ناوشکن جماران

ناوشکن جماران

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این کشور در ساخت انواع ناوشکن با قابلیت پرتاب موشک‌های اژدرافکن به خودکفایی رسیده است، گفت: «تمام تجهیزات دفاعی مورد نیاز نیروهای مسلح ایران با تلاش متخصصان داخلی ساخته می‌شود.»

به گزارش رسانه های ایران، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران که در جمع دانشجویان مجموعه شهید نامجو سخنرانی می کرد، ‌ایران را در ساخت انواع ناوشکن با قابلیت پرتاب موشک‌های اژدرافکن خودکفا خواند و گفت «تمام تجهیزات دفاعی مورد نیاز نیروهای مسلح ایران» از سوی متخصصان داخلی ساخته می‌شود.

سیاری خبر داد ایران ساخت انواع موشک‌های اژدرافکن، ناوشکن و زیردریایی به طور تمام در این کشور انجام می شود و یا روند ساخت آن ها در حال انجام است.

در زمان تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران، تهران ادعا کرده بود تحریم ها هیچ تاثیر منفی بر بخش دفاعی این کشور نداشته و نیروی دریایی حتی موفق شده تحریم ها را به فرصت بدل کند.

ایران در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ اولین کشتی جنگی کلاس موج ساخت این کشور به عنوان جماران را به آب های خلیج فارس انداخت. این کشی جنگی ظرفیت ۱۴۲۰ تن و سرعت ۳۰ گره دریایی دارد. دماوند دومین کشتی جنگی کلاس موج است که ایران قصد دارد در آینده نزدیک از آن رونمایی کند.

هفته گذشته دو ناو جنگی ایران که در سفری آموزشی عازم آبهای بین المللی و اقیانوس اطلس شده بودند، برای نخستین بار قرار شد پس از ورود به اقیانوس اطلس به نزدیکی مرزهای آبی آمریکا برسند.

دریادار افشین رضایی حداد، فرمانده ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ایران حضور این دو ناو در اقیانوس اطلس را پاسخی به حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس خواند.

یکی از مقام‌های پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا به رویترز گفته بود «بعید می‌داند» هدف این ناوها نزدیک شدن به مرزهای آبی آمریکا باشد و تاکید کرده است که «ناوهای کشورها آزادند در آب‌های بین المللی تردد کنند.»