رسانه

رسانه

آغاز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای توافق جامع بر سر برنامه هسته ای از مهمترین رویدادهای ایران بود که مورد توجه رسانه‌های مکتوب بین‌المللی قرار گرفت.

گاردین

این روزنامه در مقاله‌ای به آغاز مذاکرات جامع بین ایران و گروه ۱+۵ پرداخته بود و در آن با اشاره به دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین باور ظریف را مبنی بر اینکه توان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد، نقل می کند.

این روزنامه با طرح این نکته که این اولین دیدار در این سطح دیپلماتیک از بعد از تصویب توافقنامه ژنو در ماه نوامبر است و با اشاره به اظهارات یک مقام آمریکایی که از پیچیدگی مذاکرات سخن گفته بود به نقل از وی می نویسد: با وجود مخاطرات و جزییات فراوان باید جامعه بین المللی را از اراده ای که برای بدست آمدن نتیجه وجود دارد، مطمئن کرد.

این روزنامه هم چنین دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه ای را منعکس کرده است که ایران ضمن پایبندی بر تعهداتش در توافقنامه موقت، پیش بینی می کند که این مذاکرات برای رسیدن به نتیجه با شکست مواجه خواهد شد.

گاردین هم چنین اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل را نیز دور از نظر نداشته و حملات لفظی اش را به ایران بازتاب داده است و به نقل از وی نوشته است: “همه گول لبخند ایران را خورده اند. اما ایران معتدل، یک افسانه است.”

وی گفت که قبل از مذاکرات اتمی با رئیس جمهور و وزیر امورخارجه اتریش دیدار خواهد کرد و افزود: “آنچه برای ما مهم است رسیدن به توافق نهایی است که بر اساس شناخته شدن حقوق و به نفع مردم ایران باشد.”

این روزنامه هم چنین به این نکته اشاره دارد که حمایت آیت الله خامنه ای از توافقنامه موقت و مذاکرات پیش رو، جایی برای مخالفت جدی تندرو ها باقی نمی گذارد. اما او که نه بطور قطعی از توافقنامه حمایت کرده است و نه بطور قطعی با آن مخالف می کند، گوشه امنی برای خود درست کرده است.

هم چنین حمید بابایی، یکی از دیپلمات های ارشد ایران، در مقاله‌ای در این روزنامه ضمن اشاره به اینکه ایران و کشورهای ۱+۵ می‌توانند ظرف شش ماه به توافق فراگیر هسته ای دست یابند به راست گرایان آمریکایی در مورد اخلال در روند دستیابی به توافق که به گفته وی در گذشته رخ داده است، هشدار داد.

وی می نویسد: اگر اراده لازم وجود داشته باشد، این داستان ممکن است پایانی شاد برای همه داشته باشد.

آمریکا، انگلیس و دیگر کشور های غربی از دیر باز این سوء ظن را داشته اند که ایران یک برنامه سری را که هدفش تولید سلاح هسته ای است پیش می برد، سوء ظنی که بر اثر چند گزارش غیر قطعی توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای برانگیخته شده است.

گاردین با اشاره به اینکه تصور می شود اجازه انتشار این مطالب توسط محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به بابایی داده شده است، به نقل از وی می نویسد: تنها دلیل ایران برای شروع برنامه هسته ای بومی مربوط به غنی سازی اورانیوم، محدودیت های نامشروع بین المللی ای بود که از واردات سوخت هسته ای به ایران، از زمان انقلاب ایران در ۱۹۷۹میلادی، جلوگیری کرد.

گاردین در بخش دیگری از این مقاله با اشاره به اینکه اعتمادی که مردم ایران به چشم انداز های مذاکرات دارند، اعتمادی غیر معمول است و ممکن است تا حدودی ناشی از نبرد قدرتی باشد که در تهران جریان دارد، می نویسد: حالت خوش بینی فعلی ایران به طور حتم موجب به صدا در آمدن زنگ های هشدار در اسرائیل شده است، و این رژیم معتقد است دولت اوباما و متحدان آن فریب تهران را می خورند.

واشنگتن پست

ری تکیه در مقاله‌ای در این روزنامه با اشاره به اینکه روی کار آمدن یک پراگماتیست به عنوان رئیس جمهور ایران شاید ایران را مستعد یک مصالحه کرده باشد، می نویسد: تندروها هم چنان قدرت زیادی دارند و مذاکره کنندگان تواق نهایی نباید این تصور را داشته باشد که دشمن حالا دیگر به اندازه کافی دوست شده است.

