صنعت نفت و گاز در ایران -آسوشیتدپرس

صنعت نفت و گاز در ایران -آسوشیتدپرس

رادیو فردا در گزارشی نوشت: روزنامه «ایندین اکسپرس»، گزارش داده است که تهران از دهلی نو می‌خواهد تا بخشی از بدهی نفت هند به ایران از طریق پرداخت آن به کشورهای ثالثی که به ایران غذا، دارو یا لوازم پزشکی فروخته‌اند، تسویه شود.

روزنامه انگلیسی‌زبان ایندین اکسپرس، چاپ بمبئی، در گزارشی در روز ششم خرداد ماه می‌گوید با آرام شدن روند مذاکرات اتمی میان تهران و شش کشور طرف گفت‌وگو، تهران رویکردی تازه را در مورد بدهی جمع‌شده در حساب‌های هند از قبل واردات نفت ایران بیان کرده است.

به گفته این روزنامه، بانک مرکزی هند هفته گذشته اعلام کرد که حاضر است ۵۵ درصد از بدهی‌های نفتی باقی‌مانده خود به ایران را به صورت غیرمستقیم از طریق پرداخت به کشورهای ثالث صادرکننده دارو و غذا، تسویه ‌کند.

به دلیل اعمال تحریم‌های جهانی علیه ایران، امکان انتقال در آمدهای نفتی این کشور به بانک‌های داخل کشور وجود ندارد.

بانک «یو‌سی‌او» هند که به عنوان عامل پرداخت بدهی‌ها معرفی شده، اسناد مربوط به خرید اقلام بشردوستانه را که بانک‌های ایرانی داده‌اند، بررسی می‌کند.

این بانک قرار است به طرف‌های هندی پیشنهادهای خود را برای فرستادن وجه لازم در تاریخی مشخص ارائه کند.

اگر این بانک به هرگونه شک و شبهه‌ای در این مورد برخورد، می‌تواند جلوی پرداخت بدهی را بگیرد.

در مجموع، بنا بر توافق اولیه میان تهران و گروه ۵+۱، که به توافق ژنو نیز موسوم است، ایران می‌تواند به ۲/ ۴ میلیارد دلار از بدهی‌های نفتی بلوکه شده خود دسترسی پیدا کند.

از این رقم، هند پرداخت ۶۵/ ۱ میلیارد دلار را، بر اساس زمان‌بندی اقدام مشترک میان ایران و جامعه جهانی، پذیرفته است.

در اردیبهشت‌ماه خبرهای منتشر شده حاکی از پرداخت این بدهی در ماه‌های میلادی مه (ماه کنونی)، ژوئن و ژوئیه (دو ماه آینده) بودند.

البته بنا بر گزارش‌ها ۴۵ درصد از این بدهی به روپیه هند و برای صادرات کالا از آن کشور به ایران پرداخت می‌شود.

شرکت اس‌سار هند، مجتمع پالایشی و پتروشیمی بنگلور، پالایشگاه هندوستان پترولیوم و اچ پی سی ال- میتال انرژی شرکت‌های خصوصی بدهکاری هستند که قرار است در پرداخت این وجه شرکت کنند.

بنا بر گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران، هند بنا داشت کل بدهی خود را به روپیه بپردازد که این موضوع با مخالفت دولت حسن روحانی روبه‌رو شد و وزیر نفت ایران از دهلی نو خواسته است تا ۵۵ درصد بدهی را به «یورو» بپردازد.