آنکارا برای دور کردن کردها، عملیات مشترک با آمریکایی ها را پیشنهاد می دهد

ساکنان محله السکری در حلب در حال جستجو در ویرانه های ساختمان ها پس از بمباران هواپیماهای جنگی – عکس از وریترز

ساکنان محله السکری در حلب در حال جستجو در ویرانه های ساختمان ها پس از بمباران هواپیماهای جنگی – عکس از وریترز

تصمیم محمد علوش، مذاکره کننده ارشد کمیسیون مذاکره کنندگان سوریه نشان داد اپوزیسیون سوریه قصد دارد ترکیب مذاکره کنندگان را متناسب با تغییرات انجام گرفته در عرصه سوریه تغییر دهد.

منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که کمیسیون عالی قصد دارد پست های کلیدی در هیئت مذاکره کنندگان را به دیپلمات های جدا شده محول کند زیرا آن ها از تخصص لازم برای حرکت رو به جلو در روند مذاکرات برخوردارند.

سخنگوی کمیسیون عالی مذاکره کنندگان توضیح داد این کمیسیون ظرف ده روز در ریاض جلسه خواهد داشت تا تصمیم گیری درباره ترکیب هیئت مذاکره کننده در ژنو و کار آن را نهایی کند. وی اشاره کرد که این تغییرات هیئت مذاکره کنندگان را نیز شامل خواهد شد.

در همین راستا، مولود جاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز گذشته تصریح کرد آنکارا به واشنگتن پیشنهاد می دهد عملیات ویژه مشترکی علیه افراط گرایان در سوریه انجام دهند ، اما این اقدام باید بدون مشارکت نیروهای کرد باشد که ترکیه آن ها را «تروریست» می داند و واشنگتن از آن ها حمایت می کند. واشنگتن درباره این پیشنهاد اظهار نظر فوری نکرد.

از سوی دیگر، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته بر وجود نقص در جامعه بین المللی تأکید کرد که مانع رسیدن به یک راه حل مشترک در بحران سوریه می شود. الجبیر روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فدریکا موگرینی هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ریاض گفت در خصوص راه حل سیاسی برای بحران سوریه بر اساس «ژنو ۱» یک اجماع بین المللی وجود دارد. وی افزود حمایت نظامی از مخالفان سوری همچنان ادامه دارد.