مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران - عکس از ایسنا

مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران – عکس از ایسنا

معاون وزیر خارجه ایران از اروپایی ها و آمریکایی ها خواست از اعلام مواضعی که به روند مذاکرات و توافقات حاصله آسیب وارد می‌کند، پرهیز کنند.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در جریان دیدار با ارکی تئومیویا وزیر خارجه فنلاند در هلسینکی گفته است که ایران با حسن نیت وارد مذاکرات با ۱+۵ شده و به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خود در توافق ژنو عمل کرده است و غرب نیز باید به تعهدات خود عمل کند.

از سوی دیگر به نوشته تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در گفتگو با روزنامه اطلاعات در ایران گفته است: «هر مذاکره‌ای اگر بخواهد پایدار باشد، هر دو طرف مذاکره باید احساس کنند دستاوردی داشتند و هنر مذاکره کنندگان این است که دستاوردها به‌نحوی تعریف شوند که برای طرف مقابل قابل تعریف باشد و بتوانند هر دو طرف به تفاهم برسند؛ به‌عبارت دیگر، هنر مذاکره رسیدن به «آری» است.»

وی افزود: «اعلام موضع هنر مذاکره نیست؛ هنر این است که موضوعات به‌شکلی طراحی و بیان شود که طرف مذاکره، منافع خود را در آن ببیند که این یک اصل کلی است. در بحث هسته‌ای، دو طرف در هشت سال گذشته، بنای تفاهم نداشتند؛ شاید به این دلیل که طرف غربی حس می‌کرد اگر یک مقدار فشار را زیادتر کند، ایران مقاومت را رها می‌کند و بر این اساس کار پیش رفت و طرف ایرانی هم هر اقدامی که انجام داد برای مقابله با فشارها بود؛ مثل ادامه غنی‌سازی ۲۰درصدی.»

دکتر یوسف مولایی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران، درباره چالش اصلی مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ به شرق پارسی گفت: «ایران توانست پس از چند دور مذاکرات حساس به توافقی مهم در ژنو دست یابد تا پرونده هسته ای ایران در مسیر حل و فصل نهایی قرار گیرد، اما باید گفت که در این توافق که بیشتر از منظر حقوقی مورد نظر قرار گرفته ایران متعهد شده است که در چارچوب برنامه اقدام مشترک مکانیزم نظارت بر فعالیت های هسته ای خود را طبق موازین آژانس بین المللی انرژی اتمی تنظیم کند و تا کنون هم به همین منوال بوده و آژانس هم این روند را تایید کرده است. اما چالش اصلی بیشتر رفتارهای سیاسی طرفین است».

وی با اشاره به اینکه از نظر وی نمی توان نقدی به جنبه های حقوقی این توافق وارد کرد، گفت : «کارشکنی در روند مذاکرات و یا عدم پایبندی به تعهدات را فقط می توان در آژانس و یا سازمان معتبر بین المللی اثبات کرد. لذا هر کسی بخواهد تفسیر شخصی خودش را به روند مذاکرات اعمال کند با اینکه متن توافق انعطاف زیادی دارد که تفسیرهای مختلف از آن به عمل می آید، فقط روند مذاکرات را با خدشه رو به رو کرده است».

بعضی نهادها یا مقامات غربی به ویژه در آمریکا در ماه های اخیر و پس از توافق موقت اخیر هسته ای به اقدامات پرداخته اند که از نظر ایران مخالف روند یا “روح مذاکرات هسته ای” بوده است.

وزارت دارایی آمریکا دسامبر گذشته تعدادی از اشخاص و شرکت ها را از اروپا و خاورمیانه که طرف معامله با ایران بودند، تحریم کرد.