۳۷مین سالگرد مجلس اعلای اسلامی عراق در سایه کاهش محبوبیت

مجلس اعلای اسلامی عراق روز گذشته سی و همفتمین سالگرد تاسیس خود را در سایه کاهش نقش و محبوبیتش در محافل رسمی و مردمی، جشن گرفت.
به گزارش الشرق الاوسط، در جشن سالگرد مجلس، مسئولان سیاسی و رهبران احزاب حضور به عمل آوردند که از جمله آنها برهم صالح رئیس جمهور عراق، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و هادی العامری رهبر اتحاد «الفتح» بودند.
این مجلس با خروج عمار الحکیم از آن و تاسیس جریان ملی «الحکمه» در ژوئیه ۲۰۱۷ و همچنین رای نیاوردن رئیس آن همام حمودی در انتخابات پارلمان، ضربه سنگینی خورد.
منابع آگاه در خصوص مراسم سالگرد به «الشرق الاوسط» گفتند که براساس گفته‌های نیروهای شیعه در مراسم، گویا ایران سعی دارد «در سایه از دست دادن عمار الحکیم و حزبش، مجلس را سرو سامان دهد. چرا که قدرت هم‌پیمانان آن همچون دو حزب «بدر» و «عصائب اهل حق» افزایش یافته است و او می‌ترسد که دیگر از پس کنترل آنها برنیاید».
آنها همچنین عنوان کردند «ایران نیازمند حزبی است که در عرصه سیاسی قدرتمند بوده و شدیدا با او همراه باشد. در واقع این کاری است که او قصد دارد با مجلس اعلای اسلامی بکند».
تعریف‌های همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در سخنرانی سالگرد از مجلس ایران و رهبر آن خمینی، شاید اشاره او به مرحله سرو سامان دادن به مجلس بود.
در این مراسم برهم صالح با اشاره به بحران‌های بصره، از همه دعوت کرد تا با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برای تشکیل کابینه همکاری کنند.
حلبوسی نیز بر وجود دولتی که توانایی کنترل این بحران‌ها را داشته باشد تاکید کرد.
اما پیشنهاد هادی العامری رهبر اتحاد «الفتح» به اینکه نصف رهبری مجلس را زنان بر عهده داشته باشند را خیلی‌ها نشانه وجود مذاکراتی غیرعلنی برای بازگشت وی و حزبش به مجلس عنوان کرده‌اند.
همچنین آنها را در جهت تشویق عمار الحکیم برای بازگشت به مجلس و تشکیل حزب سیاسی بزرگ دانسته‌اند که از حرب «الدعوه» پیشی بگیرد و از عادل عبدالمهدی حمایت کند.