از هر ۸ زن سعودی یک نفر سرطان سینه می گیرد
دمام: ایمان الخطاف

اکتبر در ده سال گذشته به عنوان ماه صورتی و ماه جهانی آگاهی بخشی در مورد سرطان سینه شناخته شده است. مسئولان بخش آگاهی رسانی می گویند که وقت آن رسیده تا تست تشخیص سرطان سینه برای زنان بالای ۴۰ سال الزامی شود.
روز پنجشنبه (۴ اکتبر) کمپین (تا نفر هشتم نباشی) برای آگاهی بخشی در مورد تشخیص زودهنگام سرطان سینه توسط وزارت بهداشت سعودی راه اندازی شد. این کمپین همزمان با آغاز ماه جهانی آگاهی بخشی در مورد سرطان سینه تشکیل می شود.
وزارت بهداشت سعودی ضمن انتشار اینفوگرافیک هایی در مورد این بیماری در صفحه رسمی توییتر وزارتخانه اعلام کرد که از هر ۸ زن سعودی یک نفر سرطان سینه می گیرد.
دکتر ایمان المهوس مدیر برنامه تشخیص زودهنگام در انجمن سرطان در منطقه الشرقیه به «الشرق الاوسط» گفت «معاینه و تست تشخیص سرطان سینه باید الزامی شود. در برخی ارگان های غیر دولتی، اعلام نتایج ماموگرافی برای تجدید کار قراردادی کارمندان زن الزامی شده است.»
المهوس درباره کمپین یادشده در برخی از مراکز طبی تخصصی در منطقه الشرقیه و نیز کمپین «شک و تردید را با ماموگرافی از بین ببر» افزود «انجمن سرطان و مرکز تشخیص زود هنگام سرطان می الجبر از کادر تخصصی و تجهیزات پزشکی مدرنی برخوردار است. ۱۶ هزار مورد معاینه برای تشخیص زودهنگام و کشف ۱۲۵ مورد ابتلا به این بیماری در ده سال گذشته در این مرکز انجام شده است. امسال قصد داریم تا بیشتر روی آگاهی بخشی تمرکز کنیم.»
دکتر فاطمه الملحم رییس مطالعات دانشگاهی دانشگاه امام عبد الرحمان بن فیصل در دمام و رییس کمپین تشخیص زودهنگام سرطان پستان در این دانشگاه بر اهمیت تست الزامی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه در زنان بالای ۴۰ سال تاکید می کند. همیشه آرزو می کردم که یک طرح ملی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه داشته باشیم. معاینه الزامی و تست های غیر الزامی با یکدیگر خیلی فرق دارند.»
الملحم در ادامه به «الشرق الاوسط» گفت «مادامی که خانم ها این معاینه ها را جدی نگیرند تلاش های گسترده انجمن های خیریه و بخش آگاهی رسانی به درد نمی خورد.»
الملحم گفت «۳۰ هزار دانشجو و پرسنل دانشگاهی و چندین مدرسه و ارگان در کمپین آگاهی بخشی عضویت دارند. شبکه های اجتماعی و دختران جوان و دانشجویان دختر هدف اصلی کمپین امسال هستند. در نهایت، تشخیص زودهنگام سرطان یک فرهنگ است که باید به تدریج و از کودکی جا بیفتد.»

الملحم با تاکید بر افزایش آگاهی در جامعه گفت «پیشتر ما با مراجعه دیرهنگام روبرو بودیم اما حالا حدود ۳۶ درصد موارد مرحله اول سرطان مورد درمان قرار می گیرد.»
وزارت بهداشت به چندین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان اشاره کرده است؛ از جمله: عدم مصرف طولانی مدت قرص های ضد بارداری و انجام ماموگرافی هر یک تا دوسال بعد از ۴۰ سال و تست تشخیص زودهنگام با توجه با سابقه خانوادگی سرطان سینه و عدم مصرف هورمون بعد از قطع قاعدگی و نرمش روزانه به مدت ۳۰ دقیقه و خوردن سبزیجات و میوه و رژیم غذایی سالم و جلوگیری از چاقی و شیر دادن به نوزاد و بارداری قبل از ۳۰ سال.
وزارت بهداشت سعودی در ادامه گفت «سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان به شمار می رود. زنان ۴۰ سال به بالا در سعودی معمولا بیشتر سرطان سینه می گیرند و ۵۵ درصد موارد سرطان در سعودی با مراجعه دیرهنگام همراه است که فرصت درمان آن کاهش می یابد. این در حالیست که آمار بهبودی از سرطان پستان با تشخیص زودهنگام حدود ۹۵ درصد افزایش پیدا می کند.»