گوید: مقام های آمریکایی می گویند که پیشنهاد تحریمی که اسراییل بر آن پافشاری می‌ کند به جنگ و نه به راه حل برای برنامه هسته ای ایران منجر خواهد شد.

واشنگتن پست

این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان «آیا تاریخ مذاکرات گذشته تکرار می شود،» می نویسد: بنیامین نتانیاهو با وجود مخالفت دولت اوباما در حال لابی کردن در کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است.

به نوشته این روزنامه اوباما رئیس جمهور آمریکا با این روند مخالف است و بر این عقیده است، اگر کنگره تحریم‌های جدیدی وضع کند، می‌تواند مذاکرات را که در مرحله حیاتی خود قرار دارد، نابود کند.

در ادامه این مقاله آمده است که رهبر ایران ممکن است به این نتیجه برسد که تندروها به دنبال تغییر رژیم هستند و آمریکا نیز ممکن است گمان کند که ایرانی‌ها احتمال کنار کشیدن از مذاکرات را دارند و در ادامه به پیشرفت برنامه هسته ای خود ادامه دهند و هرگونه حمله نظامی آمریکا و اسرائیل را خنثی کنند.

از نظر نویسنده این مقاله سخت‌ترین مسئله می‌تواند تقاضای ایران، برای به رسمیت شناختن حق این کشور برای غنی‌سازی اورانیوم جهت مصارف صلح‌آمیز باشد. آمریکا اصرار دارد که ان‌پی‌تی چنین حقی را محفوظ نمی‌دارد. اما مذاکره‌کنندگان به ادبیاتی دست یافته‌اند که طی آن با حفظ وجهه ایران، غنی‌سازی نزدیک به درجه ساخت سلاح متوقف شود و غنی‌سازی برای مصارف غیرنظامی به صورت محدود انجام پذیرد.

واشنگتن پست در بخش دیگری این نکته را یاد آور می‌شود که در سال ۲۰۰۳ حسن روحانی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود و این کشور به غرب پیشنهاد محدود کردن برنامه خود را داد. در آن زمان ایران حدود ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت. آمریکا و اسرائیل پیشنهاد ایران را رد کردند و تصمیم گرفتند فشار بیشتری بیاورند. امروز ایران ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ دارد.حالا مقامات آمریکا می‌ترسند با اصرار نتانیاهو برای فشار بیشتر دوباره چنین چیزی تکرار شود.

واشنگتن پست در مقاله دیگری کاهش فعالیت های هسته ای ایران را که در گزارش آژانس بین المللی هسته ای را مورد اشاره قرار می دهد و در این زمینه می نویسد: یافته های جدید موضع دولت اوباما را که به دیگر رهبران عمده جهانی برای دستیابی به یک توافق دایمی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران پیوسته است، تقویت می کند.

شیکاگو تریبون

این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان «مذاکرات یک فرصت واقعی است» و با اشاره به اظهارت پوتین رئیس جمهور روسیه که برای توافق هسته‌ای فرصتی واقعی وجود دارد، می نویسد: «روسیه، یکی از شش قدرت جهانی، در حال مذاکره در مورد پیشنهادی است که در قبال تعلیق بخشی از برنامه هسته‌ای، که بسیاری از کشورهای غربی بیم آن دارند به دنبال مقاصد نظامی باشد، تحریم‌ها علیه ایران را کاهش می‌دهد.»

شیکاگو تریبیون می نویسد:اولین قدمی که کشورهای غربی می‌خواهند ایران در هرگونه توافقی بردارد این است که غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف و اورانیوم را فقط تا ۵/۳ درصد غنی‌سازی کند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که ایران برای انجام هر دو آمادگی دارد.

لاوروف می‌گوید: “اقداماتی که ایران آماده انجام آن است بسیار بنیادین و واقعی و در جهت خواسته‌های جامعه بین‌المللی است و با سرعتی بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت انجام می شود. این شامل تعلیق غنی‌سازی بالای ۵ درصد و محدود کردن غنی‌سازی ۵ درصدی در درون پارامترهای مشخص است.”

به نوشته این روزنامه، روسیه که اولین تاسیسات انرژی هسته‌ای ایران را ساخته است از خواست ایران برای به رسمیت شناخته شدن حقش برای غنی‌سازی اورانیوم دفاع می‌کند و با هرگونه تحریم‌های اضافی مخالف است.

دیلی تلگراف

این روزنامه نیز خوشبینی روسیه را در مورد اینکه یک توافق تاریخی بر سر برنامه هسته ای ایران بین تهران و کشورهای ۱+۵ وجود دارد، تکرار کرده و اظهارت سرگی لاوروف را که گفته است ایران و گروه ۱+۵ درای بخت عالی برای توافق بر سر اولین مرحله حل منازعه هستند، منعکس کرده است و در این زمینه می نویسد: اظهارات وزیر امور خارجه روسیه زمینه مناسبتری را برای پیشبرد دومین دور گفتگو های هسته ای فراهم کرده است. این روزنامه در ادامه می نویسد: مقامات عالیرتبه کاخ سفید خوشبینی لاورف را منعکس کردند و به روزنامه نیویورک تایمز گفتند همه طرف ها به یک توافق نزدیک شده اند.

فاینانشیال تایمز

این روزنامه در مقاله‌ای به گردشگری در ایران از زبان یک جهانگرد آلمانی و اطلاعات و آمار انتشار یافته در این زمینه پرداخته است و در این زمینه می نویسد: ایران، دارای آثار باستانی باور نکردنی است و گنجینه‌ای از معماری قرون وسطی و پیش از اسلام را در خود جای داده است. امید زیادی وجود دارد که این کشور با تنش‌زدایی سیاسی بتواند دوباره اقدام به جذب گردشگران کند.به گفته‌ یک مقام ارشد سازمان گردشگری ایران، یک میلیون خارجی در طول دو ماه تا پایان ۲۲ اکتبر از این کشور بازدید کرده‌اند که ۳۵ درصد افزایش نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته داشته است. این روزنامه در ادامه می نویسد: اقداماتی در جریان است تا این مساله برای گردشگران آسان‌تر شود. سازمان گردشگری ایران می‌گوید مراحل صدور ویزا آسان‌تر خواهد شد. اغلب توریست‌ها می‌توانند برای ویزای دو هفته‌ای درخواست دهند که در بدو ورود به ایران و دیگر شهرهای بزرگ حدود ۷۰ دلار هزینه خواهد داشت.