بحرین و سودان به عربستان سعودی می پیوندند و روابط با ایران را قطع می کنند * امارات سطح مناسبات را کاهش می دهد * جلسه فوق العاده اتحادیه عرب برای محکومیت تجاوزات ایران * واشنگتن تعدی به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی را محکوم می کند… و از تحریم های احتمالی علیه تهران به علت موشک های بالستیک سخن می گوید

یوسف العبدان مدیر فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض در حال حمل فرزند یکی ار اعضای هیئت دیپلماتیک عربستان سعودی که پس از تصمیم عربستان به قطع روابط با ایران از این کشور بازگشتند – عکس از مشعل القدیر

یوسف العبدان مدیر فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض در حال حمل فرزند یکی ار اعضای هیئت دیپلماتیک عربستان سعودی که پس از تصمیم عربستان به قطع روابط با ایران از این کشور بازگشتند – عکس از مشعل القدیر

روز گذشته پس از آن که بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی با موضع عربستان سعودی برای قطع روابط دیپلماتیک با تهران در پی دخالت های آن در امور قضایی داخلی عربستان سعودی و اجازه دادن به تعدی بر سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد ابراز همبستگی کردند، انزوای سیاسی ایران بیشتر شد.

به طوری که بحرین و سودان روز گذشته تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کنند، و کشور امارات نیز سطح روابط دیپلماتیک را با این کشور کاهش داد.

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز جانشین ولیعهد و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی روز گذشته از سرهنگ طه حسین وزیر دولت و مدیر دفاتر ریاست جمهوری سودان تماسی تلفنی دریافت کرد، که در آن طه از تصمیم سودان برای اخراج سفیر و هیئت دیپلماتیک ایران از این کشور، و فراخوانی سفیر سودان از ایران تأکید کرد. طه به «الشرق الأوسط» گفت: «سودان امنیت عربستان سعودی را خط قرمز می داند و اجازه تجاوز به آن از هیچ طرفی را نمی دهد».

اتحادیه عرب نیز به نوبه خود تصمیم گرفت بنا به درخواست عربستان سعودی روز یکشنبه آینده جلسه ای فوق العاده برگزار کند و تجاوز ایران به سفارت و کنسولگری این کشور را محکوم کند.

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا تعدی به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران را محکوم کرد. در همین راستا سخنگوی کاخ سفید گفت که دولت به سوی اعمال تحریم علیه ایران به علت آزمایش موشک های بالستیک است، در صورتی که کارشناسان مالی تصمیم بگیرند که تحریم های مالی تأثیر بیشتری داشته باشد.

در سایه افزایش انتقادها از ایران، نماینده این کشور در سازمان ملل روز گذشته نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد فرستاد و در آن با ابراز تأسف دولت به علت تعدی به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی قول به عدم تکرار آن را داد.