وی در این یادداشت با اشاره به اینکه شماری از تحلیل گران با اصرار از واشنگتن می خواهند به دنبال راهکاری مصالحه ای باشد که بخش های مهم برنامه هسته ای ایران را از بین می برد، می نویسد: طبق این تفکر، درخواست های حداکثری، در بین متحدان غربی که رژیم تحریمی گسترده ای را علیه ایران اعمال کرده اند، شکاف می‌اندازد و در صورت افزایش فشارها، ممکن است ایران میز مذاکره را ترک کند و یک درگیری دیگر در خاورمیانه به راه بیفتد.

وی در این یادداشت با طرح این موضوع که گروهی معتقدند، خطوط قرمزی که مقامات ایرانی تعریف می کنند، قابل تغییر نیست، می نویسد: مذاکره کنندگان غربی اگر بر خروج ذخایر اورانیوم از ایران و برچیدن تاسیسات هسته ای تاکید نکنند، اقدام هوشمندانه ای انجام داده اند.

وی هم چنین تاکید میکند که هیچ راه حل دیگری برای مساله هسته ای ایران جز چارچوب مذاکره ای وجود ندارد.

هم چنین جنیفر روبین در مقاله‌ای در این روزنامه با انتقاد از دولت اوباما و یادآوری قول اوباما مبنی بر اینکه ظرف مدت شش ماه به یک توافق نهایی با ایرانیان می رسد، می نویسد: خوشبینی چندانی در مورد مذاکراتی که انتظار می رود یک سال به طول انجامد، وجود ندارد.

وی با اشاره اظهارات وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای متوقف کردن روند تصویب تحریم های جدید، بارها و بارها به اعضای کنگره توصیه می کرد که تنها به شش ماه زمان نیاز دارد، می نویسد: دولت اوباما مذاکرات را با تعهد کامل به اجرای قطعنامه سازمان ملل که ایران را از هرگونه غنی سازی منع می کند، آغاز کرد، اما این موضع تقریبا بدون هیچ امتیاز متقابلی به کنار گذاشته شد.

وی هم چنین در این مقاله با اشاره به اینکه تهران در حال حاضر در حال درو کردن محصول توافق موقتی است که تقریبا با اطمینان می توان گفت به هیچ نتیجه ای نمی رسد، می نویسد: در مقابل آمریکا فشارهای شدید بر ایران را در حالی کاهش داد که هیچ بخشی از برنامه هسته ای که نتوان به حالت اول بازگرداند را متوقف نکرده است.

تایمز

روزنامه تایمز در مقاله‌ای با عنوان لبخند روحانی می نویسد: با نزدیک شدن به مذاکرات باید هوشیارانه از افتادن در دام فریب بر حذر بود.

این روزنامه با اشاره به اینکه اگر ایران از هر گونه امکان ساخت بمب هسته ای به دور باشد، جهان جای امن تری خواهد بود، می نویسد: آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از سطح انتظارات نشست وین بین ایران و کشورهای ۱+۵ کاست و عنوان داشت این نشست هیچ نتیجه‌ای به بار نخواهد داد.

این روزنامه با طرح این موضوع که کشورهای طرف مذاکره ایران حق دارند که از فریب کاری ایران بر حذر باشند، می نویسد: روحانیون بر ایران حکومت می‌کنند و جاه طلبی های زیادی دارند و برنامه داخلی نظام بر این استوار است که از امنیت و ثبات کشور با استفاده از نیروهای امنیتی و رشد اقتصادی محافظت کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه باید دوره ای برای اعتماد سازی با ایران تعین شود، می نویسد: انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور امید گروه های معتدل در ایران و احترام بیشتر به حقوق بشر را افزایش می‌دهد

تایمز در مقاله دیگری در مورد مذاکرات هسته ای پیش‌بینی می‌کند که در دور جدید مذاکرات هسته ای، مذاکره کنندگان ایرانی به دنبال مانع تراشی در مذاکرات بر آیند.

این روزنامه با اشاره به سخنان رهبر ایران در مورد نتیجه مذاکرات می نویسد: سران کشورهای ۱+۵ به این مساله یقین دارند که با توجه به سخنان رهبری، نمایندگان ایرانی حاضر در وین به دنبال توافق هسته ای نهایی نخواهند بود و بیشتر تلاش خواهند کرد تا مانع تراشی کنند.

تایمز می افزاید: ایران به هرحال قصد دارد برنامه هسته ای خود را ادامه دهد، و مذاکرات را به زمانی بکشاند که در برنامه های هسته ای خود به نتیجه رسیده باشند و در نهایت امر نیز زمانی خود را برای توافق نهایی آماده می کنند، که هم غرب به تحریم ها بر ضد تهران پایان داده باشد و هم ایران به خواسته هسته‌ای خود دست یابد