مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران - عکس از ایرنا

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران – عکس از ایرنا

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخبار منتشرشده به نقل از محمدجواد ظریف مبنی بر اعلام شرط لغو تحریم های ایران در شورای امنیت برای همکاری این کشور با آمریکا در عراق «بی‌اساس» دانست.

شب پنج‌شنبه ، ۳۰ مرداد، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد چنین شرط و شروطی «طرح نشده و اخبار منتشره در این زمینه بی‌اساس است.»

پیش از این برخی خبرگزاری‌های ایران از جمله ایرنا و خبرگزاری مهر، به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گزارش داده بودند که «گروه ۱+۵ هنوز قطعنامه‌ای برای لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران تصویب نکرده است. اگر ما توافق کنیم که یک سری کارها در عراق انجام دهیم، طرف مقابل در مذاکرات نیز باید کارهایی در مقابل آن انجام دهد.»

این گزارش‌ها نشان از آن داشت که ظریف در برنامه زنده «شب آفتابی» که روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، از شبکه پنج تلویزیون ایران پخش شد از معامله همکاری در عراق با لغو همه تحریم های شورای امنیت علیه ایران سخن گفته بود.

اما ویدئوی سخنان وزیر امور خارجه ایران در برنامه «شب آفتابی» روی وب‌سایت یوتیوب منتشر شده است. بازبینی این ویدیو مشخص می کند که به احتمال قوی سخنان ظریف درباره «اراک» به اشتباه «عراق» شنیده است.

دقیقه ۲۸ ویدیو سخنان ظریف در رابطه با مذاکرات ۵+۱ و فعالیت های هسته ای در اراک است.

محمدجواد ظریف این سخنان را درباره مکانیسم لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران بیان می‌کند.

به دنبال تصرف بخش عمده‌ای از خاک عراق از سوی گروه دولت اسلامی عراق و شام، موسوم به داعش، گمتنه زنی هایی درباره احتمال همکاری ایران و کشورهای غربی از جمله آمریکا برای مقابله با این گروه منتشر شده است.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز از ایران خواسته‌اند تا در مبارزه با این گروه بسیار خشن با غرب همکاری کند.

فابیوس روز چهارشنبه ۲۹ مرداد، به یک کمیته پارلمانی فرانسه گفته بود که پاریس مایل است ایران، کشورهای عرب منطقه و نیز تمام اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به این «عملیات» بپیوندند.

کامرونروز یکشنبه ۲۶ مرداد، در مقاله ای در ساندی‌تلگراف نسبت به کافی نبودن واکنش‌ها به پیشروی‌ داعش هشدار داده و گفته است بریتانیا باید با کشورهای منطقه مثل ایران و عربستان در این زمینه همکاری کند.

در واکنش به این دعوت دعوت ها به همکاری، افخم گفته که «رایزنی‌ها» در این رابطه در جریان است. اما حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران، گفته است که «آمریکا و انگلیس اگر انگیزه‌ جدی در این زمینه دارند، بر اساس توافق‌نامه‌های دوجانبه خود با عراق و با هماهنگی بغداد، اقدام کنند.»