ادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه ایران - عکس از خبرگزاری مهر

ادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه ایران – عکس از خبرگزاری مهر

هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه ایران گفته است این کشور با سفر گزارشگران ویژه سازمان ملل موافقت کرده و در جریان برگزاری اجلاس اخیر حقوق بشر در ژنو آمادگی خود برای این کار را به اطلاع مقام‌های این سازمان رسانده است.

وی در گفتگو با خبرگزاری های تسنیم و فارس گفته است: «در دیدار با رئیس جدید شورای حقوق بشر، ایران آمادگی خود را برای پذیرش گزارشگران منصف اعلام کرد و قرار شد در دو مورد تخصصی گزارشگران تخصصی در سال میلادی آینده وارد کشور شوند.»

احمد شهید که از طرف سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تعیین شده، تاکنون نتوانسته است برای تهیه گزارش خود به ایران سفر کند. مقام‌های مختلف ایرانی بارها گزارش‌های او را به شدت زیر سوال برده‌اند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفته است: “گزارشگر ویژه کنونی یعنی احمد شهید گزارشگر منصفی نیست و مجموعه رفتارها و صحبت‌های وی نشان داده او نسبت به جمهوری اسلامی ایران بی‌طرف نیست.”

شورای حقوق بشر سازمان ملل، تابستان ۲۰۱۱ احمد شهید، وزیر خارجه پیشین مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران معرفی کرد و از او خواست با سفر به این کشور به بررسی وضعیت حقوق بشر، زندانیان سیاسی و دیگر زندانیان بپردازد.

جمهوری اسلامی از همان زمان با انتخاب شهید به این سمت مخالفت کرد و به‌رغم درخواست‌های مکرر تاکنون به او اجازه سفر به ایران را نداده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، انتخاب احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه در امور ایران را “سیاسی و جهت‌دار” خواند و اعلام کرد که جمهوری اسلامی انتصاب او را به رسمیت نمی‌شناسد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور ایران به دلیل عدم امکان سفر به تهران گزارش‌های خود را بیشتر بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه‌های داخلی و خارجی، گفت‌وگو با پناهندگان و فعالان حقوق بشر در خارج، و گفت‌وگو با برخی زندانیان سیاسی آزاد شده تنظیم می‌کند.

احمد شهید در تازه‌ترین گزارشی که ماه گذشته منتشر شد از افزایش چشمگیر شمار اعدام‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده در راه اطلاع‌رسانی آزاد در ایران به شدت انتقاد کرده است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، تابستان امسال در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران را مورد انتقاد شدید قرار داد و گزارش‌های او درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را مصداق «پرونده‌سازی» خواند.

آقای لاریجانی گفت که «احمد شهید مرتب می گوید چرا من را به ایران راه نمی دهید… آمدنش به ایران برای بررسی نیست برای تبلیغات است وی چگونه می خواهد ۳ هزار اتهام را طی ۳ روز بررسی کند.»

به گفته آقای لاریجانی، «احمد شهید اگر جایی ادعایی را مطرح کرد باید منبع آن را اعلام کند تا مورد راست آزمایی قرار گیرد. اینکه فردی در جایی ادعایی را مطرح کند و برای آن سند و منبعی نداشته باشد قابل استناد نیست.»

ماموریت احمد شهید پس از سه سال گزارشگری درباره مسائل حقوق بشری ایران، در سال جاری میلادی به مدت یک سال دیگر هم تمدید شده است. ایران انتخاب او را سیاسی خوانده و وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که انتخاب آقای شهید را به رسمیت نمی‌شناسد.

دبیر ستاد حقق بشر قوه قضاییه ایران چندی پیش در نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به طور رسمی از احمد شهید شکایت کرد و او را به «غرض‌ورزی» متهم ساخت.

ایران پیش از این به برخی گزارشگران حقوق بشری سازمان ملل اجازه سفر داده است، اما هم‌اکنون بیشتر از یک دهه از آخرین مورد آنها می‌گذرد.