مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

در بحبوحه چالش هایی که درباره توافقات اخیر هسته ای بین ایران و کشورهای غربی پیش آمده است، از جمله اعمال تحریم های بیشتر از سوی آمریکا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است کشورش انتظار دارد که “بر اساس برنامه اقدام مشترک، یک روز برای اجرای تعهدات مشخص شود و در آن روز مشخص طرفین به اجرای تعهدات خود مبادرت کنند.”

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره بیانیه روز دوشنبه اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه بخشی از تحریم های ایران در صورت توقف غنی سازی ۲۰ درصد لغو خواهد شد و اینکه منظور از بخشی از تحریم ها چیست، گفت: تحریم هایی که در برنامه اقدام مشترک مد نظر بوده که در متن بیانیه اتحادیه اروپا نیز روشن است و ما هم انتظار داریم طرفین نسبت به پایبندی و حفظ تفاهمات گام بردارند.

افخم تصریح کرد: این مسئله نشان از آمادگی اتحادیه اروپا برای گام برداشتن در مسیر اول است که امیدواریم شاهد اقدامات عملی باشیم.

وزرای خارجه بلوک ۲۸ عضوی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در بیانیه ای از توافق ۲۴ نوامبر در ژنو حمایت کردند و آن را به عنوان نشانه ای از تعهد همه طرف ها برای اعتمادسازی و کاهش تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران توصیف کردند که مدت ها در انتظارش بودند.

وزرای اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کردند: «اجرای سریع اقدامات داوطلبانه توسط همه طرف ها در حال حاضر، کلیدی است.»

براساس این بیانیه، تحریم ها، پس از آنکه بازرسان آژانس انرژی اتمی اجرای اقدامات مرتبط با برنامه هسته ای توسط ایران را تایید کردند، به حالت تعلیق درمی آید.

در این میان معاون وزیر خارجه ایران قرار است روز سه شنبه مذاکراتی با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم چنین روز سه شنبه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه برداشت هایی که بر اساس این بیانیه ۱+۵ و آمریکایی ها دارند از برداشت ایران متفاوت است و منطبق با متن توافق نیست، جمهوری اسلامی ایران چطور می تواند این برداشت ها را یکسان کند و اگر قرار باشد ایران اقدامات را اجرایی کرده و آژانس تایید کند و سپس لغو تحریم ها صورت گیرد نیازمند یک زمان طولانی است، گفت: این مذاکرات انجام می شود که تفاهم بین طرفین صورت بگیرد.اعضای تیم مذاکره کننده ایران پیش از این بارها اعلام کرده اند که مذاکرات پیچیده است و مسیر دشواری داریم. دشواری مسیر این است که رسیدن به تفاهم کار مشکلی است.

افخم گفت: اینکه گفته ایم مسیر دشوار است بابت همین بخش هایی است که آرام آرام خود را نشان می دهد و سختی مذاکرات نیز در نزدیک کردن مواضع طرفین به یکدیگر در اصول مورد نظر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: این موضوع بخشی از مذاکرات کارشناسی بوده است. کارشناسان مسائل متعددی را مورد بحث قرار داده اند و یکی از موضوعات زمانبندی بوده است.

وی گفت: بر اساس برنامه اقدام مشترک انتظار داریم یک روز برای اجرا مشخص شود و در آن روز مشخص طرفین به اجرای تعهدات خود مبادرت کنند.

افخم افزود: این برداشتی است که ما داریم تا یک روز خاص برای شروع اقدامات در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت ایران با حمایت از ادامه مذاکرات گفت: آنچه مربوط به سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مذاکرات می‌شود، ادامه مذاکره و پایبندی به آن چیزی است که توافق کرده است.

علی‌اکبر ولایتی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مورد حواشی اخیر توافقنامه ژنو گفت: بدون تردید اگر طرف‌های مقابل از جمله آمریکا خلاف توافق عمل کنند، خود را در نظر جامعه بین‌الملل رسوا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه “قرار نبود تحریم‌های جدید اجرا شود”، تصریح کرد:‌ برخی اعضای ۱+۵ مثل روسیه به این اقدام (اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران) اعتراض کردند و مطمئناً برخی دیگر از کشورها هم همین نظر را دارند.